5 min. čítania min. čítania
Ako sa pripraviť na pracovný pohovor: Odborník poradí, ako sa vyvarujete najčastejších chýb
Pracovný pohovor je zásadný životný moment, ktorý rozhodne o tom, akým smerom sa budete ďalej profesne rozvíjať. V spolupráci so skúseným personalistom Matejom Kováčom sme vytvorili podrobný návod s odporúčaniami, ktoré môžu zvýšiť vaše šance na úspech.
Krok 1: Vytvorenie a poslanie životopisu
V súčasnosti personalistom čoraz častejšie prichádzajú rôzne kreatívne životopisy plné žiarivých farieb a grafiky, v ktorých je v popredí skôr vizuálna stránka na úkor prehľadnosti. Ako pri všetkom aj tu platí, že menej je niekedy viac.
„Dnes sú v móde rôzne kreatívne šablóny, ktoré si viete stiahnuť z internetu. Pri ich výbere by som bol opatrnejší a volil by som vhodné rozloženie najmä podľa toho, na akú pozíciu sa uchádzate,“ upozorňuje Matej Kováč, headhunter a majiteľ spoločnosti Euroview.
Kreatívny životopis môže byť pre niektoré pozície, akou je napríklad grafik, dokonale primeraný. Ale stále existuje množstvo pozícií napríklad v administratíve, kde je jednoduché a prehľadné CV opodstatnené.
Životopis by mal byť podľa Kováča krátky, jednoduchý a prehľadný. Jeho text napíšte vecne, stručne a s dôrazom na to podstatné. Dôležité je, aby personalisti, ktorí dnes životopis nečítajú, ale skenujú očami, v texte ľahko našli kľúčové informácie.
Každý štruktúrovaný životopis musí obsahovať:
- osobné údaje,
- pracovné skúsenosti,
- vzdelanie,
- zručnosti.
Nemusíte uvádzať každý kurz či certifikát, ktorý ste získali. Namiesto toho sa pochváľte úspechmi relevantnými a užitočnými pre pracovnú pozíciu, na ktorú sa hlásite.
„Najčastejšou chybou je, že si ľudia poriadne neprečítajú opis pozície a potom im v CV chýbajú kľúčové veci, ktoré sa na danú pozíciu vyžadujú. Uchádzači často do životopisu uvedú oficiálnu náplň ich práce, ale nenapíšu, na čom reálne pracovali. Zároveň by nemali zabudnúť ani na významné úspechy, ktoré sa im v práci podarili,“ hovorí Matej Kováč.
Pracovné skúsenosti v životopise vždy uvádzajte chronologicky. Ako prvé spomeňte tie najaktuálnejšie.
„Bežnou chybou je, že dátumy pri pracovných skúsenostiach nesedia, alebo na seba nenadväzujú. Ľudia vynechávajú napríklad sabatikal, nezamestnanosť či brigády. ,Okná‘ v životopise vyvolávajú priestor na otázky, že čomu sa v medziobdobí uchádzač venoval,“ vysvetľuje Kováč.
Najčastejšou chybou je, že si ľudia poriadne neprečítajú opis pozície a potom im v CV chýbajú kľúčové veci.
A na záver – nebojte sa oživiť životopis záľubami. Aj tieto informácie pomôžu personalistovi vytvoriť si o vás celkový dojem. Vy s nimi zase neskôr na pohovore možno ľahšie prelomíte ľady.
„Držal by som sa faktov, reálnej náplne práce a koníčky pokojne môžu byť uvedené ako zaujímavá bodka,“ uzatvára tému životopisov Kováč.
Tip:
Chcete vedieť viac o tom, ako napísať kvalitný životopis? Potom si určite prečítajte i článok Ako napísať výborný životopis, s ktorým uspejete.
Krok 2: Príprava pred pohovorom
Kvalitná príprava môže byť do veľkej miery tým, čo rozhodne o prípadnom úspešnom či neúspešnom absolvovaní pohovoru. Preto by ste ju za žiadnych okolností nemali podceniť. Šancu na reparát dostanete len zriedka.
Často sa otázky týkajú motivácie či schopnosti riešiť problémy.
Zistite si informácie o spoločnosti a vybranej pozícii
„Uchádzač by si mal v prvom rade naštudovať, do akej spoločnosti ide na pohovor. Pozrieť si filozofiu firmy, jej firemnú kultúru, úspešné projekty či aktivity na sociálnych sieťach. Druhá vec je potom samotná pozícia – čo vyžaduje a ako sa s tým prelínajú moje skúsenosti,“ radí Kováč.
Premyslite si dopredu kľúčové odpovede
Existujú otázky na pohovore, ktoré sú štandardom. Na ne sa viete pripraviť vopred. Často sa tieto otázky týkajú motivácie či schopnosti riešiť problémy, s ktorými by ste sa mohli stretnúť pri plnení vašich pracovných úloh.
Porozmýšľajte aj nad tým, aké sú vaše silné a slabé stránky. Pripravte si tiež otázky k inzerovanej pozícii, aby ste sa o nej dozvedeli čo najviac podstatných detailov.
Aké otázky sa často na pohovoroch objavujú?
- Prečo sa uchádzate o pozíciu?
- Prečo chcete pracovať pre našu spoločnosť?
- Prečo práve vy ste ideálny kandidát?
- Na aké kariérne úspechy ste najviac hrdý?
- Prečo ste odišli zo svojho predošlého zamestnania?
- Čo chcete dosiahnuť v rámci ponúkanej pozície?
- Kde sa vidíte o päť rokov?
Porozmýšľajte, aké sú vaše silné a slabé stránky.
Na pohovore niekedy môžete naraziť aj na naozaj netradičné otázky. Nenechajte sa tým zaskočiť. Personalisti si prostredníctvom nich chcú preveriť najmä to, či sa dokážete vynájsť a prísť so zaujímavou či kreatívnou odpoveďou. Samotná odpoveď pritom nie je až taká podstatná, dôležitý je spôsob vášho rozmýšľania.
Príkladom netradičných otázok môžu byť:
- Aké tri veci by ste si so sebou zobrali na opustený ostrov?
- Čo by ste na sebe zmenili, keby ste mohli?
- Akú otázku sa vás ešte nikto nikdy neopýtal?
- Koľko ladičov pián žije na celom svete?
- Koľkokrát za deň sa prekryjú ručičky na hodinkách?
Pripravte sa aj na otázku týkajúcu sa platu
Podľa personalistu Mateja Kováča býva často kameňom úrazu otázka platu. Uchádzači vo všeobecnosti nevedia, ako k nej pristupovať.
„Pripravte sa na to, že sa vás firma môže opýtať, na akú výšku odmeny sa ceníte. Mali by ste sa vedieť ohodnotiť a zdôvodniť si to. Pri technických či obchodníckych pozíciách, kde sa dá váš výkon odmerať, je to pomerne ľahké. Ťažšie sa to hodnotí napríklad u pracovníkov za priehradkou,“ vysvetľuje Kováč.
Urobte si prieskum o platoch v danom odbore a pripravte si sumu, s ktorou budete spokojný, aj sumu, pod ktorú by ste už nešli.
„Ak bude vaša odmena naviazaná na výkon, mali by ste byť schopný si výkon sám odmerať. Minimálne by ste mali vedieť, z akých zložiek sa výkonová odmena skladá. Platové otázky sú legitímne, a ak si ich vyjasníte dopredu, nebudete neskôr zaskočený,“ dopĺňa Kováč.
Pohovor v angličtine alebo v inom jazyku
Buďte pripravený aj na možnosť vedenia pohovoru v cudzom jazyku, ak to daná pozícia vyžaduje. Je veľký rozdiel v tom, či budete cudzou rečou komunikovať na každodennej báze alebo cudzí jazyk využijete iba sporadicky, napríklad pri občasnom preklade cudzojazyčných materiálov.
„Ak je firemný jazyk anglický, máte kolegov z okolitých krajín Únie, prípadne v zámorí, bez špičkovej angličtiny sa nezaobídete. Nečakajte, že to na pohovore oklamete – personalistovi sa stačí opýtať dve otázky a vidí, koľká bije.
Je veľký rozdiel v tom, či budete cudzou rečou komunikovať na každodennej báze alebo cudzí jazyk využijete iba sporadicky.
Na druhej strane, ak ste len v lokálnej firme a vaša pozícia si vyžaduje, že si len občas z cudzieho jazyka niečo preložíte, personalisti si s vami budú chcieť prejsť maximálne základy. V takom prípade pomôže si odpovede vopred pripraviť,“ objasňuje Kováč.
Zopakujte si najbežnejšie anglické frázy z bežného dňa v kancelárii a špecifickú terminológiu súvisiacu s pracovnou ponukou, na ktorú odpovedáte.
Pripravte si niekoľko viet o každej sekcii v životopise. Nacvičte si, ako budete hovoriť o predchádzajúcich pracovných pozíciách, dosiahnutom vzdelaní či vedomostiach a schopnostiach.
Vedzte, že dôkladná príprava, pozitívna nálada a zdravé sebavedomie sú základnými piliermi pre úspešný pracovný pohovor v akomkoľvek jazyku.
Krok 3: V deň pohovoru
Oblečte sa primerane
Výzor určite nie je všetko, ale nemali by ste ho ani podceňovať. Oblečenie dotvára o vás celkový obraz a skúsený personalista vie na základe neho odhadnúť aj niektoré povahové črty – napríklad či ste konzervatívnejší, uprednostňujete trendy, či vám záleží na detailoch a podobne.
Rôzne spoločnosti aj v tom istom odvetví môžu mať rozdielny dress code. Odporúčame vám pozrieť si napríklad sociálne siete spoločnosti a zistiť si, aká kultúra a atmosféra panuje na mieste, kde sa hlásite.
Nie vždy je však tento štandard jednotný pre celú spoločnosť. Príkladom môže byť bankové prostredie.
„Keď sa povie banka, okamžite vám napadne konzervatívne prostredie, obleky, kravaty… ale keď to rozmeníte na drobné, aj v takejto inštitúcii sú oddelenia, kde nie je dress code, a sú oddelenia typu privátny bankár alebo korporátny sales, kde musíte prísť oblečený tip-top a vystupovať veľmi formálne,“ hovorí Kováč.
Ako sa teda pripraviť na pohovor nielen do banky? Oblečte sa adekvátne k pozícii, na ktorú sa hlásite.
Oblečte sa adekvátne k pozícii, na ktorú sa hlásite.
Na pozíciu osobného bankára je to oblek, košeľa s dlhým rukávom, kravata a uzavreté topánky. Naopak, na marketingovom oddelení zabodujete skôr v neformálnejšom oblečení, napríklad v športovom saku.
Nech už však idete na pohovor kamkoľvek, vyvarujte sa špinavého, roztrhaného či príliš vyzývavého oblečenia. Dbajte na to, aby ste boli čistý a upravený. A to aj v prípade, že sa pohovor uskutoční online.
Nediskvalifikujte sa zbytočne len kvôli nedbalému oblečeniu. Slušne sa obliecť na pohovor by mal zvládnuť každý.
Príďte načas
Na pracovný pohovor určite nikdy nemeškajte. Úplne ideálne je, ak prídete 10 až 15 minút v predstihu. Tento čas môžete využiť na pozorovanie okolitého diania, upokojenie sa a zrekapitulovanie si užitočných informácií, aby ste sa vedeli pýtať a reagovať.
Urobte dobrý prvý dojem
Prvý dojem je dôležitý a nikdy ho neurobíte dvakrát. Zhrňme si niekoľko užitočných odporúčaní, na ktoré by ste nemali zabudnúť, ak chcete výborne zapôsobiť.
- Vždy si pamätajte meno osoby, s ktorou sa máte stretnúť. Bude sa vám to hodiť na recepcii, keď sa vás budú pýtať, za kým idete.
- Pri podávaní ruky zvoľte primeraný stisk. Udržujte priateľský očný kontakt s osobou, s ktorou sa v danú chvíľu rozprávate.
- Vypnite si pred stretnutím zvuk na telefóne.
- Pred pohovorom radšej nefajčite, dym je cítiť ešte veľmi dlho.
- Ponúknutú pozornosť vo forme kávy sa nebojte prijať. Môže byť výbornou príležitosťou k neformálnej konverzácii na úvod, ktorá prelomí ľady.
- Nehrbte sa. Seďte vystretý, no nebuďte napätý a strnulý.
Berte pohovor ako stretnutie, počas ktorého chcete ukázať to najlepšie zo seba. Hlavne sa nezabudnite uvoľniť a dobre naladiť. Zbytočný strach z pohovoru ničomu nepomôže.
„Prvý pohovor nie je výsluch. Je to stretnutie, ktoré by malo byť vedené formou príjemného dialógu, kam sa prídete ľudsky porozprávať o tom, aké máte skúsenosti. A to isté platí aj pre spoločnosť, ktorá vám miesto ponúka – sama by sa mala odprezentovať v dobrom svetle a snažiť sa vám ponúkané miesto čo najlepšie predať,“ vysvetľuje Kováč.
Krok 4: Priamo na pohovore
Pohovor má väčšinou svoju štruktúru, s ktorou by vás personalista mal na začiatku oboznámiť. Štandardný postup je:
- Predstavenie spoločnosti – osoba, ktorá vedie pohovor, vám predstaví spoločnosť.
- Predstavenie pozície – osoba, ktorá vedie pohovor, vám predstaví pracovnú pozíciu.
- Sebaprezentácia – personalista vás vyzve, aby ste sa predstavili.
- Otázky – personalista vám v priebehu pohovoru bude klásť otázky. Zároveň dostanete priestor, aby ste sa aj vy pýtali na to, čo vás zaujíma.
- Záver – osoba, ktorá vedie pohovor, vás oboznámi o ďalšom postupe.
Výberové konanie väčšinou pozostáva z minimálne dvoch kôl. Prvé kolo trvá obvykle približne hodinu a je zamerané prevažne na získanie detailných informácií k životopisu.
Personalisti sa snažia dozvedieť viac o motivácii uchádzača, a o tom, akým spôsobom riešil rôzne situácie v predošlých zamestnaniach. Nasledujú otázky týkajúce sa záujmov a trávenia voľného času. Na záver pohovoru sa zvykne riešiť možné obdobie nástupu do práce a platové očakávania uchádzača.
Prípadné konanie ďalších kôl väčšinou závisí od pozície, na ktorú sa hlásite. Obvykle bývajú zamerané na hlbšie preverenie vašich odborných znalostí. Môžu mať aj netradičnejšiu formu v podobe testu znalostí, vypracovania zadania či assessment centra, kde viacero uchádzačov naraz alebo osobitne plní rôzne úlohy.
Buďte sami sebou
Odprezentujte svoje najväčšie úspechy a schopnosti. Ku každému bodu v životopise si dopredu pripravte príklady z praxe. Buďte úprimný a autentický. Nepreháňajte to. A ak niečo neviete, priznajte to.
Hovorte vždy za seba
Klaďte dôraz na prezentovanie vašich osobných a nie tímových úspechov – hovorte vždy za seba v jednotnom čísle.
Buďte úprimný a autentický. A ak niečo neviete, priznajte to.
„Najhoršie sú odpovede, keď uchádzač odpovedá v množnom čísle. V našej firme sme robili, u nás to riešime takto a podobne. Väčšinou ja ako personalista oponujem, že kto je to ,my‘. Bavme sa konkrétne, aká bola vaša rola, na čom ste pracovali vy osobne, nie vy ako firma,“ vysvetľuje Kováč.
Buďte asertívny
„Častou chybou je, že uchádzači odpovedajú neochotne. Najhoršia vec je na otázku reagovať v štýle: ,veď to máte napísané v životopise‘. V danej chvíli nás vôbec nezaujíma, čo má uchádzač napísané v životopise. My sa chceme s človekom rozprávať a vidieť jeho reakcie, chceme počuť, čo doteraz robil, a prečo tu teraz sedíme,“ hodnotí Matej Kováč.
Snažte sa byť otvorený, pozorný a spolupracujte. Odpovedajte vždy na každú otázku, aj keby ste odpoveď na ňu mali napísanú v životopise.
Pýtajte sa
Nebojte sa ani vy klásť relevantné otázky. Je to jedným zo znakov úprimného záujmu o dané miesto.
„Personalisti majú radi, keď sa uchádzači pýtajú. Najhlúpejšia otázka je tá, ktorú sa neopýtate. V danej chvíli rozhodujete o svojej kariére a smerovaní,“ radí Kováč.
Pripravte si radšej dopredu viacero otázok, aby ste sa vedeli opýtať, aj keď bola väčšina vecí zodpovedaná. Môžete sa pýtať napríklad na to, v akom veľkom tíme budete pracovať alebo kto budú vaši spolupracovníci. Otázky týkajúce sa platu a rôznych benefitov by mali prísť až ku koncu pohovoru.
Na záver sa nezabudnite opýtať, čo bude ďalej, ako bude výberový proces pokračovať a kedy sa dozviete výsledok.
Váš názor nás zaujíma
Pomôžte nám robiť Životné momenty ešte kvalitnejšie
https://www.tatrabanka.sk/sk/zivotne-momenty/priprava-pracovny-pohovor/