Bežný účet
Otvorenie účtu
Bankový účet si teraz môžete otvoriť v pobočke, cez webovú stránku alebo cez mobilnú aplikáciu Tatra banky.
Pozrite si video návod ako si účet otvoriť online cez aplikáciu:
Banka vyžaduje pre otvorenie účtu identifikačné doklady. Pre občanov SR je to občiansky preukaz, v prípade maloletých je to rodný list a pre cudzincov je vyžadovaný PAS s dokladom o trvalom pobyte resp. iný doklad preukazujúci trvalý pobyt a doklad preukazujúci účel pobytu na SR (potvrdenie o návšteve školy, výpis z obchodného registra, živnostenský list).
Detský účet zriadite vášmu dieťaťu v každej pobočke Tatra banky na základe predloženia vášho občianskeho preukazu a rodného listu dieťaťa. Alebo kdekoľvek ste cez mobilnú aplikáciu Tatra banky.
Naši klienti môžu spravovať svoj bežný účet prostredníctvom Internet bankinguTB, mobilnej aplikácie Tatra banka, kontaktného centra a DIALOG Live alebo v ktorejkoľvek pobočke Tatra banky.
Poplatky a program odmeňovania
Základná cena za Účet pre modrú planétuTB je 7 EUR. Spoznajte náš Program odmeňovaniaTB a znížte si poplatok za vedenie účtu na 0 EUR. K dispozícii je vám aj kompletný sadzobník poplatkov a prehľad obsahu Účtu pre modrú planétuTB.
Buďte aktívni a sami rozhodnite o tom, aby cena vášho účtu bola čo najvýhodnejšia. Pozrite sa na to, ako si môžete znížiť cenu Účtu pre modrú planétuTB až na 0 EUR.
Klient od 15. do dovŕšenia 20. roku veku života má Študentský účet u nás automaticky zadarmo. Študent denného štúdia vo veku od 20 rokov po doručení potvrdenia o návšteve školy má účet bezplatne až do dovŕšenia 26. roku veku života.
Detský účet môžete mať u nás bez poplatkov za vedenie účtu až do dovŕšenia 15 rokov vášho dieťaťa a to aj s väčšinou funkcionalít a inovácií, ktoré ponúkame našim klientom.
V rámci svojho Účtu pre modrú planétuTB získate bezplatne 1 debetnú kartu VISA s bezkontaktnou funkcionalitou.
Výpisy a SMS notifikácie
Frekvenciu zasielanie výpisu si zvolíte vy. K Účtu pre modrú planétuTB je štandardne zasielaný výpis 1 x mesačne elektronicky. Klient môže mať neobmedzený počet elektronických výpisov k účtu.
Ako klient si môžete zvoliť preferovanú formu zasielania výpisov: elektronicky alebo poštou.
Ak požadujte zmeniť formu zasielania výpisov k bežnému účtu, môžete tak spraviť prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka, Internet bankinguTB a DIALOG Live.
SMS notifikácie k účtu je možné jednoducho nastaviť v Internet bankinguTB na vami zvolené telefónne číslo/a.
Hranice na zasielanie SMS notifikácie si nastaví klient v Internet bankinguTB alebo mobilnej aplikácii Tatra banka.
Nie. Momentálne poskytujeme službu b-mail iba na mobilné čísla slovenských GSM operátorov.
Služba b-mail má iba informatívny charakter. Nezodpovedáme za doručenie b-mailových správ vo forme SMS alebo e-mailu, pretože pri využívanom spôsobe technického prenosu môže takéto doručenie zlyhať z dôvodu okolností, ktoré nemôžeme ako banka ovplyvniť.
Push notifikácia je krátka správa, ktorá informuje používateľa o nejakej udalosti. Vo svete mobilných aplikácií a bankovníctva to môže byť napr. notifikácia o pohybe na účte.
Push notifikácie o pohyboch na účte si viete nastaviť v aplikácii Tatra banka alebo Internet bankinguTB v záložke Nastavenia a v časti Bmail.
Pre doručenie push notifikácií je nutné mať povolené notifikácie pre aplikaciu Tatra banka v nastaveniach telefónu.
Voliteľné prečerpanie (možnosť ísť do mínusu)
Ak vlastníte viacero bežných účtov v Tatra banke, služba voliteľné prečerpanie a finančná rezerva môže byť aktívna iba pri jednom z nich.
Nie, stačí mať pravidelný príjem po dobu minimálne 6 mesiacov, Voliteľné prečerpanieTB vám vieme poskytnúť automaticky, prípadne na požiadanie
Úrok je splatný v posledný kalendárny deň v mesiaci, výšku zaplatených úrokov vidíte vždy v pohyboch na svojom účte. Výšku zaplateného úroku si viete skontrolovať prostredníctvom mobilnej aplikácie Tatra banka, Internet bankinguTB a DIALOG Live.
Úročené sú prostriedky zo skutočne čerpanej sumy a za obdobie ich skutočného čerpania.
Úrokovú sadzbu nájdete vždy v záložke Úrokové sadzby v časti Úrokové sadzby pre úverové produkty.
Platby a platobné príkazy
SEPA okamžitú platbu je možné realizovať výlučne v mene EUR do bánk, ktoré sú zapojené do schémy SEPA okamžitých platieb. Finančné prostriedky sú v tomto prípade pripísané na účet príjemcu do niekoľkých sekúnd od času ich odoslania z banky platiteľa. Platí to kedykoľvek, čiže aj počas víkendov a sviatkov.
SEPA inkaso je bezhotovostná platba v mene euro v rámci oblasti SEPA. Realizovaná je na základe platobného príkazu od príjemcu platby. Platiteľ dá súhlas (mandát) na realizáciu SEPA inkasa priamo príjemcovi platby.
Pre Účet pre modrú planétuTB máte k dispozícii neobmedzené bezhotovostné automatizované platobné operácie prostredníctvom služby Internet bankingTB, mobilnej aplikácie Tatra banka a služby VIAMO. V pobočkách a pri bezbalíkových účtoch sú platobné príkazy spoplatňované v zmysle aktuálne platného Cenníka služieb.
Domáci platobný príkaz zadáte jednoducho v záložke Platby, v ľavom menu v časti Platobný príkaz.
Pre rýchlejšie zadanie platobného príkazu, môžete využiť aj funkciu v záložke Zadať platbu. Tento formulár vám umožní načítanie šablón a preddefinovaných príjemcov priamo do platobného príkazu.
Platobný príkaz môžete zadať s dátumom splatnosti na maximálne 60 dní vopred.
SEPA platba je bezhotovostná platba v mene EUR realizovaná v rámci oblasti SEPA. Platobný príkaz predkladá platiteľ. Na účty príjemcov sa pripisuje v nasledujúci bankový pracovný deň po jeho odpísaní z účtu platiteľov (D + 1).
CID je tzv. „Creditor Identifier", teda jedinečný identifikátor príjemcu inkasa. Každá firma, ktorá chce prijímať SEPA inkasá, požiada o pridelenie CID a je pod týmto identifikátorom uvedená v tzv. Registri kreditorov. Správcom registra v SR je Národná banka Slovenska. Klient žiada o vydanie CID svoju banku, ktorá túto žiadosť sprostredkuje správcovi registra.
Jednorazové platby:
- 3 000 EUR za účtovný deň a 30 000 EUR za mesiac bez dodatočnej autorizácie alebo pri autorizácii PINom,
- 30 000 EUR za účtovný deň a 300 000 EUR za mesiac v prípade dodatočnej autorizácie aplikáciou ČítačkaTB alebo Kartou a čítačkouTB,
- bezlimitné platby v prípade dodatočnej autorizácie aplikáciou ČítačkaTB alebo Kartou a čítačkouTB, vyžaduje sa aktivácia v pobočke po kontrole podpisových vzorov na účte.
Uvedené limity sa nevzťahujú na prípad, ak boli autorizačné prostriedky pridelené na základe Zmluvy o pridelení identifikačných, autentifikačných a autorizačných prostriedkov uzatvorenej prostredníctvom mobilnej aplikácie alebo internet bankingu. V takom prípade je denný limit 3 000 EUR za účtovný deň a 30 000 EUR za mesiac bez ohľadu na použitý autorizačný nástroj.
SEPA okamžité platby – limit na platbu a účtovný deň:
Internet bankingTB, aplikácia Tatra banka - 3 000 EUR.
Pre SEPA okamžité platby platia samostatné limity. Tieto limity sa započítavajú do limitov pre SEPA a zahraničné platby.
Trvalé príkazy: 3 000 EUR v závislosti od dátumu prvej platby a zároveň zvoleného dátumu úhrady.
Výber z bankomatu mobilom: 500 EUR za účtovný deň a 5 000 EUR za mesiac.
Deň platby určuje deň, v ktorom bude trvalý platobný príkaz spracovaný v určených mesiacoch.
Ak deň úhrady pripadne na sviatok/sobotu/nedeľu, bude platba zrealizovaná v posledný pracovný deň pred sviatkom, sobotou, nedeľou. Pre posledný deň v mesiaci sa zadáva „31".
Pre často používané domáce a zahraničné platby/účty si môžete nastaviť domácich/zahraničných príjemcov pomocou záložky Platby, v ľavom menu v časti Príjemcovia – Zobraziť domácich/ zahraničných príjemcov – Nový príjemca.
V internet bankingu v záložke Platby nájdete v ľavom menu aj časť Šablóny. Vďaka šablónam s predvyplnenými údajmi môžete zadávať domáce platobné príkazy zrýchlene. Táto služba však nie je dostupná pre zahraničné platby.
Kartu a čítačkuTB budete potrebovať pri prihlásení sa do služby Internet bankingTB, pri potvrdzovaní platobných príkazov a tiež pri autorizácii niektorých operácií v rámci Internet bankingu. V záložke Nastavenia v ľavom menu v časti Nastavenia IB je však možné zvoliť si vami požadovanú úroveň bezpečnosti pri prihlásení sa, ako aj pri platobných príkazoch. Ako alternatívu môžete použiť aj mobilnú aplikáciu ČítačkaTB.
Vysvetlenia módov variabilného symbolu:
- Konštanta: zadefinované číslo bude rovnaké v každej platbe.
- Sekvencia: prvých, maximálne 8 číslic symbolu je ľubovolných (napr. číslo zmluvy) a posledné 2 predstavujú počiatočnú hodnotu sekvencie, ktoré sa po zrealizovaní platby zvyšuje o jednotku, napr. ak je symbol 1010101005, bude mať prvá úhrada v symbole posledné dvojčíslie 05, ďalšia úhrada 06.
- Dátum:
- a. RRMMDD: symbol sa doplní v tvare rok, mesiac, deň
- b. DDMMRR: symbol sa doplní v tvare deň, mesiac, rok
- c. RRRRMM: symbol sa doplní v tvare rok, mesiac
- d. MMRRRR: symbol sa doplní v tvare mesiac, rok
- e. MMRR: symbol sa doplní v tvare mesiac, rok
UMR je „Unique Mandate Reference", teda jedinečná referencia mandátu, ktorá slúži na identifikáciu inkasného vzťahu. Dohodnutá je v zmluve medzi platiteľom a príjemcom. Napr. pokiaľ klient platí jednej inkasnej spoločnosti za viac služieb, táto firma je identifikovaná jedným identifikátorom príjemcu inkasa (CID), pričom každý inkasný vzťah (platby za rôzne služby) má priradené vlastné UMR.
Pre zahraničné platobné príkazy platia špecifické lehoty na predkladanie a vykonanie platby (Lehoty) a tiež aj špecifické poplatky v zmysle sadzobníka poplatkov.
Informácia o poplatkoch sa zobrazuje priamo pri zadaní platby do zahraničia. Zobrazená hodnota má informatívny charakter, od skutočne zúčtovanej sumy v deň spracovania platby sa môžu líšiť. Suma platby a poplatkov bude prepočítaná aktuálnym kurzom platným v deň spracovania platby.
Kópiu trvalého platobného príkazu zadáte v záložke Platby, v ľavom menu v časti Trvalý príkaz, prostredníctvom symbolu troch bodiek v pravej časti príslušného formulára trvalého platobného príkazu, kde sa nachádza voľba Vytvoriť kópiu.
Vo všetkých prípadoch, ak si nie ste istý zrealizovaním platby, skôr, ako ju zadáte znovu, si ju skontrolujte vo svojom Internet bankingu v Záložke Platby, v ľavom menu v časti Platby cez IB a MA. Pri každom platobnom príkaze sa nachádza aj informácia o jeho výslednom stave.
Mandát je súhlas na realizáciu SEPA inkasa, ktorý udeľuje podpísaním platiteľ príjemcovi inkasa. Na základe neho je príjemca inkasa oprávnený poslať platobný príkaz na SEPA inkaso do banky platiteľa.
Zahraničnú platbu v Internet bankinguTB zadáte v záložke Platby vo formulári Platobný príkaz. Formulár sa automaticky prispôsobí údajom platby.
V aplikácii Tatra banka je možné zadať štandardné aj okamžité SEPA platby.
Tento parameter definuje správanie sa bežného účtu voči SEPA inkasám. Banky v SR poskytujú tri úrovne sprístupnenia účtu pre SEPA inkasá:
- úroveň umožňuje realizovať všetky platby z účtu platiteľa na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso. Platiteľ si však môže zadefinovať zoznam tzv. nežiaducich príjemcov.
- úroveň: z účtu platiteľa budú na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso realizované len tie platby, ku ktorým platiteľ zadal súhlas s inkasom aj vo svojej banke.
- úroveň: z účtu platiteľa sa žiadna platba súvisiaca so SEPA inkasom nezrealizuje. Všetky účty v mene euro majú nastavenú druhú úroveň, ktorú je však možné na žiadosť klienta zmeniť.
Zmeniť, alebo zrušiť už existujúci trvalý príkaz môžete v Internet bankinguTB pomocou symbolu troch bodiek v pravej časti príslušného formulára trvalého príkazu, prípadne v mobilnej aplikácii Tatra banka.
Všetky zadané a potvrdené platobné príkazy, platby čakajúce na spracovanie, prípadne na podpísanie, nájdete v záložke Platby, v ľavom menu v časti Platby cez IB ?a MA.
Ak máte prístup k viacerým účtom a najčastejšie z nich využívate iba jeden, prácu v Internet bankinguTB a v mobilnej aplikácii Tatra banka vám uľahčí nastavenie preferovaného účtu. Pri každom platobnom príkaze sa vám tento účet automaticky nastaví ako debetný. Nastaviť, zmeniť alebo zrušiť Preferovaný účet si môžete v záložke Nastavenia.
BIC/SWIFT je kód banky v medzinárodnom formáte.
Klient pri platbách do zahraničia, resp. tuzemska môže určiť spôsob zúčtovania poplatkov. Klient má výber z dvoch možností:
SHA -poplatky Tatra banky banky platí príkazca platby a poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu znáša príjemca platby. Platba so zadanou inštrukciou SHA môže byť znížená o poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu. Platobná inštrukcia SHA je povinná pri platbách v akejkoľvek mene v rámci krajín EHP. V prípade zadania platobnej inštrukcie OUR v platbe do krajín EHP, bude táto inštrukcia zmenená na SHA.
OUR - poplatky Tatra banky pri realizácii platby zaplatí platiteľ. Poplatky korešpondenčných bánk a banky príjemcu zaplatí taktiež platiteľ. Platba so zadanou inštrukciou OUR bude pripísaná v celej čiastke. Platby s inštrukciou OUR vykonávame len v prípade transakcií mimo krajín EHP.
BIC/SWIFT je TATRSKBXXXX.
Numerický kód je 1100.
Expresnú platbu v Internet bankinguTB zadáte tak, že v záložke Platby vo formulári Platobný príkaz vyberiete v poli “Priorita platby“ hodnotu “Expresná“.
Priorita Expresná je osobitne spoplatnená podľa aktuálneho cenníka.
Návod pre vyplnenie zahraničnej platby nájdete tu.
Variabilný, konštantný a špecifický symbol sa často využívajú na identifikáciu platby platiteľom a príjemcom. Napríklad číslo faktúry sa zvyčajne zadáva ako variabilný symbol. Sú to tzv. nepovinné údaje, takže ich nemusíte vypĺňať. Symboly je možné uviesť v SEPA prevode a automaticky sa uložia do poľa Referencia platiteľa.
Finančné prostriedky došlé z inej banky sú pripisované na účet klienta v pracovné dni okamžite a to max. do 21:00 hod.
SEPA okamžité platby sú pripisované na účet klienta 7 dní v týždni 24 hod. denne.
Úhrady v cudzej mene v rámci banky (tzv. vnútrobankové prevody) prijaté bankou po termíne cut-off time sa spracujú a pripíšu v prospech účtu klienta v bankový pracovný deň nasledujúci po dni prijatia platobného príkazu.
V tomto prípade si musí klient nastaviť dodatočnú autorizáciu Kartou a čítačkouTB vo svojom Internet bankinguTB v záložke Nastavenia, v ľavom menu v časti Nastavenia IB alebo navštíviť pobočku Tatra banky.
IBAN (International Bank Account Number) - Medzinárodné číslo bankového účtu, ktoré umožňuje jednoznačnú identifikáciu klienta a automatizované spracovanie platby. Pri realizácií platieb v rámci krajín EÚ a EHP platí povinnosť uvádzať účet príjemcu v štruktúre IBAN.
V tomto prípade banka nemôže platbu vystornovať. Je potrebné požiadať o vrátenie platby formou žiadosti o sprostredkovanie vrátenia platby cez kontaktné miesto DIALOG na *1100. Následne sa obrátime na príjemcu alebo banku príjemcu a požiadame o vrátenie platby, o čom vás písomne informujeme, formou listu alebo dokladu, ktorý obdržíte v pobočke pri zadaní vašej požiadavky. Ak vám do stanovenej lehoty nebudú prostriedky príjemcom vrátené, môžete nás písomne požiadať o poskytnutie identifikačných údajov o príjemcovi za účelom následného vymáhania predmetnej platby.
IBAN je medzinárodné číslo účtu. Jeho štruktúra je rovnaká vo všetkých slovenských bankách, skladá sa z 24 znakov (2 znaky pre kód krajiny, 2 kontrolné znaky ,4 znaky pre kód banky a 16 znakov pre predčíslie a číslo účtu.
Svoje číslo účtu vo formáte IBAN nájdete na výpise z účtu, v Internet bankinguTB alebo mobilnej aplikácii Tatra banka.
Zadal som platbu, ktorá ešte nebola zúčtovaná/zrealizovaná, s budúcim dátumom splatnosti a potrebujem ju stornovať ešte pred dátumom splatnosti. Ako mám postupovať?
Platbu zadanú cez elektronický kanál (napr. Internet bankingTB, mobilná aplikácia Tatra banka), môžete stornovať vo vlastnej réžii, bez nutnosti kontaktovať banku.
Prihlásite sa do Internet bankinguTB alebo mobilnej aplikácie Tatra banka. Platba sa nachádza v zozname “Platby cez IB a MA“ v časti „Čakajúce na spracovanie“ odkiaľ ju viete zrušiť.
Platbu zadanú v pobočke banky môžete zrušiť podaním žiadosti na pobočke alebo prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live.
Zadal som platbu, ktorá už bola zúčtovaná/zrealizovaná z môjho účtu. Ako mám postupovať, ak ju potrebujem vrátiť (platba bola odoslaná omylom, v nesprávnej výške a pod.)?
SEPA platba na účet, ktorý v banke príjemcu neexistuje, sa vám automaticky vráti späť na účet v priebehu 2-5 pracovných dní.
V ostatných prípadoch, ak poznáte príjemcu, je najjednoduchšou možnosťou skontaktovať sa s príjemcom platby a požiadať ho o vrátenie platby.
Ak nepoznáte príjemcu, môžete požiadať banku o sprostredkovanie vrátenia platby. Žiadosť môžete podať v ktorejkoľvek pobočke banky alebo prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live. Na základe vašej žiadosti požiadame banku príjemcu o vrátenie platby. Sprostredkovanie vrátenia platby je úspešné len v tom prípade, ak príjemca súhlasí s vrátením platby.
Za spracovanie žiadosti o sprostredkovanie vrátenia platby si banka účtuje poplatok v zmysle platného Cenníka služieb.
Karty k bežnému účtu
V cene Účtu pre modrú planétuTB je jedna platobná karta Visa (s dizajnom pre dieťa, študenta alebo dospelého).
Ak je karta Visa (súkromná) vydaná na počkanie, t. j. priamo v pobočke, nie je potrebná aktivácia karty - karta je už aktívna.
V ostatných prípadoch je nutné plastovú kartu aktivovať (napr. pôvodná karta stratila platnosť a je vám zaslaná obnovená).
Kartu čo najskôr zablokujte cez mobilnú aplikáciu Tatra banka alebo cez Internet bankingTB, prípadne prostredníctvom chatbota AdamaTB alebo kontaktného centra DIALOG Live cez číslo *1100.
Súčasne pri blokovaní karty môžete v aplikácii Tatra banka, v Internet bankinguTB alebo prostredníctvom kontaktného centra DIALOG Live požiadať o vydanie náhradnej karty. Karta je vydaná digitálne (okrem karty MasterCard) a je ju možné okamžite používať na platenie mobilom v obchodoch alebo pri platbách na internete – internetová platba. Prípadne si môžete debetnú kartu Visa prevziať v ktorejkoľvek pobočke (nakoľko ide o kartu na počkanie).
PIN kód si viete zmeniť cez bankomat Tatra banky.
Debetná karta je vydávaná k bežnému účtu klienta a klient si čerpá vlastné finančné prostriedky až do výšky max. denného limitu a zostatku na účte.
Kreditná karta je karta, ktorá má pridelený úverový rámec, na ktorý sa jej držiteľ kvalifikoval. Čerpané finančné prostriedky je potrebné zaplatiť 1x mesačne buď vo výške min. splátky alebo celú vyčerpanú sumu. Kreditná karta je embosovaná karta.
V cene Účtu pre modrú planétuTB je zahrnutý neobmedzený počet automatizovaných transakcií (vrátane platieb kartou). Pre karty vydané k bežnému účtu bez balíka je poplatok za platbu kartou v zahraničí 0,20 EUR/txn.
Za výber hotovosti z cudzích bankomatov a v zahraničí je poplatok 3 EUR. V cene Účtu pre modrú planétuTB je zahrnutý 1 výber hotovosti z bankomatov iných bánk v SR a neobmedzený počet výberov hotovosti z bankomatov členských bánk Raiffeisen Bank International AG.
Pri bezkontaktnom platení sa karta iba prikladá k platobnému terminálu (nevkladá sa do štrbiny zariadenia). Všetky karty Tatra banky podporujú bezkontaktné platenie a nie je potrebné oň samostatne žiadať. Stačí si ju len "aktivovať" jednou kontaktnou platbou (výber hotovosti z ATM alebo platba u obchodníka) + potvrdiť PIN kódom a mať zostatok na účte min. 0,10 EUR.
Banka automaticky obnoví kartu dva mesiace pred skončením jej pôvodnej platnosti (exspirácie). Obnovená karta je klientovi zaslaná koncom mesiaca pred jej exspiráciou alebo začiatkom mesiaca, v ktorom karta končí platnosť. Kartu je možné používať až do posledného dňa daného mesiaca, ale zároveň sa už môže používať aj obnovená karta. Po skončení platnosti karty je možné kartu vrátiť v ktorejkoľvek pobočke banky.
Obnovená karta má rovnaký PIN kód ako pôvodná karta.
Pri ceste do zahraničia sa odporúča mať pri sebe 2 typy kariet, aby sa klient vyhol možným komplikovaným situáciám (strata karty, zadržanie karty v bankomate alebo skončenie platnosti karty a pod.). Vo všeobecnosti odporúčame u obchodníkov platiť kreditnou kartou a v prípade potreby hotovosti vybrať z bankomatu debetnou kartou.
https://www.tatrabanka.sk/sk/pomoc-podpora/casto-kladene-otazky/bezny-ucet/