1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Ako začať podnikať?

Ako začať podnikať?

| 08.05.2022 | 5 min. čítania

ako zacat podnikat krok za krokom

Ak premýšľate, ako rozbehnúť biznis, mali by ste mať nápad a aspoň jednoduchý plán či predstavu o financovaní jeho začiatku. Poradíme vám, ako začať podnikať, ale aj to, akým chybám sa vyhnúť.

Ako začať podnikať krok za krokom

Presný návod na začiatok podnikania krok za krokom neexistuje, môže vám však pomôcť tento krátky zoznam základných bodov.

(Ne)máte nápad na podnikanie?

Prvým krokom na začiatku akéhokoľvek podnikania je nápad. Samotný nápad ale zvyčajne tvorí iba malé percento z úspechu a tú dôležitejšiu časť zohráva jeho realizácia. 

Kľúčové je, aby podnikateľský nápad budúcim zákazníkom riešil ich problém. Nápad nemusí byť unikátny, ani jeho prevedenie nemusí byť dokonalé. Nevyhnuté ale je, aby ste zákazníkovi priniesli pridanú hodnotu a aby vaše riešenie bolo lepšie ako to, ktoré ponúka konkurencia.

Byť podnikateľom si tiež vyžaduje mať určitý súbor vlastností. Vytrvalosť, schopnosť odolávať (často aj existenčnému) tlaku, flexibilita, vynaliezavosť, vnútorná sila či schopnosť odosobniť sa. Práve táto posledná vlastnosť je veľmi dôležitá najmä v začiatkoch podnikania, keď si potrebujete overiť, či váš nápad bude fungovať.

Ak nemáte nápad, inšpiráciu, v čom začať podnikať možno nájsť všade – v zahraničí, pri venovaní sa svojim koníčkom, alebo si nelámte hlavu a poobzerajte sa po ponuke franšízingových konceptov.

Potrebujete podnikateľský (biznis) plán?

Potrebujete podnikateľský (biznis) plán?

Štatistiky vravia, že takmer polovica začínajúcich firiem na Slovensku sa nedožije svojich piatych narodenín a mnohé dokonca končia už po prvom roku. Prečo je to tak?

Začínajúci podnikatelia majú často „veľké oči“, podceňujú financie a preceňujú vlastné schopnosti. Často si dostatočne nepremyslia biznis model a neotestujú svoj nápad ešte pred vstupom na trh. Predísť týmto chybám pomáha biznis plán. Nemusí ísť o siahodlhý dokument, dôležité je najmä premyslieť si kľúčové body a dať ich na papier.

Príprava na začiatok podnikania

Začiatky podnikania bývajú ťažké, hlavne ak sa na ne nepripravíte. Ak si poviete – chcem začať podnikať, zrejme máte veľa entuziazmu a tiež času a chuti do práce. Túto energiu by ste však mali využiť aj na dôslednú prípravu, ktorá vám začiatok podnikania výrazne uľahčí.

Čo môžete urobiť, aby vám vlastné podnikanie vyšlo? Tu je pár základných tipov:

  • Pracujte na sebe – Skôr než začnete, učte sa. Mnohí svetoví biznis žraloci síce nedokončili školy, no vzdelávajú sa neustále. Čítajte knihy o podnikaní, počúvajte biznis podcasty, sledujte rôzne internetové zdroje (biznisové magazíny, ako napríklad Podnikajte.sk) alebo navštevujte podujatia a workshopy na podnikateľské témy.
  • Stretávajte sa s biznis komunitou – Ak ste začínajúcim podnikateľom, potrebujete nabrať prax. Nemusíte sa nutne učiť iba na vlastných chybách, pomôžu vám skúsenosti tých, ktorí si už fázou „ako začať podnikať“ prešli. Využite rôzne podnikateľské akcelerátory či inkubátory, nájdite si svojho biznis mentora, alebo sa staňte členmi/členkami podnikateľských združení (napr. Združenie podnikateľov Slovenska, Akčné ženy či rôzne odborne orientované združenia a asociácie).
  • Otestujte si myšlienku – Overte si, či bude o váš produkt alebo o vašu službu záujem. Vytvorte si skúšobnú webstránku, spustite predpredaj alebo si spravte prieskum. Zistite, či bude po vašom podnikaní dopyt a ak nie, produkt/službu upravte alebo hľadajte nový nápad. Netrvajte tvrdohlavo na svojom, trh možno ešte na váš nápad nie je pripravený, alebo nedostatočne riešite problémy zákazníkov.
  • Začnite podnikať – Keď už viete, v čom budete podnikať a svoju myšlienku ste si otestovali, neotáľajte donekonečna. Ktosi múdry raz povedal, že cieľ bez dátumu exspirácie je iba sen. Ak teda nechcete iba snívať, ale naozaj začať podnikať, stanovte si pevné dátumy a spíšte si kroky, ktoré musíte urobiť. Nekonečné zdokonaľovanie produktu či služby vás nikam nezavedie, pretože nič ako stopercentná pripravenosť na podnikanie neexistuje.

Ako si vytvoriť biznis plán

Ako si vytvoriť biznis plán

Aby ste zvládli prípravnú fázu dobre, nezabudnite na podnikateľský plán. Nie je to iba zdrap papiera alebo slohová práca, ktorú odložíte do zásuvky, práve naopak. Ide o pomôcku, ktorá je pre podnikateľa akousi cestovnou mapou. Pomôže vám nielen s rozbehom podnikania, ale aj neskôr.

A čo by mal dobrý podnikateľský plán obsahovať? Neexistuje jeden vzor či návod. Riadiť sa môžete existujúcimi modelmi, ako napríklad biznis modelom Canvas, prípadne si vytvoriť vlastný dokument, v ktorom si odpoviete na nasledujúce okruhy otázok.

Kto sú vaši zákazníci a aký problém im vyriešite?

Častou chybou začínajúcich podnikateľov je, že chcú predávať svoj produkt alebo službu úplne všetkým. Špecifikovanie si cieľovej skupiny je však alfou a omegou podnikania. Len veľmi málo firiem si môže povedať, že ich zákazníkom je každý. Väčšina podnikateľov musí nájsť svojich zákazníkov a cielene ich oslovovať. Táto úloha veľmi úzko súvisí aj s neskorším cielením marketingu, venujte jej preto dostatočnú pozornosť.

Inšpirovať sa môžete marketingovými agentúrami, ktoré odporúčajú podnikateľom vypracovať si tzv. marketingové persóny. Ide o typizované profily zákazníkov, pri ktorých si odpovedáte na otázky ako vek, pohlavie, lokalita, kde zákazník žije, jeho príjem, ale aj nákupné správanie, názory a hodnoty, (ne)prítomnosť na sociálnych sieťach, zručnosti atď.

Ujasnite si tiež, aký problém zákazníkovi riešite, prečo by mal nakúpiť práve u vás a prečo nie u vašej konkurencie. Nevymýšľajte produkty a služby, ktoré zákazníci nepotrebujú. Váš zákazník musí byť ochotný za váš produkt alebo službu zaplatiť.

Ako príklad uveďme dve kaviarne v blízkosti detského ihriska. Jedna má prebaľovací pult a detský kútik a v ponuke aj bezkofeínovú kávu s bezlaktózovým mliekom. Druhá má nižšie ceny a WiFi zadarmo. Zákazníčkami sú hlavne mamičky, ktoré chodia s deťmi na neďaleké detské ihrisko. Čo myslíte, ktorá z nich bude úspešnejšia?

Aký bude váš biznis model?

Na čom budete zarábať a aká je vaša biznisová stratégia? Podnikanie bez platiacich zákazníkov a tržieb nie je podnikanie, ale skôr hobby, preto by ste sa nad týmito otázkami mali poriadne zamyslieť. Príjem firmy nemusí pochádzať iba zo samotných produktov alebo služieb, ale aj z rôznych doplnkových zdrojov.

Aký bude váš biznis model?

K elektronike napríklad môžete ponúkať inštaláciu či predaj na splátky, k tzv. kapsulovému oblečeniu zasa e-book o osobnom stylingu, k softvéru napr. školenie zamestnancov či ročnú správu.

Zamyslite sa nad tým, či budete vedieť v rámci vášho podnikania využívať up-selling (ponuka produktov vyššej cenovej kategórie) či cross-selling (predaj súvisiaceho tovaru), či budete váš produkt predávať len jednorazovo alebo opakovane, prípadne či si zákazníka viete udržať cez tzv. subscription model (mesačné/ročné členské poplatky). Sekundárne zdroje príjmu pre vás môže predstavovať aj reklama či affiliate (partnerský) systém.

Z pohľadu stratégie sa zamyslite hlavne nad tým, ako chcete prilákať budúcich zákazníkov. Pomôžu vám s tým zadefinované persóny a zákaznícke segmenty. Zákazníci sa totiž o kúpe rozhodujú na základe rôznych faktorov, nielen na základe ceny. Ak zvolíte stratégiu najnižšej ceny, stanete sa veľmi ľahkým terčom konkurencie. Ak tá ponúkne ešte nižšiu cenu, zákazník odíde a už sa nikdy nevráti. Stavte teda radšej na pridanú hodnotu, zákaznícku skúsenosť, rýchlosť doručenia či kvalitu produktu/služby. 

Ak sa bojíte ceny za váš produkt, pretože je pomerne vysoká, ponúknite zákazníkovi na začiatok tzv. freemium verziu. Prvých pár dní bude mať na vyskúšanie zadarmo a keď sa mu produkt zapáči, následne zaň jednorazovo alebo formou predplatného zaplatí. Tento model využívajú napríklad softvérové spoločnosti, rôzne aplikácie, online kníhkupectvá s ukážkami kníh či streamovacie platformy.

Viete, ako na firemné financie?

Ešte pred štartom podnikania by ste si mali spočítať, či sa s vaším nápadom vôbec oplatí podnikať. Začínajúci podnikatelia často zabúdajú pri kalkuláciách započítať svoju vlastnú prácu a tiež zohľadniť iné možnosti sebarealizácie a financie, ktoré by im priniesli. Jednoducho povedané, porovnávajte, čo vám prinesie čas investovaný do biznisu v porovnaní s tým, čo by vám prinieslo, ak by ste ho obetovali napríklad zamestnaniu.

Hlavne začínajúci podnikatelia sú často prehnane optimistickí. Neodhadnú, v akej výške budú ich tržby, prípadne nerátajú s tým, že prídu neskôr, ako očakávali.

Pri plánovaní biznisu by ste mali byť optimisti, ale zároveň rátať aj s pesimistickým scenárom. Dobre pripravené firemné financie sú základným predpokladom, aby vaša firma nedoplnila rady tých, ktoré sa nedožijú piatych narodenín. Hypotéku, energie a účty totiž budete musieť platiť aj vtedy, keď sa vám práve nebude dariť.

Viete, ako na firemné financie?

Čo všetko by ste si mali pri tvorbe finančného plánu spočítať?

  • Výnosy a náklady
    Pri tržbách sa zamyslite, koľko zarobíte, s akou maržou budete predávať a odkiaľ potečú vaše príjmy. Pri nákladoch uvažujte o fixných (napr. nájom za prevádzku, nákup materiálov na výrobu, telefóny, pohonné hmoty, kuriérske služby atď.) a o variabilných (napr. sezónna reklama, profesionálny softvér nad určitý počet užívateľov atď.) nákladoch. Nezabudnite si vypočítať aj tzv. bod zlomu, teda kedy vaše výnosy presiahnu náklady, alebo aj kedy začnete zarábať.
  • Cash-flow
    Cash-flow, alebo aj tok firemných financií, sa najčastejšie plánuje na mesačnej báze. Hlavne z pohľadu každodenného fungovania potrebujete vedieť, aké výdavky musíte kedy platiť a aké príjmy môžete kedy očakávať. Často sa stáva, že mnohé výdavky musíte zaplatiť ešte predtým, než prídu prví platiaci zákazníci. Ďalšou bežnou situáciou je, že zákazníci požadujú dlhšie splatnosti ako vaši dodávatelia alebo daňový úrad. Firma tak síce papierovo dosahuje tržby a smeruje k zisku, ale môže sa stať, že nemá z čoho platiť svoje účty. Poznať cash-flow je teda veľmi dôležité najmä v začiatkoch podnikania.
  • Zdroje na štart podnikania
    Začiatok podnikania je zvyčajne z pohľadu financií najnáročnejší. Musíte rátať s nákladmi na založenie firmy, s nákladmi v rámci tzv. nábehovej fázy (pokiaľ prídu prví platiaci zákazníci), ale aj s nákladmi na zásoby či tovar, alebo technológie a stroje. Mnohé náklady vznikajú ešte pred spustením samotného biznisu. Ak napríklad otvárate obchod s oblečením, musíte si najskôr zariadiť prevádzku a zaplatiť nájom, často aj tri mesiace dopredu.

Na základe týchto prepočtov by ste mali mať jasno koľko peňazí a kedy budete pri rozbehu podnikania potrebovať

Čo všetko ešte vziať do úvahy?

Podnikateľský plán môže mať podobu jednoduchého dokumentu, môžete ho vytvoriť pomocou online aplikácie (napr. Upmetrics či LivePlan) alebo použiť Excel. Dôležité je nedržať ho iba v hlave.

Nezabudnite sa ešte zamyslieť aj nad potenciálnymi rizikami (neovplyvní váš biznis napríklad pandémia?), príležitosťami, ktoré trh ponúka, alebo vašimi silnými a slabými stránkami v porovnaní s konkurenciou. Takémuto zhodnoteniu sa hovorí aj SWOT analýza.

Užitočné môže byť zamyslieť sa aj nad ľudskými zdrojmi. Ak už pred štartom viete, že budete potrebovať veľmi rýchlo prvých zamestnancov alebo kolegov, popremýšľajte, kde a ako ich získate. Taktiež sa zamyslite nad tým, čo pre vás zamestnávanie ľudí bude znamenať z legislatívneho hľadiska a koľko vás budú stáť ich výplaty a povinné odvody.

Čo všetko ešte vziať do úvahy?

Financovanie začiatkov podnikania

Začať podnikať sa dá bez veľkej sumy peňazí, ale aj s veľkou investíciou. Závisí to od typu biznisu. Ak začínate ako konzultant či konzultantka, zrejme vám bude stačiť počítač a pár stoviek eur. Ak rozbiehate výrobnú firmu a potrebujete stroje a technológie, sklady či financie na pokrytie miezd zamestnancov, asi to budú desaťtisíce.

Ako sa dostať k financiám na začiatok podnikania? Bez vlastných peňazí to nepôjde. Banky sú pri začínajúcich podnikateľoch opatrné a vedia ponúknuť financovanie skôr v obmedzenej miere.

vyhodne financovanie zacinajucej firmy

Tip pre vás:

Hľadáte výhodné financovanie?

Tatra banka aktuálne ponúka bezúčelový úver na začiatok podnikania vo výške 2 000 eur.

Zistiť viac

 

Investori zas hľadajú unikátne príležitosti s globálnym uplatnením, vysokým potenciálom zárobku a tímom, ktorý je schopný nápad realizovať.

Ďalšia možnosť financovania, ktorá vám zároveň pomôže otestovať si životaschopnosť nápadu, je crowdfunding. Prostredníctvom špecializovaných portálov spustíte akýsi „predpredaj“, vďaka ktorému získate peniaze aj spätnú väzbu zákazníkov.

Finančné dotácie od štátu využíva len zlomok začínajúcich podnikateľov. Dôvodom je najmä byrokracia a nízka miera flexibility, ktorú práve začínajúci podnikateľ potrebuje.

Výber právnej formy podnikania a názvu

Výber právnej formy podnikania a názvu

Budete podnikať sami na voľnej nohe ako tzv. freelancer, alebo plánujete rozbehnúť biznis so spoločníkom či dokonca s viacerými? Chcete si podnikaním privyrobiť popri zamestnaní alebo chcete podnikať vo veľkom?

Všetky tieto faktory ovplyvňujú výber právnej formy podnikania. Na Slovensku sú populárne hlavne živnosti alebo spoločnosť s ručením obmedzeným (tzv. „eseročka“).

Už pri zakladaní spoločnosti ale musíte mať vymyslené obchodné meno a overenú jeho dostupnosť. Názov firmy by mal byť unikátny, kreatívny a mal by odrážať charakter podnikania. Prečítajte si viac o tom, ako vymyslieť názov firmy.

Postup pri založení firmy

Firmu/živnosť si môžete založiť sami alebo s pomocou na to špecializovaných spoločností. Oba postupy majú svoje výhody aj nevýhody. Jeden vám ušetrí peniaze, druhý čas. Pripravili sme pre vás aj rozsiahlejší článok o tom, ako si založiť firmu.

Získavanie zákazníkov

Alfa a omega každého podnikania. Kým v minulosti mal začínajúci podnikateľ obmedzené možnosti reklamy (rádio, TV, noviny a časopisy, billboardy), dnes nám svet internetu ponúka takmer čokoľvek. S rýchlym pritiahnutím zákazníkov vám pomôže PPC reklama, z dlhodobejšieho hľadiska môžete staviť na sociálne siete, e-mail marketing, rôzne webináre, blogy či dokonca podcasty. 

Vyskúšať môžete aj tzv. soft launch – produkt či službu ešte pred spustením predaja dáte na otestovanie prvým zákazníkom či influencerom a tí vám poskytnú hodnotné referencie. Ak ste sa rozhodli pustiť do podnikania, veríme, že vám tento článok pomohol a uľahčil úvodnú fázu. Nezabudnite, dôkladná príprava vám uľahčí nielen štart, ale aj samotné podnikanie.

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.   

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/ako-zacat-podnikat/