1. Životné momenty
  2. /
  3. Životné ťažkosti
  4. /
  5. Finančné problémy
  6. /
  7. Podvody na internete: Zmizli vám peniaze z účtu? Zistite, ako sa chrániť
Publikovaný 26.01.2022 / Upravený 07.05.2024

Podvody na internete: Zmizli vám peniaze z účtu? Zistite, ako sa chrániť

Podvodné e-shopy, ukradnuté peniaze z účtov či zneužité údaje. Že aj v online priestore číha množstvo nástrah snáď ani netreba pripomínať. Poradíme vám, ako podvodom na internete nenaletieť a ochrániť svoje peniaze.

Podvody na internete: Zmizli vám peniaze z účtu? Zistite, ako sa chrániť

V článku sa dozviete:

  1. Ako sa chrániť pred podvodmi na internete?
  2. Aké sú najbežnejšie internetové podvody?
  3. Internetové podvody s bankovým účtom
  4. Ako postupovať pri zneužití platobnej karty?

Dnešné techniky online podvodov sú stále prepracovanejšie. Nové možnosti a vynaliezavosť podvodníkom rozhodne nechýbajú. Vedia, ako majú komunikovať a vytvoriť nátlak vplyvom emócií. Obeť im tak zvyčajne sama poskytne všetky potrebné údaje bez toho, aby vôbec niečo tušila. Na ochranu pritom nepotrebujete odborné znalosti, úplne vám postačia vhodné návyky a základný prehľad o podvodoch na internete. 

V tomto článku vám poradíme, ako sa pred internetovými podvodmi chrániť, a pozrieme sa aj na najčastejšie taktiky podvodných e-shopov či odporúčaný postup v prípade zneužitia platobnej karty

Základnou ochranou pred podvodmi na internete je prevencia 

„Jedným z najdôležitejších aspektov ochrany pred internetovými podvodmi je prevencia,“ odporúča Jozef Úroda, odborník zodpovedný za informačnú bezpečnosť v Tatra banke. „Kľúčové je získanie základných návykov, ktoré nám pomôžu vyvarovať sa tomu, aby sme sa stali obeťou.“ 

Jozef Úroda z Tatra banky odporúča: „Vo všeobecnosti platí, že so svojimi citlivými a platobnými údajmi máme zaobchádzať obozretne. V každom momente si je potrebné uvedomiť hodnotu týchto informácií, ktoré je potrebné chrániť. Nikdy ich nezadávame ako reakciu na odkaz, ktorý nám prišiel prostredníctvom nejakej formy komunikácie.“ 

Myslite na to, čo všetko sa s vašimi údajmi dá robiť. To platí najmä pre aktivačné kódy na spustenie platobných služieb ako Apple Pay a Google Pay. 

Chránite ich dostatočne? „Kľúče od bytu tiež nerozdávame, keď nás o ne niekto poprosí,“ pokračuje Jozef Úroda. „Ide o údaje, ktoré patria iba vám ako klientovi. Pri hmatateľných veciach sa zvyčajne nedáme nachytať. Toto by sme sa mali naučiť preniesť aj do digitálneho sveta.“ 

ako chrániť seba

7 kľúčových zásad, ako sa vyhnúť podvodom na internete

  1. Všetko si dôkladne preverte s chladnou hlavou. Nepodliehajte emóciám a nátlaku.

  2. Posielajte iba IBAN. Na to, aby vám niekto mohol poslať peniaze, úplne postačí číslo vášho účtu vo forme IBAN. Určite nie je potrebné poskytovať všetky detaily platobnej karty. Žiadna inštitúcia, spoločnosť alebo polícia od vás tieto údaje nebude nikdy pýtať.

  3. Nikdy neposielajte cudziemu človeku nejakú (ani len malú) sumu, aby vám dotyčná osoba mohla poslať peniaze. 

  4. Nezabudnite si vždy overiť správnosť adresy internetového obchodu, odosielateľa správy a akékoľvek ďalšie údaje. 

  5. Používajte zložité heslá.

  6. Vyhýbajte sa verejnej Wi-Fi sieti pri platbách na internete. Vtedy sa radšej pripojte na vlastné mobilné dáta. 

  7. Akékoľvek aj najmenšie podozrenie si preverte so svojou bankou alebo internetovým obchodom. 

Najčastejšie typy podvodov na internete

Phishing: Snaha o vylákanie citlivých údajov

Ide o veľmi bežný typ podvodu na internete a častú príčinu zmiznutia peňazí z účtu. V závislosti od typu komunikačného kanálu poznáme ešte vishing (telefonické hovory) a smishing (SMS správy). Môže však ísť aj o súkromnú správu alebo príspevok na sociálnej sieti. Podstata je všade rovnaká.

Útočník sa v tomto prípade vydáva za dôveryhodnú inštitúciu, napríklad banku alebo kohokoľvek, kto bežne pracuje s vašimi osobnými údajmi. Pojem „phishing“ pochádza z anglického výrazu s rovnakou výslovnosťou – fishing, teda rybolov. Návnadou môže byť napríklad e-mail, ktorý vyzerá ako oficiálna výzva od danej inštitúcie alebo osoby. Či budete rybou, ktorá sa chytí, je na vás.

„Útočníci sa pri phishingu snažia vytvoriť pocit naliehavosti, kedy v návale emócií kliknete na odkaz a zadáte svoje osobné údaje,“ vysvetľuje Jozef Úroda. „Nevšimnete si pritom, že ide o podvodnú stránku.“ Takáto návnada môže na prvý pohľad vyzerať uveriteľne, banky a ďalšie spoločnosti sa však podobným výzvam zámerne vyhýbajú. Svoje citlivé údaje preto v takýchto prípadoch nikdy nezadávajte. Prípadne si žiadosť môžete overiť priamo v banke či so zákazníckou podporou.

Niekedy si o svojej obeti spravia útočníci podrobný prieskum, na základe ktorého pripravia ešte dôveryhodnejšiu správu. Ide o takzvaný „spearphishing“ – lov harpúnou (zameraný špecificky na vás). Niekedy sú tieto útoky zamerané na profesijne vysokopostavených ľudí, vtedy ide o tzv. „whaling“ – lov veľrýb (pre výšku potenciálneho zisku).

Ako môžete rozpoznať phishing?

Phishingová správa vyzerá na prvý pohľad naozaj vierohodne. Použitie oficiálneho dizajnu a loga je samozrejmosťou. Zvýšila sa tiež úroveň jazykového prejavu. Útočníci namiesto lámanej slovenčiny už využívajú služby profesionálnych prekladateľov. Jednoznačným varovným signálom je ale naliehavosť. Ak od vás v správe niekto vyžaduje konať rýchlo, mali by ste spozornieť.

„Platí to aj v pozitívnom zmysle, keď ide napríklad o výhru, ktorú dostanete, iba ak urobíte požadované kroky hneď teraz,“ varuje Jozef Úroda. Nezabúdajte, ak to znie príliš dobre, pravdepodobne to nie je pravda. Phishingové správy sú posielané z adries, ktoré sa podobajú na originálne. Je v nich ale zmenené napríklad jedno písmenko alebo koncovka domény.

ako rozpoznať phishing

Zabezpečenie webovej stránky nemusí stačiť

Overovanie zabezpečenia webovej stránky je dobrým zvykom, ale príliš sa naň nespoliehajte. Podvodné stránky už tiež bežne používajú „https://“ protokol alebo ikonu bezpečnostného zámku, a teda stránka je zabezpečená, ale stále môže ísť o podvod. Rovnako pozorne sledujte, či doména (adresa) webovej stránky neobsahuje zvláštne znaky a slová.

Najlepšie však je uložiť si oficiálnu webovú adresu medzi záložky prehliadača a navštevovať internet banking iba cez ňu.

Internetové podvody spojené s bankovým účtom

Ako uviedla Polícia SR vo svojom príspevku na Facebooku, útočníci môžu váš bankový účet zneužiť aj na kriminálnu činnosť. Obeťami týchto podvodov sú zvyčajne vytipované obete, napríklad z Centrálneho registra dlžníkov SR. Pod zámienkou rýchlej pôžičky im dokonca pošlú aj úverovú zmluvu vytvorenú v zahraničí. Podmienkou však je založený nový účet v banke a poskytnutie prístupových údajov. Tie následne zmenia a účet použijú na legalizáciu príjmu z kriminálnej činnosti alebo na páchanie podvodov.

falošné súťaže

1. Podvodné súťaže

Bežné sú podvodné súťaže na sociálnych sieťach ako Facebook. Aj napriek častým varovaniam na oficiálnej facebookovej stránke Polície SR, ktorá sa venuje hoaxom a podvodom, zažívajú takéto súťaže stále úspech. Ich lákadlom je možnosť získať vecné ceny. V prípade výhry budú na jej „potvrdenie“ od vás podvodníci žiadať číslo platobnej karty alebo ďalšie údaje.

Podvodné súťaže sú vytvorené stránkami, ktoré majú niekoľko charakteristických čŕt. Nikdy nie sú overené, a teda im pri názve chýba modrá značka overenia. Zvyčajne existujú len krátky čas a majú iba niekoľko stoviek alebo tisícok fanúšikov. Varovným znakom pri podobných podvodoch je žiadosť o citlivé údaje pod zámienkou získania cennej výhry.

2. Podvody s doručením zásielky

Časté využívanie služieb kuriérov vytvára ďalšiu príležitosť pre podvodníkov. V tomto prípade sa z vás snažia vylákať peniaze za doručenie zásielky. Príde vám e-mail alebo SMS správa s výzvou na zaplatenie poštovného alebo cla a odkaz, ktorý vás presmeruje na platobnú bránu. Po vyplnení všetkých údajov platobnej karty získava útočník prístup k vašim peniazom. Množstvo reálnych príkladov falošných správ so zásielkami nájdete na stránke Slovenskej pošty.

Na prvotné získanie si dôvery obete využívajú útočníci aj tzv. SMS spoofing, a teda falšovanie údajov pri odosielaní SMS správy. Útočníci tieto SMS správy zasielajú z adresy, ktorá napríklad spadne do SMS schránky "Info", kde sa štandardne nachádzajú aj relevantné správy. Je preto dôležité byť ostražitý a nezačať správe plne dôverovať, ak sa na prvý pohľad javí, že pochádza od dôveryhodného zdroja.

Rovnaký scenár býva aj v prípade správy o vašom „nezastihnutí“ kuriérom a poplatku za opätovné doručenie. „Keď si objednáte tovar, poštovné platíte väčšinou hneď alebo na dobierku, nikdy nie niekde uprostred,“ upresňuje Jozef Úroda. Stav svojej zásielky si radšej vždy skontrolujte priamo u obchodníka alebo kuriérskej služby.

3. Podvodné e-shopy

Počas obdobia pandémie vzniklo množstvo podvodných e-shopov. Vo veľkom sa predávali napríklad ochranné rúška a pomôcky, ktorých bol nedostatok. Podvodníci vtedy dostali peniaze za produkty, ktoré nikdy neodoslali. Podvodné e-shopy majú často aj zaplatenú reklamu. Ak po registrácii zistíte, že ide o podvod, účet zmažte, a ak ste použili rovnaké heslo, aké máte aj na iných stránkach, okamžite ho tam zmeňte.

Ako odporúča Jozef Úroda: „Dôležité je zostať racionálny, a ak nepoznám predajcu, v rýchlosti si ho overím aspoň cez Google. Už tak môžem podľa referencií na stránku zistiť, že ide o podvod a Slovenská obchodná inšpekcia naň už upozorňovala. Pri objednávaní z internetu je najlepšie používať jednorazovú platobnú kartu.“ 

Takisto si pri potvrdení platby vždy skontrolujte sumu. Podvodníci často využívajú ľudskú nepozornosť a svoje obete oberajú o nemalé sumy len vďaka posunutej desatinnej čiarke

Podvody na internete cez e-mail

Útočníci používajú množstvo ďalších foriem podvodných e-mailov, ktorými sa z vás snažia nejakým spôsobom vylákať peniaze. Živnostníci napríklad často dostávajú výzvy na registráciu v rôznych registroch a zaplatenie súvisiaceho poplatku, ako však upresňuje aj Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky, nie sú použiteľné na žiadne právne účely a registrácia v nich je dobrovoľná.

1. Scamy a podvodné e-maily

Ďalšou bežnou formou e-mailových podvodov je podľa oficiálneho varovania Ministerstva vnútra vydieranie. Útočník sa svoju obeť snaží presvedčiť o tom, že má v počítači vírus zo stránok s obsahom pre dospelých. Tvrdí, že má tiež prístup k webkamere a videodôkaz o návšteve týchto stránok.

podvodné emaily

Niektoré podvodné e-maily sľubujú napríklad prístup k dedičstvu po vzdialenom príbuznom alebo finančnú odmenu za pomoc pri získaní prístupu k väčšej sume peňazí. V tomto prípade od vás bude útočník v niektorom bode celej komunikácie požadovať zaplatenie určitej čiastky. Má ísť o administratívny poplatok potrebný na vykonanie celej transakcie.

2. Podvody na internete s kryptomenami

Svet kryptomien zažíva stále väčší rozmach a s ním aj online podvody v tejto oblasti. Kryptomeny dokážu za tých správnych okolností priniesť zaujímavé zhodnotenie, čo láka množstvo investorov, ale aj falošných brokerov. Populárny je kontakt po telefóne, e-mailom alebo prostredníctvom četovacích aplikácií. Podvodník prichádza s ponukou pomoci a dobrej investície. Pomôže vám s vytvorením krypto peňaženky, čím do nej získa prístup. Následne po vašej investícii zmení prístupové údaje.

ako zablokovať kartu

Podvody na internete so zneužitím platobnej karty

„Evidujeme veľa podvodov s platobnými kartami, často sú to podvodné e-shopy,“ tvrdí Jozef Úroda. 

Podvodníci sa napríklad snažia získať údaje o karte obídením oficiálnej stránky niektorej služby pod zámienkou získania zľavy. Nenechajte sa však zlákať, malá úspora vás môže nakoniec vyjsť veľmi draho. „Pri používaní jednorazovej platobnej karty prídete v najhoršom prípade o konkrétnu sumu za nejaký produkt, ale nie o celú kartu,“ uzatvára Jozef Úroda. 

Podľa Úrodu je ďalším častým spôsobom zneužitia platobnej karty využívanie platobných služieb ako Google Pay alebo Apple Pay. Karty je potrebné do digitálnych peňaženiek najprv pridať, podvodníci to docielia napríklad prostredníctvom podvodného inzerátu. Vtedy vás kontaktujú a žiadajú v konverzácii platbu vopred. 

Po zadaní údajov o karte si ju pridajú do niektorej platobnej služby. „Lenže aby si ju aktivovali napríklad v Google Pay, potrebujú aktivačný kód. Stretli sme sa už aj s tým, že ho klienti, ktorí si neuvedomia, na čo kód slúži, podvodníkom bez problémov pošlú.“ 

Ukradli mi peniaze z účtu. Ako riešiť zneužitie platobnej karty?

V prípade, že natrafíte na podozrivé transakcie, konajte rýchlo. Okamžite zablokovať kartu môžete kedykoľvek prostredníctvom: 

V rámci prevencie odporúčame: 

  1. Nastavte si limity na karte. Ak napríklad nenakupujete na internete, nastavte si internetový limit na 0 eur a zvýšte ho v čase nákupu. To isté platí aj pre výber hotovosti.

  2. Keď nie ste v zahraničí, môžete zablokovať používanie karty na kontinentoch, na ktorých sa nenachádzate

  3. Vhodné je nastaviť si notifikácie o pohyboch na účte„Vďaka push-up notifikáciám sa dozviete aj o tých najmenších pohyboch ihneď a nie až vtedy, keď vám zmizne 2000 eur. Dokážete tak zneužitie čo najskôr objaviť a eliminovať,“ odporúča Jozef Úroda.

  4. Výbornou prevenciou pri online platbách sú jednorazové platobné karty.

Váš názor nás zaujíma

Pomôžte nám robiť Životné momenty ešte kvalitnejšie

* Označené polia sú povinné
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/zivotne-momenty/podvody-na-internete-ochrana-ako-sa-im-ubranit/