Ako vybrať názov firmy?
| 08.05.2022 | 5 min. čítania
Ak chcete, aby bol váš názov firmy chytľavý a dobre slúžil, mal by spĺňať isté parametre. Poznáte pravidlá, podľa ktorých taký názov vymyslieť? A viete, že si treba pred používaním overiť jeho dostupnosť? Poradíme vám, ako na to.
Aktualizované 12. 11. 2024.
Čo je dobré vedieť pred tvorbou názvu firmy
Nestačí iba vymyslieť názov firmy, pred štartom podnikania sa musíte zamyslieť nad niekoľkými kľúčovými oblasťami, ktoré vás neskôr ochránia od drahého rebrandingu (premenovania firmy). Kde chcete podnikať a v čom konkrétne, akú internetovú doménu budete potrebovať a aké názvy sú už na sociálnych sieťach obsadené, napr. aj konkurenciou.
V čom a kde budete podnikať?
Vedeli ste, že známa sieť čerpacích staníc Shell kedysi začínala s výlovom mušlí? Práve preto majú dodnes v logu červeno-žltú mušľu a preklad ich názvu znamená mušľa. Firma si pri štarte zvolila tzv. popisný názov, ktorý presne definuje podnikateľskú činnosť.
Takýto prístup však v niektorých prípadoch môže skomplikovať rozšírenie firmy do iných oblastí podnikania. To isté platí pre prípadnú expanziu do zahraničia, pri ktorej sa rýdzo slovenský názov nemusí hodiť.
Na čo si pri tvorbe názvu dať pozor?
Prísť s dobrým nápadom na meno spoločnosti si žiada dôkladnú prípravu. Nie je to len formalita. Pri každom vymyslenom názve si preto vždy overte, či:
- je voľná internetová doména,
- je voľný názov účtu na sociálnych sieťach, na ktorých chcete komunikovať,
- je ľahko zapamätateľný,
- ho už nepoužíva iná firma.
Okrem toho si ujasnite základné veci, ako sú činnosť firmy a jej budúcnosť, typ zákazníkov, či budete podnikať online alebo offline. Keď viete, kam chcete smerovať, prispôsobíte tomu aj názov. Vyhnete sa tak v budúcnosti nákladnému rebrandingu (premenovaniu a zmeny celej identity značky).
Pri tvorbe názvu môžete využívať rôzne techniky, ktoré vám s tým pomôžu. Napríklad sa môžete hrať so slovami a vymyslieť slovnú hračku, či úplný novotvar. Svoju firmu môžete pomenovať aj podľa vášho priezviska či mena. Takisto sú vhodné aj symboly, ktoré napríklad využil Apple (jablko). Vyskúšať však môžete aj názov, ktorý presne opisuje, čo robíte. Napríklad PayPal, doslova znamená platba kamarátom.
Ako budete pôsobiť na zákazníkov?
Pri tvorbe názvu firmy myslite na jej budúci imidž. Ak budú vaši cieľoví zákazníci hlavne mladí ľudia, pokojne si zvoľte bláznivejšie meno firmy. Ak zakladáte právnickú kanceláriu, na mieste je skôr konzervatívny názov firmy. Inšpirovať sa môžete aj v radoch konkurencie, nezabúdajte však na originalitu.
Trend v namingu (tvorbe názvov firiem) je aj staviť na vizuálny potenciál budúcej firemnej identity. Ak vymyslíte názov firmy, ktorý sa dá pretaviť do loga so symbolom, alebo k nemu viete priradiť akéhosi maskota, vaši budúci zákazníci si vás lepšie zapamätajú. Vhodným príkladom takéhoto názvu je Puma. Rýchle a rešpekt budiace zviera perfektne reprezentuje firmu, ktorá predáva bežecké tenisky a športové oblečenie.
Chcete pôsobiť len na internete alebo mať aj kamennú prevádzku?
Všeobecne platí, že ak budete podnikať len online a zákazníci vaše meno uvidia napísané, môže byť aj trochu zložitejšie. Názov, ktorý sa bude prevažne vyslovovať v offline svete (napr. prostredníctvom priameho predaja) by mal byť jednoduchý a ľahko zapamätateľný.
Predstavte si, že máte názov firmy zákazníkovi nadiktovať do telefónu. Zvládnete to bez problémov a nutnosti vysvetľovať spôsob písania či výslovnosti? Pozor aj na jazyk. Ak si zvolíte anglicky znejúci názov a máte staršiu klientelu, výslovnosť môže robiť problém.
Častou otázkou býva aj to, či postaviť podnikanie na svojom mene. V prípade konzultantov a odborníkov na voľnej nohe je to istá známka kredibility.
Vlastné meno však môžete použiť aj vtedy, ak ste mali šťastie a viete ho využiť ako zvučne znejúci názov, ktorý sa bude ďalej v rámci marketingovej stratégie dobre používať.
Vedeli ste, že aj názvy firiem ako Prada, Siemens, Porsche, Ford, Nestlé, Shimano či Dell sú len priezviskami svojich zakladateľov?
Vyberáte názov pre živnosť či s. r. o.?
Ak vyberáte názov pre firmu pred tým, ako ste si zvolili právnu formu podnikania, zadržte. Právna forma totiž ovplyvňuje aj meno firmy.
Pri živnosti musíte vždy uvádzať aj meno a priezvisko zakladateľa, prívlastok vo forme názvu firmy je voliteľný. Názov firmy teda môže vyzerať napríklad takto: Anna Horváthová – Kozmetika Annie. V prípade „eseročky“ vám do Obchodného registra SR zapíšu názov firmy s prívlastkom s. r. o. alebo spol. s. r. o., teda napríklad Kozmetika Annie, s. r. o.
Prečo potrebujete ochrannú známku?
Vhodné je zoznámiť sa aj s problematikou ochranných známok a zistiť čo-to o tom, akými metódami sa tvoria názvy firiem. Vyzbrojení týmito vedomosťami zvládnete proces tvorby názvu (namingu) aj sami a nemusíte si najímať profesionálne kreatívne či namingové agentúry, ktoré si vyžadujú istú investíciu.
Hlavný dôvod, prečo by ste sa mali nad ochrannou známkou zamýšľať je, že získate výhradné právo používať konkrétne označenie pre svoje produkty či služby. Jej registrácia je strategickým krokom pre každého podnikateľa, ktorý sa snaží odlíšiť, a tým si zabezpečiť konkurenčnú výhodu či vybudovať dôveru u svojich zákazníkov.
Zákon 506/2009 Z. z. o ochranných známkach bližšie určuje:
- čo môže ochrannú známku tvoriť,
- aká je jej funkcia,
- akým spôsobom ju zaregistrujete,
- na ako dlho získate práva,
- a aké sú vaše povinnosti a práva pri jej využívaní.
Ak teda vymýšľate rôzne kreatívne názvy firiem, najskôr si ich dostupnosť overte v registri ochranných známok.
Tipy, ktoré vám pomôžu vymyslieť originálny názov firmy
Existuje určitý súbor overených metód, ako vytvoriť názov firmy. Podľa toho sa názvy tiež delia do kategórií. Krátky súpis týchto metód aj s príkladmi vám môže zjednodušiť váš vlastný proces tvorby. Rovnako tak aj súbor kritérií, ktoré zhodnotia kvalitu vašich návrhov.
Spájanie slov a tvorba novotvarov
Ak vytvoríte neutrálny či abstraktný názov, môžete podnikať v čomkoľvek. Slovo, ktoré dovtedy neexistovalo, sa volá novotvar a vy doň môžete vložiť aj skrytý význam.
Tak, ako to napríklad urobilo LEGO – názov vznikol spojením dánskych slov leg godt, ktoré znamenajú „hrať sa dobre“. Spájať môžete aj dve plnovýznamové slová do úplne nových kombinácií, ako napríklad Red Bull (prekl. červený býk).
Používanie predpôn, prípon, skratiek a mien
Predpony a prípony sú veľmi vďačným spôsobom tvorby názvov firiem. Zakladatelia známeho aukčného portálu eBay napríklad chceli pôvodne svoju firmu nazvať EchoBay. Tento názov už však bol obsadený, a tak si z pôvodného slova echo vzali iba písmeno e a pridali ho pred slovo Bay ako predponu. Tak vznikol eBay.
Prípony sú však ešte obľúbenejšie. Hlavne s príchodom kreatívnych doménových koncoviek sa vyrojili firmy, ktorých názvy sa končili na -io, -ia, -ly či -ify. Prípony väčšinou nenesú žiadny význam, názvu firmy však dodajú určitý šmrnc. Ako aj v prípade známej streamovacej služby Spotify.
Šikovnou metódou sú tiež skratky. Kuriérska firma FedEx je skratkou dlhšieho názvu Federal Express. Názov nábytkárskej firmy IKEA je tiež skratka. Je zložená z mena a priezviska zakladateľa Ingvara Kamprada a názvu farmy a obce, kde vyrastal (Elmtaryd Agunnaryd).
Využitie latinčiny a cudzích jazykov
Inšpirovať sa môžete aj v cudzojazyčných slovníkoch či latinčinou. Podobne ako firma Acer, ktorej názov v latinčine znamená schopný a nekompromisný.
Výrobca kopírok XEROX zasa stavil na gréčtinu a požičal si z nej slová xeros (suchý) a graphos (písanie), ktoré spojil a mierne upravil. Vďaka cudzím jazykom môžete do názvu firmy vložiť skrytý význam a tiež ľahšie nájdete voľnú doménu.
Tvorba asociácií a symbolov či využitie božstiev a geografie
Názvy vytvorené týmto spôsobom majú výborný grafický potenciál. Pokúste sa váš biznis k niečomu prirovnať, napríklad k určitému zvieraťu, k rastline, osobnosti, udalosti, tvaru či farbe. Microsoft pomenoval svoj systém Windows (v preklade okná) kvôli tomu, že sa obsah na počítači zobrazoval v štvorcových tvaroch pripomínajúcich okná.
Pomôcť však môžu aj božstvá. Napríklad slovenský ESET sa volá podľa egyptskej bohyne Eset, ktorá je patrónkou zdravia a lásky.
Ak už naozaj neviete, aké meno firmy si zvoliť, pokojne si otvorte aj atlas sveta. Amazon sa nazval podľa najväčšej rieky sveta, pretože chcel mať najväčšiu ponuku sveta. Fínska Nokia zasa nesie meno mesta, kde začínala svoju prvú podnikateľskú činnosť (mimochodom, bola to ťažba dreva).
Čo musí spĺňať názov firmy, aby bol funkčný?
Dobre fungujúci názov firmy by sa mal riadiť určitými pravidlami. Ak už máte svoje prvé návrhy, mali by ste ich podrobiť hodnoteniu na základe týchto parametrov:
- Zapamätateľnosť – návrhy by ste si mali pamätať aj po týždni či dvoch.
- Dobrá výslovnosť – názov by sa mal vyslovovať ľahko, nemali by v ňom byť zameniteľné či zdvojené písmená a v ideálnom prípade by sa mal písať rovnako ako vyslovovať.
- Dĺžka – lepšie sú skôr kratšie názvy, ktoré sa tiež lepšie používajú vo vizuálnej podobe (pri novotvaroch ideálne do troch, maximálne štyroch slabík).
- Unikátnosť – váš názov by mal byť originálny a odlíšiteľný od konkurencie, tak, aby si vás nezamieňali s rivalmi na trhu.
- Funkčnosť – vytvorený názov firmy by mal spĺňať vaše na začiatku stanovené kritériá a mal by rezonovať s cieľovou skupinou zákazníkov, nielen byť „páčivým“ návrhom bez hlbšieho konceptu.
- Príbehovosť – okolo názvu firmy by ste mali vedieť vystavať príbeh, vďaka ktorému si zákazník k vašej značke vytvorí citový vzťah.
- Voľná doména – na váš vybraný názov by mala byť voľná internetová doména (.sk, .cz, .com atď.) a tiež by mali byť voľné rovnomenné užívateľské mená na sociálnych sieťach.
- Ochranná známka – aj v prípade, že si ju nebudete registrovať, na váš názov by mala byť voľná ochranná známka a nemali by ste ísť do konfliktu s už existujúcimi názvami iných spoločností.
Ako vymyslieť názov firmy krok za krokom
Tvorba názvu firmy nemusí byť zložitá, ak si celý proces rozdelíte na menšie kroky. Pre inšpiráciu prinášame stručný návod, ako postupovať:
1. Stanovte si kritériá názvu firmy
Ujasnite si, v čom a kde budete podnikať, či kto sú vaši zákazníci. Tomu potom prispôsobte zadanie. Napríklad – firma na Slovensku; predaj detského oblečenia cez e-shop; klientky sú mamičky; potrebná .sk doména a účet na Instagrame. Názov firmy by mal byť kreatívny, s príbehom, používaný hlavne v online písanej podobe.
2. Začnite s brainstormingom
V úvode sa neobmedzujte a napíšte si na papier všetko, čo vám k budúcej firme napadne. Napríklad firemné princípy, produkty, služby a ich vlastnosti či emócie, ktoré vyvolávajú, symboly a asociácie, mená zakladateľov, geografické asociácie, ale aj potenciálne symboly ako zvieratá, rastliny či tvary. Na pomoc si môžete vziať Google, atlasy, obrázkové slovníky či stránky ako Behance alebo Pinterest.
3. Vytvorte čo najviac návrhov
Kreatívne názvy firiem vytvoríte pomocou metód, ktoré sme už spomenuli. Najskôr ich vymyslite čo najviac, až potom okresávajte podľa kritérií.
4. Spravte si širší výber
Z vytvorených návrhov vyberte tie názvy, ktoré spĺňajú vaše kritériá a overte si ich dostupnosť. Webovú adresu možno overiť u ktoréhokoľvek poskytovateľa webhostingu, a to zadaním navrhovaného názvu. Stránka následne ukáže zoznam dostupných aj obsadených internetových domén z celého sveta. Ďalej je potrebné overiť ochrannú známku prostredníctvom služby TMview, ktorú spravuje Úrad EÚ pre duševné vlastníctvo. Systém vám ukáže, či existujú priame zhody s vaším názvom a aj to, v akej krajine a v akej oblasti podnikania.
Overiť dostupnosť názvu s. r. o.-čky či živnosti v závislosti od zvolenej právnej formy treba aj v obchodnom, resp. živnostenskom registri, pričom nesmie nastať žiadna zhoda. Názvy ďalších právnych foriem možno overiť na stránke Registra právnických osôb.
5. Finálny výber názvu firmy
Z názvov, ktoré prešli sitom overovania, si vyberte víťaza. Malo by byť jednoduché pracovať s ním a vytvoriť z neho zapamätateľnú značku, mal by spĺňať vaše kritéria a mal by sa páčiť nielen vám, ale hlavne vašim potenciálnym zákazníkom. S touto úlohou a finálnym výberom vám môže pomôcť malý prieskum.
Časté chyby pri tvorbe názvu firmy
Nič také ako overené tipy na názov firmy síce neexistuje, existujú však tipy a triky, čomu sa pri tvorbe názvu firmy vyhnúť.
- Snažte sa nekombinovať názvy v rôznych jazykoch, ako napr. Janáček Cars.
- Dajte si pozor na to, či váš vymyslený názov nemá v iných jazykoch hanlivý význam.
- Nevytvárajte zložité fonetické hračky, ktoré majú ťažkú výslovnosť.
- Pozor aj na spodobovanie či zameniteľnosť písmen, ale aj zameniteľnosť celého názvu. S overením originality pomôže Google, keď si názov vyhľadáte v úvodzovkách.
- Dlhé názvy či zložité novotvary môžu robiť problém so zapamätateľnosťou, a tiež budete musieť investovať viac peňazí do prvotnej reklamy.
Čo teda urobiť, aby bola tvorba vášho názvu firmy úspešná? Spravte si zadanie a stanovte si kritériá, postupujte podľa overených metód tvorby a nakoniec si všetky názvy dobre preverte. Nakoniec vyberte víťaza, ktorý sa páči nielen vám, ale aj potenciálnym zákazníkom.
Ak sa vám nepodarilo vyvarovať chybám pri tvorbe názvu, alebo ste zmenili smerovanie a víziu celej firmy, riešením môže byť rebranding. Nejde však len o prerobenie loga, ide o celkovú zmenu stratégie značky. Od vytvorenia nového dizajnu, produktov, fungovania celej spoločnosti až po vstúpenie na nové trhy.
Je to komplexný súbor opatrení, ktorý neurobíte za jeden deň. Vyžaduje si totiž veľa strategického plánovania a skúseností, no môže byť správnym krokom ku zlepšeniu pozície vašej značky na trhu.
Tip pre vás:
Nechajte si poradiť od našich partnerov
Konzultujte názov, logo a možnosti online zviditeľnenia vašej firmy s overenými marketingovými odborníkmi. V spolupráci s partnerom Jaspravim.sk sme pre vás pripravili štartovací balíček v hodnote 100 eur, ktorý automaticky získate k účtu.
Zistiť viac
Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/nazov-firmy/