Kúpa auta: Aké auto kúpiť a na čo si dať pozor?
Nové či jazdené? Spaľovacie či elektromobil? Aké auto si vybrať pre rodinu? Zorientovať sa v týchto otázkach nám pomôže marketing a PR manažér Hyundai Slovensko Marek Kopča.
V článku sa dozviete:
- Čo všetko treba zohľadniť pri kúpe auta?
- Aké auto si kúpim za 15 000 EUR?
- Auto z bazára. Na čo si dať pozor?
- Ako si vybrať rodinné auto?
- Aký je štandard batožinového priestoru?
- Na aké bezpečnostné funkcie auta sa zamerať?
- Koľko stojí rodinné auto?
- Elektromobil. Koľko stojí a aké verzie poznáme?
- Existuje ešte štátna dotácia na elektromobil?
Ako sa správne rozhodnúť aké auto si kúpiť? Čo všetko treba zohľadniť?
Kúpa nového auta je významný životný moment, pretože patrí k väčším investíciám a opakuje sa väčšinou iba niekoľkokrát za život. Preto treba zohľadniť viacero faktorov. Každý záujemca o nové vozidlo by si mal najskôr odpovedať na niekoľko kľúčových otázok, ktoré mu pomôžu ujasniť si, aké auto kúpiť. Dostanete sa tým bližšie k svojmu vysnívanému autu, ktoré vám bude spoľahlivo slúžiť dlhé obdobie.
Dôležité je definovať si, ako budete auto najčastejšie využívať a na čo má slúžiť. Rodina s deťmi má na vozidlo iné nároky než slobodný obchodný cestujúci. Podľa toho sa rozhodnete, aký typ karosárskej verzie je pre vás vhodný, akú motorizáciu (benzínový, naftový či elektrický pohon) zvoliť, aké technologické prvky (napríklad bezpečnostné technológie) považujete za nevyhnutné.
Ak sa orientujete viac na bezpečnosť a konektivitu, budete chcieť vozidlo s pripojením do internetu, čo umožní nielen väčší komfort, zábavu a pohodlie, ale tiež dokáže pomôcť v núdzových situáciách.
Samozrejme, základná otázka je, aký máte rozpočet. Je nutné definovať, aké auto si môžete dovoliť, ale tiež sa rozhodnúť, aký spôsob platby vám bude vyhovovať. Auto je možné kúpiť úplne z vlastných zdrojov, prípadne využiť značku i finančný produkt predajcu a kúpiť auto na lízing, alebo si vziať spotrebný úver v banke.
Do výberu auta vstupujú aj iné faktory, napríklad emočné. Volíte si aj na základe toho, ktoré vozidlo sa vám páči, ktorá značka vozidiel vás oslovuje a je vám sympatická a blízka, viete sa s ňou stotožniť.
Pri výbere napokon prihliadate i na to, aké máte vy alebo vaši známi s vozidlom, prípadne so súvisiacimi službami a samotnou značkou skúsenosti.
Povedzme, že máme obmedzený rozpočet. Aké auto sa dá kúpiť napríklad do 15 000 EUR? O akej kategórii modelov sa bavíme?
Ak hovoríme o úplne nových autách, do 15 000 EUR je v súčasnosti možné kúpiť rozmerovo skôr malé a menšie autá, ktoré sa vyznačujú kompaktnými rozmermi, nízkou spotrebou a dobrou manévrovateľnosťou.
To znamená, že sa s nimi veľmi dobre parkuje, lebo sú obratné. Segment malých áut, k akým patria napríklad Hyundai i10 a i20, najčastejšie oslovuje mladých ľudí, páry s jedným, prípadne dvoma menšími deťmi, alebo naopak, starších ľudí, ktorí už majú odrastené deti a nepotrebujú napríklad veľký kufor. Čiže ide o kombináciu praktickej voľby a atraktívneho dizajnu a technológií, ktoré potešia.
V tomto segmente vozidiel je veľmi dôležitá aj cena a spotreba, keďže väčšinou sa auto využíva v mestách a pri jazdách na kratšie trasy.
Len doplním, že to môže byť napríklad aj druhé auto v rodine. Jedno bude rodinné a druhé skôr pre príležitosti, keď musíte niekde rýchlo vybehnúť, no hlavné auto nie je dostupné.
A ak máme napríklad na kúpu auta vyšší rozpočet, aké auto si vybrať spomedzi áut z vyšších tried?
Pre každého môže slovné spojenie vyšší rozpočet znamenať, samozrejme, niečo iné. Dá sa odraziť aj od toho, ako nakupujú Slováci a Slovenky.
Priemerná cena nového auta na Slovensku je v súčasnosti 20- až 25-tisíc EUR. To znamená, že si každý človek pod pojmom auto z vyššej triedy môže predstaviť niečo iné. Môžeme hovoriť o značke, rozmeroch auta alebo o úrovni výbavy.
V tejto cenovej kategórii sú v ostatných rokoch obľúbené tzv. subkompaktné SUV alebo crossovery, teda menšie vozidlá s vyšším posedom, svetlou výškou podvozku a ochranným oplastovaním.
Tip: Pomôžeme vám s financovaním auta
Odporúčame vám náš Bezúčelový úverTB, ktorý vám môžeme schváliť aj online, cez aplikáciu Tatra banka.
Aké sú pre a proti auta z bazára? Aké jazdené auto kúpiť?
Ak si chcete kúpiť auto, máte viacero možností. Môžete si zvoliť úplne nové vozidlo alebo mladú jazdenku, napríklad predvádzacie auto. Možnosťou sú aj jazdené alebo staršie autá z bazára alebo priamo od iného človeka.
Bazáre najčastejšie ponúkajú jazdené vozidlá. Výhodou je nižšia obstarávacia cena a takmer okamžitá dostupnosť. Pri rozhodovaní, aké jazdené auto kúpiť, odrádzajú i nevýhody. Môžu to byť rôzne skryté poruchy, o ktorých nemusíte byť priamo informovaný alebo ich nevidíte na prvý pohľad. Prípadne, že kupujúci jednoducho nepozná históriu vozidla. Nevie, kto a ako na ňom jazdil, ani či je počet najazdených kilometrov reálny.
Dajme tomu, že sme sa rozhodli pre bazárové auto. Čo sa určite treba spýtať predávajúceho, prípadne, čo si od neho vypýtať, aby sme nič neprehliadli a minimalizovali riziká?
Určite odporúčam si auto poriadne prehliadnuť, vizuálne zvonku aj zvnútra. Očami preveriť, či ma predajca upozornil na všetky poškodenia, ktoré sú voľným okom viditeľné.
Druhým krokom je požiadať o skúšobnú jazdu na vozidle, o ktoré máte záujem. Menej skúsení zákazníci si zvyknú prizvať i poradcu, známeho, ktorý sa v autách viac vyzná, alebo priamo nejakého mechanika.
Auto z bazára by tiež malo mať kompletnú servisnú históriu. Treba si všímať:
- či bolo auto servisované v autorizovaných servisoch,
- či boli dodržiavané servisné intervaly,
- či sa naň stále napríklad vzťahuje záruka výrobcu,
- koľko majiteľov ho predo mnou vlastnilo,
- či bolo auto pôvodne zakúpené na Slovensku alebo v zahraničí.
Spomenuli ste tzv. jazdenky, teda predvádzacie vozidlá. Čo sú to za autá?
Predvádzacie autá sú zánovné autá, ktoré autorizovaní predajcovia využívali na skúšobné jazdy alebo na poskytnutie náhradnej mobility. Sú to autá s jasnou históriou, odborne servisované, majú nižší nábeh kilometrov – bavíme sa možno o stovkách alebo nižších tisícoch. Preto sú lacnejšie ako úplne nové autá.
Čiže cena jazdeniek je výrazne nižšia?
To závisí od stavu konkrétneho auta, počtu najazdených kilometrov a podobne. Vo všeobecnosti však môžeme povedať, že áno, predvádzacie vozidlá sú lacnejšie ako nové. Je to možno o 10 percent.
Majú predvádzacie vozidlá aj nevýhody?
V prvom rade je ňou to, že nejde o úplne nové auto. Niektorí zákazníci môžu mať problém s tým, že v ňom už pred nimi niekto sedel a jazdil. Trochu to emočne oslabuje povestný wow efekt, ktorý ľudia často zažívajú, keď s úplne novým a voňavým vozidlom prvýkrát vyrazia na prvé kilometre cestou zo show roomu.
Teoretickým rizikom môže byť, že je auto zle zabehnuté. Každý človek má iný štýl jazdy a môže sa stať, že niektorí ľudia v rámci testovacích jázd nejazdili úplne šetrne. Do procesu predvádzacích jázd však často vstupujú aj predajcovia, ktorí sa postarajú, aby bolo o auto odborne postarané v autorizovanom servise, kde tieto nedostatky odstránia. Riziko zlého zabehnutia by som teda považoval za naozaj minimálne.
Čo by ste volili vy, keby ste mali rozpočet plus-mínus 15 000 EUR alebo, naopak, oveľa vyšší rozpočet napríklad 30 000 EUR, prípadne až 60 000 EUR. Nové, bazárové alebo predvádzacie?
Ak mám hovoriť z vlastných skúseností a osobných preferencií, bez ohľadu na rozpočet si najprv vyberám kategóriu vozidla. Tiež by som sa na základe nich rozhodoval medzi predvádzacím autom alebo úplne novým. Preferujem automobil s vyššou výbavou, teda taký, ktorý je vybavený kvalitnými bezpečnostnými systémami a funkciami modernej konektivity.
Ešte sa pristavme pri jednej veľkej kategórii áut – rodinné autá. Aké sú to modely?
Pevná definícia rodinného auta neexistuje, pretože rodina môže mať rôzny počet členov. Sú rodiny bezdetné, s jedným dieťaťom, s mnohými deťmi, s rôznym vekom detí. To všetko ovplyvňuje, aké auto potrebujete. Vo všeobecnosti si pod rodinným autom môžeme najčastejšie predstaviť auto, ktoré je bezpečné, spoľahlivé, komfortné a dostatočne priestranné. K takým patria napríklad autá v karosárskych verziách kombi alebo MPV, tzv. vany alebo v ostatných rokoch veľmi populárne SUV.
Povedzme, že som čerstvá mama alebo čerstvý otec a chcem vymeniť čisto športové autíčko za väčší rodinný model. Čo si mám všímať?
Ja ako otec by som sa najprv opýtal, či je naozaj nevyhnutné športové autíčko vymeniť. Okrem už spomenutých vecí, ako je bezpečnosť, priestor, komfort, by som si určite všímal praktické detaily vozidla, ktoré sa prejavia až v každodennom reálnom používaní:
- pohodlie pri inštalácii autosedačky,
- usporiadanie batožinového priestoru,
- dostupnosť USB portov pre všetkých pasažierov,
- výška nakladacej hrany kufra, ktorá je dôležitá najmä pre ženy.
Všetko sú to vlastnosti, ktoré môžu mať vplyv na to, či vás auto bude po čase rozčuľovať alebo tešiť.
Spomenuli ste batožinový priestor. Čo sa dnes považuje za jeho štandard, existujú normy, od koľko litrov sa zmestí napríklad kočík?
Normy veľkosti kufra vzhľadom na kočík nie sú nijako definované, pretože i kočíky majú rôzne rozmery alebo skladacie vlastnosti. Nepísaný úzus alebo to, čo bežne zákazníci vyhľadávajú a označujú za primeraný kufor, je okolo 350 litrov. Menší objem majú kompaktnejšie vozidlá, väčší napríklad SUV, kombi alebo spomínané MPV. Dôležitejšie ako číselný objem kufra je jeho riešenie. Tvar a praktická využiteľnosť má totiž omnoho väčší vplyv na to, či sa kočík doň zmestí alebo nie.
Pokiaľ ide o bezpečnostné funkcie, ktoré by sme určite nemali opomenúť?
Nové moderné vozidlá sú dnes už takmer všetky vybavené množstvom užitočných aktívnych a pasívnych bezpečnostných systémov a asistentov. Často už v štartovacích výberoch nájdete prvky, ktoré ešte pred pár rokmi boli výsadou vyšších výbav alebo dokonca prémiových modelov a značiek.
Pasívne bezpečnostné prvky reagujú na vzniknutú situáciu tým, že len zmierňujú jej vplyv. To znamená, že vás nezachránia, ani vám nepomôžu pri nehode, ale môžu pomôcť nejakým spôsobom znížiť jej vplyv. Patria k nim napríklad airbagy, ale aj vhodná konštrukcia sedačiek a opierok hlavy. Ďalej je to ISOFIX, systém na prepravu detí, prípadne aj systém eCall, ktorý automaticky zavolá záchranné zložky v prípade nehody.
Aktívne prvky bezpečnosti sú dôležitejšie, pretože vám pomáhajú predvídať, a dokonca aj predchádzať nehodám. Patria k nim rôzne stabilizačné systémy auta ako ABS, ESP či adaptívny tempomat, ktorý rýchlosť vozidla prispôsobí jazde vozidla pred vami. Existujú parkovacie asistenty, ktoré pomáhajú predchádzať nehodám. Veľmi zaujímavým prvkom je upozornenie pri únave vodiča. Je to softvér, ktorý ukladá nejaký priemer vášho správania za volantom. V prípade, že sa odchyľuje od dlhodobého priemeru, varuje vás, že ste pravdepodobne unavený či vyčerpaný, a navrhne vám prestávku.
Veľmi užitočné sú systémy monitorovania mŕtveho uhla, ktorý stojí za množstvom nehôd, udržiavanie vozidla v strede jazdného pruhu a systém, ktorý považujem za veľmi dôležitý – systém autonómneho brzdenia vozidla pri hroziacej kolízii. To znamená, že ak sa blížite k autu, cyklistovi alebo chodcovi pred vami, alebo to auto pred vami náhle zabrzdí, vaše vozidlo dokáže samo zastaviť bez toho, aby ste dupli na brzdový pedál. K takýmto systémom patria aj jeho ďalšie varianty, napríklad autonómne brzdenie pri cúvaní, pri odbočovaní vľavo a podobne.
V súčasnosti sa v letných mesiacoch a za ich vysokých teplôt odohrávajú veľké tragédie – deti umierajú po tom, čo sú zabudnuté v rozhorúčenom aute. Existuje systém, ktorý by pri odchode z auta pripomenul, že sa vzadu nachádza dieťa?
Áno, existuje. Je to napríklad pri modeli Hyundai Santa Fe. Vozidlo má systém, ktorý v prvej fáze výstražným signálom na palubovke upozorní na to, že na zadných sedadlách je spolucestujúci. V prípade, že naň nereagujete, vystúpite z auta a zamknete, aktivuje sa vďaka senzorom pohybu trúbenie vozidla. Signál vás upozorní, že na zadných sedadlách sa nachádza dieťa alebo aj domáce zviera.
V akých cenových kategóriách sa pohybujeme, ak by som chcela vyslovene dobre vybavené rodinné auto?
Plus mínus 20 000 až 30 000 EUR, ak sa bavíme o nových vozidlách. Samozrejme, závisí to presne od značky, veľkosti, rozsahu bezpečnostných systémov, ale aj do 20 000 EUR s DPH sa v dnešnej dobe ešte dá kúpiť kvalitné rodinné auto s dobrými bezpečnostnými systémami.
Spomínali sme, ako vybrať auto do 15 000 EUR. Dal by sa za túto cenu kúpiť aj elektromobil, o ktorých sa dnes čoraz viac hovorí v súvislosti s ekologickou budúcnosťou?
Dal, v prípade, že nejde o úplne nové auto. Aktuálne na Slovensku nepoznám plne elektrické vozidlo, ktoré by sa ako nové predávalo pod hranicou 15 000 EUR.
Pri elektromobiloch sú také tri cenové hladiny. Elektromobily do 50 000 EUR, do 75 000 EUR a nad 75 000 EUR. Do 50 000 EUR získate elektromobil (ak sa bavíme o stopercentne elektrickom vozidle), kompaktnejších rozmerov, ako je napríklad Hyundai KONA Electric.
Do 75 000 sú už v ponuke veľmi atraktívne vozidlá s priestrannejšou karosériou, špičkovou výbavou a najnovšími technológiami, ako napríklad IONIQ alebo IONIQ 6. No za cenu nad 75 000 EUR získate vyslovene luxusné vozidlá aj prémiových značiek.
Čo ovplyvňuje cenu elektromobilu najviac, jeho výbava či typ motorizácie? Existuje množstvo druhov od hybridu po čistý elektromobil, ktorá verzia je cenovo najdostupnejšia?
Treba rozlišovať medzi plne elektrickým vozidlom a elektrifikovaným vozidlom. V súčasnosti sa najviac využívajú formy elektrifikácie:
Mild hybrid, čo je naozaj malá baterka, ktorá pomáha vozidlu pri štartovaní a rozbehu, ale nie je to plnohodnotné elektrické vozidlo. Nepotrebujete zapájať kábel do siete.
Druhým stupňom je hybridné vozidlo. Kombinuje štandardný spaľovací motor, či už benzínový alebo dokonca aj naftový, s väčšou batériou. Batéria pomáha napríklad pri kolónach, dojazd na čisto elektrický pohon však nie je vysoký a je to naozaj podporná funkcia. I to má veľmi významný vplyv na úsporu paliva.
Už klasickejšie elektrické vozidlo je plug-in hybrid. To znamená, že má pod kapotou spaľovací motor, ale viete aj dobíjať batériu káblom z externej siete. Jeho dojazd čisto na elektrický pohon sa v súčasnosti pohybuje okolo 50 a viac kilometrov. Nemusíte sa báť, že sa vám vybije batéria, pretože máte k dispozícii benzínový motor, ale zároveň pri cestách na kratšiu vzdialenosť idete plne elektricky a bez emisií, ktoré vznikajú pri spaľovaní benzínu alebo nafty.
No a, samozrejme, sú tu čisto elektrické vozidlá, ktoré majú iba batériu a jazdia plne elektricky.
Automobil s rôznou úrovňou elektrifikácie je tiež automobil, takže do ceny vstupujú rovnaké parametre ako pri aute s bežným spaľovacím motorom, teda karoséria, výbava, bezpečnostné systémy a podobne.
Na cenu elektromobilov alebo elektrifikovaných vozidiel má však v súčasnosti veľký vplyv práve cena batérie. Pri niektorých modeloch môže tvoriť až tretinu výrobných nákladov.
Nielen na Slovensku sa často hovorí o cenách benzínu a nafty, no ani elektrina nie je zadarmo. Aké auto kúpiť s ohľadom na tento výdavok?
Cena elektrickej energie rovnako ako ropy, respektíve následne benzínu a nafty, sa vždy odvíja od viacerých faktorov. Tým najzákladnejším je dopyt verzus ponuka. Čím viac elektrických áut bude jazdiť, tým väčšie nároky na infraštruktúru a elektrickú energiu budú. Áno, je odôvodnený predpoklad, že cena elektrickej energie bude časom stúpať, pretože bude väčšia spotreba. Takisto ju môžu opäť zvýšiť aj iné udalosti.
Na druhej strane badáme veľký rozvoj fotovoltiky a iných alternatívnych zdrojov energie, ktoré čerpajú z prírodných zdrojov, ako je slnečná energia či vietor.
Vývoj v energetike, technológiách a efektivite elektromobilov ide dopredu míľovými krokmi. V hre sú aj iné alternatívy pohonu. Napríklad sú to vodíkové technológie a palivové články, ktoré odstraňujú potrebu napájania auta do elektriny káblom. V ostatnom čase sa veľa diskutuje aj o možnom využívaní biopalív. Uvidíme, ako bude svet vyzerať o 10 alebo 20 rokov.
Cenu tiež môže ovplyvniť aj elektrická energia z obnoviteľných zdrojov. Zaváži to pri rozhodovaní, aké auto kúpiť? Oplatí sa investovať do kúpy automobilu na elektrický pohon alebo počkať, kým budú dostupnejšie?
Hovorí sa, že investícia do auta je najhoršou investíciou. Ja s tým vôbec nesúhlasím, pretože si nekupujete len samotné auto, ale najmä bezpečnú mobilitu, pohodlné a moderné prostredie pre vás a vašich blízkych, ktoré je dostupné kedykoľvek ho potrebujete. Auto je často aj o slobode pohybu a vašom rozhodnutí. Tiež je v strednej a východnej Európe, možno viac ako na západe, záležitosť statusu.
Ak chce človek elektromobil dnes, lebo mu imponuje bezemisnou prevádzkou, naozaj fantastickou akceleráciou, tichom vo vnútri a celkovo pocitom pokrokovosti, tak si ho kúpi.
Ostatným odporúčam zahodiť predsudky a urobiť to najjednoduchšie, čo môžu – ísť sa na nejakom elektromobile povoziť, vyskúšať si ho. Väčšina Slovákov a Sloveniek nikdy v elektromobile ani len nesedela. Elektromobilita je tu, v mnohých krajinách sveta už teraz hrá kľúčovú úlohu. Je lepšie a rozumnejšie spraviť si na ňu názor na základe vlastnej skúsenosti a pri rozhovoroch so skutočnými majiteľmi plne elektrických áut ako podľa rôznych komentárov na sociálnych sieťach.
Ako je to so štátnymi dotáciami na kúpu elektromobilu? Aké auto musíte kúpiť a podmienky splniť? A aká je maximálna výška možného príspevku?
Aktuálne nie je možnosť získať novú dotáciu. Sú náznaky, že by sa to možno mohlo v budúcom roku zmeniť, ale zatiaľ je to všetko na úrovni nepotvrdených dohadov.
Kto je
Marek Kopča
Má viac ako 15-ročné skúsenosti z pôsobenia v oblasti marketingu a e-commerce na strane agentúry aj klienta. Od roku 2017 vedie marketingové oddelenie spoločnosti Hyundai Motor Slovakia, kde má na starosti marketing, PR a produkt.
Váš názor nás zaujíma
Pomôžte nám robiť Životné momenty ešte kvalitnejšie
https://www.tatrabanka.sk/sk/zivotne-momenty/kupa-auta-rodinne-elektromobil/