1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Ako si založiť vlastný e-shop?

Ako si založiť vlastný e-shop?

| 03.05.2022 | 5 min. čítania

ako si zalozit vlastny e-shop

Popularita e-shopov rastie nielen u zákazníkov, ale aj medzi podnikateľmi. Čo všetko ale treba zvážiť pred jeho založením? Prinášame vám súhrn dôležitých informácií – aké technologické riešenie si vybrať, na čo dbať pri výbere spôsobu platby či prepravy tovaru, ako aj na čo myslieť, ak sa chcete odlíšiť od konkurencie.

Potrebujete vôbec vlastný e-shop?

Úplne na začiatku je vhodné položiť si otázku, či potrebujete vlastný e-shop. Odpoveď môžete nájsť vo svojom podnikateľskom pláne, ale napovedať môže aj charakter vášho produktu či veľkosť trhu. Zriadenie a prevádzka e-shopu si totiž vyžadujú náklady a ak začínate napríklad s handmade tvorbou, pričom predpokladáte predaj iba niekoľkých kúskov mesačne, poslúžiť vám môžu aj predajné platformy – odvediete im isté percento z vašich predajov a okrem zaslania tovaru nemusíte hľadieť na žiadne technologické riešenia, obchodné podmienky, faktúry či dizajn užívateľského rozhrania.

Na takomto princípe funguje napríklad svetová handmade platforma Etsy (ale aj jej lokálne verzie SAShE či Fler) a drobným predajcom svoje „brány“ otvoril aj najväčší e-shop na svete – Amazon.

Nad otázkou, či je vhodné založiť si e-shop, sa zamyslite hlavne v prípade, ak je predpoklad, že budete predávať produkty v malých množstvách, alebo ak ste ešte len vo fáze testovania trhu. Na všetky tieto situácie môžete využiť zo začiatku napríklad aj predaj cez sociálne siete, rôzne bazáre alebo jednorazovo aj crowdfundingové portály.

Pozicioning e-shopu, kapitál na štart a právna forma

Ak riešite otázku, ako si založiť e-shop, predpokladáme, že už viete, v čom začať podnikať a máte jasno aj v otázke, ako začať podnikať.

Naštudujte si podrobnejšie informácie o financovaní začiatkov podnikania, o spôsobe, ako si otestovať svoj podnikateľský nápad a ako si nájsť konkurenčnú výhodu na trhu.

Nezakladajte si len ďalší e-shop s elektronikou a nízkymi cenami. Buďte unikátni ponukou produktov alebo dodatkovými službami. Spôsob necháme na vás, dôležité je ale odlíšiť sa a nájsť si svoju konkurenčnú výhodu na trhu.

Pozicioning e-shopu, kapitál na štart a právna forma

Ešte pred založením e-shopu zvážte aj to, akú právnu formu si vyberiete. Porovnajte si živnosť a „eseročku“ a zvážte plusy či mínusy každej z možností. Oficiálne firemné údaje budete musieť uvádzať na e-shope, musíte ich teda poznať ešte pred založením.

Ako zvoliť názov e-shopu?

Samostatnou kapitolou je názov e-shopu. Kým v minulosti boli v móde názvy online obchodov v podobe kľúčových slov podľa nosných produktov, dnes sa od tejto stratégie výrazne upúšťa. Už to neprináša požadovaný pozitívny efekt a zároveň vás takýto názov obmedzuje v rozvoji.

Napríklad aj kozmetický gigant NOTINO sa premenoval z pôvodného názvu Parfums.sk, čo mu umožnilo rozširovať ponuku a odlíšiť sa od konkurencie.

Tvorba e-shopu – prenájom, samostatná tvorba alebo riešenie na mieru?

Jednou zo zásadných otázok pri zakladaní e-shopu je výber technologického riešenia. Existujú totiž tri hlavné možnosti, pričom každá z nich má svoje výhody aj nevýhody a je vhodná pre iný typ internetového podnikania. Musíte si preto zvážiť, do ktorej kategórie sa váš budúci e-shop hodí najviac.

Prenájom hotového, tzv. „krabicového“ riešenia e-shopu

Prenájom hotového, tzv. „krabicového“ riešenia e-shopu

Ak v úvodných fázach svojho podnikania nechcete strácať čas vývojom e-shopu (aj za cenu, že nebude všetko podľa vašich predstáv) a chcete čo najrýchlejšie začať predávať, zvážte prenájom e-shopu.

Váš internetový obchod tak nebudete vlastniť, budete si ho iba prenajímať od poskytovateľov tejto služby (ako napr. Shoptet, Shopify, BiznisWeb, Atomer či Webareal). Takéto firmy prevádzkujú pre klientov tisíce e-shopov, majú vyladené technológie, množstvo funkcií a svoj e-shop si jednoduchým naklikávaním rýchlo prispôsobíte pre svoje potreby. Mnohé z nich ponúkajú dokonca určité funkcie či obdobie na vyskúšanie zadarmo. E-shop si založíte veľmi rýchlo, ľahko a bez akejkoľvek znalosti programovania.

Výhody prenájmu e-shopu:

  • nízka počiatočná investícia (platíte iba mesačné poplatky),

  • rýchle založenie (už do pár hodín/dní),
  • jednoduchá prevádzka.

 

Nevýhody prenájmu e-shopu:

  • menej možností prispôsobiť e-shop vašim predstavám,
  • obmedzené funkcie,
  • prestane vám vyhovovať, ak začnete prudko rásť (následne náročná migrácia na iné riešenie).

 

Tvorba e-shopu cez open source riešenia

Ak sa na internete cítite o čosi viac doma, prípadne viete programovať, jednoduchý e-shop si zvládnete vytvoriť aj sami.

Ak potrebujete vyššiu mieru prispôsobenia než poskytujú krabicové riešenia, môžete siahnuť po tzv. open source (otvorených) platformách, ako napr. PrestaShop alebo Magento, ktoré vám poskytnú hotový a pomerne rozsiahly redakčný systém (prostredníctvom ktorého je možné upravovať obsah webu) s vyriešenými základnými funkciami.

Na vás potom zostáva najmä voľba dizajnu, prípadne doprogramovania unikátnych funkcií. Takto upravený e-shop splní aj vaše špecifické požiadavky. Chce to však čas a nadštandardné IT zručnosti alebo investície do programátorov.

Tvorba e-shopu cez open source riešenia

Výhody vlastnej tvorby e-shopu:

  • nízka vstupná investícia (investujete najmä do unikátnych funkcií),
  • širšie možnosti na prispôsobenie podľa vašich unikátnych potrieb.

 

Nevýhody vlastnej tvorby e-shopu:

  • nutnosť znalosti programovania, alebo investície do programovania,
  • náročnejšie riešenie na údržbu.

 

Tvorba e-shopu na mieru

Tvorba e-shopu na mieru

Treťou možnosťou je nechať si vytvoriť e-shop na mieru. Vytvorenie e-shopu presne podľa vašich predstáv síce znie skvele, no musíte sa pripraviť na to, že vás zrejme zaskočí cena. Ak pôjdete týmto smerom, pripravte sa, že kvalitný e-shop na mieru stojí tisíce až desaťtisíce eur. Oplatí sa pritom investovať do firmy, ktorá sa tvorbe e-shopov venuje dlhodobo a má spoľahlivé referencie, pretože takýto e-shop už len tak jednoducho nevymeníte.

E-shop na mieru v praxi znamená, že dizajn aj administračný systém vytvorí oslovený dodávateľ presne podľa vašich predstáv. Vytvorenie e-shopu na mieru je preto vhodné hlavne pre firmy, ktoré už majú podnikateľskú históriu a iba sa so svojimi produktmi presúvajú na internet, prípadne pre také, ktoré „vyrástli“ z krabicových riešení a potrebujú špecifické funkcie.

Výhody tvorby e-shopu na mieru:

  • dizajn aj funkčnosť sú plne prispôsobené vašim potrebám,

  • možnosť e-shop neustále vyvíjať a vylepšovať.

 

Nevýhody tvorby e-shopu na mieru:

  • vysoká vstupná investícia,
  • časovo náročné riešenie na začiatku (vývoj trvá dlho, často sú to mesiace),
  • náročné riešenie na údržbu,
  • vysoké riziko problémov, ak zvolíte zlého dodávateľa,
  • zmena dodávateľa môže byť náročná až nemožná.?

 

Aké sú kritériá dobrého e-shopu?

Na vytvorenie e-shopu sa treba pozerať nielen očami jeho majiteľa, ale aj očami budúceho zákazníka. Aký musí byť váš e-shop, aby u vás ľudia radi nakupovali a vracali sa? Pozrime sa na súbor základných kritérií, ktoré by váš internetový obchod mal spĺňať.

Rýchlosť e-shopu

Na rýchlosť sa môžeme pozerať z dvoch uhlov pohľadu. Prvým je rýchlosť doručenia – tá dnes predstavuje výraznú konkurenčnú výhodu, a to najmä, ak dokážete dodať tovar už na ďalší deň a máte ho skladom (prípadne ho má skladom váš dodávateľ, pokiaľ využívate dropshipping). Takúto rýchlosť dnes podľa dostupných prieskumov očakáva takmer 90 % Slovákov.

Druhým uhlom pohľadu je rýchlosť a stabilita samotného e-shopu. Tá obvykle závisí od zvoleného technologického riešenia, ale aj od poskytovateľa webhostingových, resp. serverových služieb. Najmä počas väčších kampaní majte na pamäti, že zvýšený záujem zákazníkov znamená aj zvýšené technologické nároky, vopred sa na to pripravte.

Rýchlosť e-shopu

Responzívnosť e-shopu

Každoročne sa zvyšuje podiel online nákupov, ktoré prebiehajú cez mobilné zariadenia. Je preto veľmi dôležité, aby bol váš e-shop responzívny. V praxi to znamená, že dizajn a rozloženie prvkov sa prispôsobí zariadeniu, na ktorom sa e-shop práve zobrazuje (počítač/tablet/smartfón). Dbajte na to už od počiatočných dizajnových návrhov.

Jednoduchosť e-shopu

Pozornosť človeka na internete klesá rádovo v sekundách a neprehľadnosť e-shopu či komplikovaný nákupný proces vás môže raz-dva stáť objednávku. Ak si s touto oblasťou neviete dať rady sami, dohodnite si konzultáciu s UX špecialistom a nechajte si poradiť, ako váš e-shop od začiatku dobre navrhnúť či neskôr vylepšiť.  

Recenzie od zákazníkov

Recenzie sú dnes pevnou súčasťou každého internetového obchodu a budete ich potrebovať aj vy. Získať ich môžete hneď niekoľkými spôsobmi. 

Recenzie od zákazníkov

Prvým sú internetové porovnávače (napr. Heureka či Pricemania), cez ktoré ľudia radi vyhľadávajú produkty a následne sa preklikávajú na e-shopy. Porovnávače ich po uskutočnení nákupu požiadajú o recenziu, a tá sa automaticky načíta aj na e-shope.

Ďalšou možnosťou sú recenzie zo sociálnych sietí, ktoré môžete zobrazovať priamo na vašej webstránke. Alebo sú možnosťou priame recenzie, ktoré zákazníci napíšu sami na e-shop formou komentára. Nemusíte sa obávať ani negatívnych recenzií, aj tie vám totiž dokážu pomôcť – viete, čo robiť lepšie a dokazujú autenticitu názorov.

Cenotvorba

Do toho, ako nastaviť ceny vo vašom e-shope vstupuje veľké množstvo premenných od vstupných cien cez režijné náklady až po ceny konkurencie. Nie vždy je však potrebné s konkurenciou súperiť cenou, záleží to od charakteru vášho produktu, ale aj od vašich unikátnych konkurenčných výhod. Podrobnejšie sme sa cenotvorbe venovali v článku Ako si nastaviť cenotvorbu, aby ste nepredávali draho, ale ani lacno?

Ak v e-shope predávate napríklad limonády vlastnej výroby a zákazníci ich majú radi, sú ochotní si priplatiť. Dopyt po takomto produkte sa neodvíja iba od ceny. Platí to však aj naopak, len kvôli zníženej cene si viac zákazníkov nezískate.

Pokiaľ však predávate elektroniku, kde rovnaký produkt predáva množstvo ďalších e-shopov, je citlivosť na cenu vyššia. Je veľmi pravdepodobné, že zákazníci si najskôr vyberú produkt a až následne si vyberú e-shop, z ktorého si produkt objednajú, pričom často využívajú cenové porovnávače (Heureka, Pricemania). Pomôcť môžu aj tzv. cenové automaty, v ktorých si nastavíte pravidlá cien vašich produktov v porovnaní s konkurenciou. Takýto automat napríklad sleduje najnižšiu cenu v porovnávačoch, čomu prispôsobuje vaše ceny. Dokonca môže reagovať aj na situáciu, keď konkurencia produkt nemá na sklade, a tomu prispôsobiť cenu vo vašom e-shope.

Možnosti platby

Moderné technológie priniesli nové možnosti platby, na ktoré sa e-shopy a ich zákazníci rýchlo adaptovali. Platba na dobierku totiž nevyhovuje každému a vy by ste preto nemali zaostávať za konkurenciou.

Pri voľbe spôsobov platby, ktoré budete poskytovať, je potrebné zohľadňovať okrem popularity aj celkové náklady. Čím je zložitejšia technologická implementácia konkrétnej formy platby, tým je aj nákladnejšia na čas programátorov. Práve preto sa tešia veľkej popularite tzv. platobné brány, teda služby, ktoré spájajú rôzne spôsoby platby do jediného systému (integrujete len ten).

Možnosti platby

Platobné brány majú rôzne výšky, ale aj formy poplatkov. Niektoré vyžadujú paušálny mesačný poplatok, iné percento z každej platby či presne stanovený poplatok za každú platbu. Najčastejšie sa stretnete s kombináciou poplatkov, preto je dôležité, aby ste zvolili ten spôsob, ktorý bude pre váš biznis najvýhodnejší.

Tatra banka ponúka majiteľom e-shopov hneď niekoľko platobných možností, ako napríklad platobné brány CardPay, TatraPay, či ComfortPay. Každá z týchto možností slúži na iný účel, ale spája ich záruka vysokej bezpečnosti a rýchlej informácie o platbe. Ak napríklad používate CardPay, automaticky tak sprístupňujete vašim zákazníkom aj najmodernejšie možnosti platby ako Apple Pay či Google Pay. V prípadoch, keď predávate tovary od 100 eur, môžete dokonca využiť produkt Na splátky, ktorým umožníte zákazníkom platiť spotrebným úverom.

Možnosti dopravy 

Paleta rôznych možností by mala platiť aj pri doručení. Využívajte kuriérske služby (a jednajte s nimi o cene – čím väčší objem zásielok, tým nižšie ceny za doručenie), klasické poštové služby alebo stále populárnejšie parcel shopy, či tzv. „pickup” miesta, kam si zákazník príde zásielku vyzdvihnúť vtedy, keď mu to vyhovuje.

Nezabúdajte však ani na možnosť osobného vyzdvihnutia a v niektorých prípadoch je dokonca žiadúca vlastná preprava, a to najmä ak doručujete potravinárske tovary. Možností dopravy pre váš e-shop je mnoho, preto zvoľte také, ktoré najviac vyhovujú charakteru vašich tovarov. Zákazníci sú vo všeobecnosti v tomto ohľade citliví na rýchlosť, ale aj cenu.  

Tip pre vás:

Vytvorte si webovú stránku za 0 eur alebo za zvýhodnenú cenu  

V spolupráci s našimi partnermi Webglobe a Webkarta.sk sme pre vás pripravili dve cenovo atraktívne možnosti vytvorenia si vlastnej webovej stránky.

Zistiť viac 

tvorba webovej stranky bez poplatku

 

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.   

Podobné správy

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/ako-zalozit-vlastny-eshop/