Možnosť odkladu splátok úverových produktov
Odklad splátok pre bezúčelové a hypotekárne úvery
Aktuálna situácia nám nie je ľahostajná. Reagujeme na prijatie zákona o odklade splátok hypotekárnych a bezúčelových úverov.
Máte možnosť odložiť splátky vašich úverov na 1 - 9 mesiacov. O odklad môžete požiadať kedykoľvek počas trvania pandémie.
V tejto neprehľadnej situácii vám chceme poskytnúť všetky informácie, aby ste mohli urobiť dobré rozhodnutie.
Zákon má chrániť tých, ktorí počas pandémie najviac utrpeli. Ako nášmu klientovi vám však odporúčame, aby ste odklad starostlivo zvážili.
Zákon stanovuje, že váš úver sa aj počas odkladu splátok úročí. To znamená, že sa predraží o úroky za obdobie odkladu.
Odklady splátok, v zmysle zákona Lex korona povolené bankou do 31. marca 2021, nebudú mať vplyv na kreditnú kvalitu (bonitu) klienta. Takýto odklad splátok nebude mať dopad na možnosť čerpať nový úver po ukončení odkladu splátok. Tento postup je určený usmernením vydaným Európskym orgánom pre bankovníctvo (EBA) o pravidlách pre hodnotenie klientov, ktorí počas pandémie požiadali o odklad splátok.
Na základe ukončenia obdobia platnosti tohto usmernenia EBA a podľa aktuálne platného zákona Lex korona, budú banky pri odklade splátok povolenom po 1. apríli 2021 prihliadať na možný príznak zlyhania, zhoršenej kvality dlžníka a považovať odložené splátky na účely elektronického registra údajov o spotrebiteľských úveroch za omeškané, čo môže mať v budúcnosti dopad na poskytnutie ďalších úverov.
Mali by ste odklad vôbec zvažovať?
Odklad stojí za zváženie najmä, ak:
- Pracujete v zahraničí a prišli ste v dôsledku pandémie o prácu.
- Stratili ste celý prijem, resp. viac ako jeho polovicu.
- Predpokladáte stratu príjmu na dlhšie obdobie.
- V dôsledku pandémie nemáte rezervu vo výške aspoň 3-mesačného príjmu.
- Poberáte dávky (nemocenské/sociálne) ako náhradu príjmu a ich výška vám nepostačuje na pokrytie splátok úverov.
Záujem o odklad splátok môžete prejaviť cez vašu mobilnú aplikáciu Tatra banka alebo Internet bankingTB kliknutím na „Zavolajte mi“
Nemáte mobilnú aplikáciu Tatra banka ani Internet bankingTB? O odklad splátok je možné požiadať cez DIALOG Live alebo priamo v pobočke. V aktuálnej situácii odporúčame na komunikáciu s bankou využívať digitálny kanál.
Najčastejšie kladené otázky
V mobilnej aplikácii Tatra banka alebo v Internet bankinguTB, v časti „Žiadosť o odklad splátok“ je možné prejaviť váš záujem o odklad splátok úverov kliknutím na „Zavolajte mi“ a my vás budeme kontaktovať v čo najkratšom čase.
O odklad splátok je možné požiadať cez DIALOG Live alebo priamo v pobočke.
Pre každý úver, na ktorom požadujete odklad splátok, je potrebné žiadosť o odklad podať samostatne. Žiadosti o odklad splátok vašich úverov môžu byť podané v rôznom termíne. Dobu odkladu splátok je možné zvoliť rozdielnu na každom úvere.
Žiadosť o odklad splátok môže podať ktorýkoľvek dlžník alebo spoludlžník na úvere.
K žiadosti nie je potrebné predkladať žiadne doklady alebo iné dodatočné informácie.
Podanie žiadosti je bez poplatku za zmenu na úvere.
Vzor formuláru je prístupný na webe Tatra banky alebo v ktorejkoľvek pobočke.
Kedykoľvek počas odkladu splátok môže klient začať znova splácať svoj úver, čím sa odklad splátok zruší. O záujem začať splácať musí banku informovať cez DIALOG Live alebo pobočku. O ďalšom pokračovaní splácania sa klient dohodne s bankou.
Odklad splátok nemusí byť zo strany banky povolený, ak sú na úvere, na ktorom žiada o odklad splátky, aj iné splátky v omeškaní viac ako 30 dní pred dátumom podania žiadosti, alebo ak je na inom úvere klient k 29. februáru 2020 v omeškaní so splátkou úveru dlhšie ako 30 dní aspoň vo výške 100 EUR, alebo je klient ku dňu podania žiadosti o odklad splátok v stave zlyhania podľa osobitného predpisu.
Odklad splátok sa vzťahuje aj na omeškané splátky, a to však najviac 30 dní pred podaním žiadosti o odklad splátok. V tomto prípade obdobie odkladu začne plynúť odo dňa, kedy mala byť táto splátka uhradená. Ak nie sú na úvere neuhradené splátky, tak odklad začne plynúť odo dňa nasledujúcej splátky po podaní žiadosti o odklad splátky.
Odložiť bude možné aj splátky omeškané dlhšie ako 30 dní pred podaním žiadosti, avšak len v prípade splnenia zákonných požiadaviek.
Odklad splátok začína plynúť prvou neuhradenou splátkou najbližšie k dátumu podania žiadosti o odklad splátok.
Žiadosti budú posudzované iba v zmysle zákonných možností, na základe ktorých banka nemá povinnosť žiadosť o odklad splátok povoliť. Iné podmienky nebudú posudzované.
Posúdenie žiadosti bude bezodkladne po jej podaní, najneskôr však do 30 dní od jej podania.
Žiadosti o odklad splátok budeme posudzovať individuálne s ohľadom na požiadavky klienta
Nastavenie odkladu splátok, začiatok odkladu splátok a všetky potrebné informácie klient dostane po podaní žiadosti o odklad splátok od banky cez mobilnú aplikáciu Tatra banka alebo Internet bankingTB alebo iným nastaveným komunikačným kanálom.
V prípade iných otázok je potrebné sledovať web Tatra banky, kde budeme pravidelne dopĺňať odpovede na často kladené otázky.
O odklad splátok je možné žiadať na všetkých úveroch so spotrebiteľskou zmluvou (Bezúčelový úverTB, splátkový úver GarantTB), zmluvou o úvere na bývanie alebo inou spotrebiteľskou zmluvou o úvere (Hypotekárny úver, HypotékaTB, Americká hypotéka), ktorá plní rovnaký účel ako zmluva o úvere na bývanie a zmluva o spotrebiteľskom úvere, pričom ide o úvery splácané pravidelnými, vopred určenými, splátkami úveru.
O odklad splátok je možné požiadať na všetkých úveroch, ktoré majú stanovenú mesačnú splátku, vrátane úverov so štátnym príspevkom pre mladých. Odklad splátok nemá vplyv na nárok na ŠPM.
Pre klienta je výhodnejšie riadne splácať úver, ak mu to situácia dovoľuje, keďže bude platiť úroky aj za obdobie odkladu.
Ak je finančná situácia aktuálne z dôvodu opatrení počas pandémie zhoršená a klient nemá dostatok finančných prostriedkov, môže využiť odklad splátok.
Ak má klient povolený odklad splátok a má záujem začať splácať úver (čo i len čiastočne) počas obdobia odkladu, musí o tom informovať banku, pričom dochádza k zrušeniu odkladu splátok a musí sa s bankou dohodnúť na ďalšom odklade splátok.
Odklad splátok bude poskytnutý na celú výšku istiny aj úroku z pravidelnej mesačnej splátky, tzv. úplný odklad splátok.
Zvyšná dlžná suma po skončení odkladu sa zaplatí v anuitných splátkach pri zachovaním pôvodnej výšky splátky. Doba trvania úveru sa primerane posunie. Úroky za obdobie odkladu splátok sa pripočítajú k zvyšným splátkam úveru splatným po uplynutí odkladu splátok.
Ak je k úveru dojednané poistenie schopnosti splácať úver, poistné sa bude zúčtovávať naďalej v rovnakej výške a v termíne zmluvne dohodnutom pred odkladom splátok.
O odklad splátok môže klient požiadať kedykoľvek od účinnosti zákona upravujúceho odklad splátok do skončenia trvania pandémie. Keďže mimoriadna situácia stále trvá a naďalej platí zákon Lex Corona, klienti, ktorí ešte o zákonný odklad nepožiadali, môžu požiadať o jednorazový odklad splátok úveru počas obdobia pandémie.
O odklad splátok v zmysle zákonnej úpravy upravujúcej odklad splátok počas pandémie môže požiadať klient vo vzťahu k jednému úveru iba jeden krát a v prípade pokračujúcich problémov so splácaním úveru po skončení zákonného odkladu splátok, bude banka individuálne pristupovať ku každému jednotlivému klientovi, ktorý o to požiada a bude sa snažiť nájsť pre neho vhodné riešenie.
Stav pandémie je naviazaný na vyhlásenie mimoriadnej situácie vyhlásenej od 12. 03. 2020 do konca kalendárneho mesiaca, v ktorom vláda mimoriadnu situáciu odvolá.
Dĺžka odkladu môže byť až na 9 mesiacov a povolený odklad splátok bude trvať aj po ukončení pandémie, t. j. odložiť splátky si môžete až na 9 mesiacov aj v posledný deň pandémie.
Odložené splátky nebudú považované za omeškané a ani tie, ktoré neboli uhradené riadne a včas, ak budú zahrnuté do odkladu splátok.
V prípade, že máte povolený odklad splátok na základe dohody s bankou uzatvorenej pred účinnosťou nového zákona o odklade splátok a požiadate o nový odklad splátok, je potrebné pôvodný odklad zrušiť.
Čo robiť v situácii, keď ani po skončení zákonného odkladu nemám dostatok peňazí na splácanie úveru?
Ak ste sa dostali do zlej finančnej situácie a nie ste alebo v blízkej budúcnosti nebudete schopný dodržať záväzky voči banke, môžete banku požiadať o reštrukturalizáciu vášho úveru.
Pomocou reštrukturalizácie vám banka umožní prekonať dočasný nedostatok finančných prostriedkov - zmenou pôvodných podmienok zmluvy o úvere.
Reštrukturalizáciou získate čiastočné zníženie splátok na určité obdobie, nie však úplný odklad splátok.
Existujú tieto možnosti reštrukturalizácie:
- dočasné zníženie splátok s posunom dátumu poslednej splátky úveru
- dočasné zníženie splátok bez posunu dátumu poslednej splátky úveru
O reštrukturalizáciu môžete požiadať ak už ste alebo aj zatiaľ nie ste so splátkou v omeškaní – v pobočke banky, resp. telefonicky na tel. čísle 02/5919 7777.
Vaša žiadosť o reštrukturalizáciu bude posúdená bankou a o schválení alebo zamietnutí vás budeme informovať do 30 dní od podania žiadosti.
Po posúdení vašej žiadosti o reštrukturalizáciu:
- vám banka všetky písomnosti zašle do schránky dokumentov v Internet bankingu/mobilnej aplikácii, prípadne do pobočky banky podľa vášho výberu
- má banka právo blokovať kreditnú kartu všetkým účastníkom úverového vzťahu (dlžníkovi aj spoludlžníkovi)
Informácia o poskytnutí reštrukturalizácie je reportovaná do úverového registra, čo môže mať v budúcnosti vplyv na poskytnutie ďalších úverov.
Bližšie informácie o reštrukturalizácii úveru vám ochotne poskytnú v ktorejkoľvek pobočke banky alebo sa môžete telefonicky informovať prostredníctvom služby DIALOG Live, na tel. čísle 02/5919 1000.
Vzor žiadosti odkladu splátok úverových produktov - fyzické osoby.
Kreditné karty
Ak vlastníte kreditnú kartu, tak v súvislosti s povolením odkladu splátok vašich ďalších úverov (napríklad spotrebný úver alebo hypotéka) vám túto kartu nebudeme blokovať a budete ju môcť používať aj naďalej.
Odklad splátok sa na kreditnú kartu nevzťahuje.
Môžete si však uľahčiť splácanie kreditnej karty. Stačí, ak mesačne zaplatíte 5 % z dlžnej sumy. Nastavte si to jednoducho cez mobilnú aplikáciu Tatra banka.
- Mobilná aplikácia Tatra banka - kliknite na časť „Karty“ a zvoľte „Kreditné karty“ a rozkliknite detail karty. Rozkliknite pole „Viac možností“, zvoľte „Automatická splátka“ a zadajte „Upraviť“. Už len kliknite na „Celková dlžná suma“, zvoľte „Minimálna splátka“ a potvrďte.
Odklad splátok úverových produktov pre malých podnikateľov* a fyzické osoby - podnikateľov
Aktuálna situácia nám nie je ľahostajná a preto reagujeme na prijatie zákona o odklade splácania podnikateľských úverov.
Podľa nového zákona č. 67/2020 Z.z. upravujúceho opatrenia v oblasti odkladu splátok súvisiaceho s obdobím pandémie účinného od 09. 04. 2020, môže o odklad v maximálnej dĺžke 9 mesiacov, požiadať malý podnikateľ* a fyzická osoba - podnikateľ.
Ak ako náš klient očakávate v dôsledku pandémie spôsobenej koronavírusom ťažkosti so splácaním úverov, môžete prostredníctvom jednoduchého formulára požiadať o odklad splácania vášho podnikateľského úveru.
V tejto neprehľadnej situácii vám chceme poskytnúť všetky informácie, aby ste mohli urobiť dobré rozhodnutie.
Zákon má chrániť tých, ktorí počas pandémie najviac utrpeli. Ako nášmu klientovi, vám však odporúčame, aby ste odklad zvážili a vyhli sa tak navýšeniu úrokov. Zákon totiž stanovuje, že váš úver sa aj počas odkladu splátok úročí. To znamená, že sa navýši o úroky za obdobie odkladu.
Podanie žiadosti o odklad
Každému z našich klientov chceme čo najviac zjednodušiť vypĺňanie a odosielanie žiadostí o odklad splácania. Neváhajte preto telefonicky kontaktovať svojho vzťahového manažéra, ktorý s vami prejde proces podania žiadosti bez nutnosti osobnej návštevy.
Ak vzťahového manažéra nemáte, kontaktujte nás cez DIALOG Live na *1100 (tel. č. 0800 00 1100) alebo požiadajte o odklad prostredníctvom vyplneného formulára e-mailom na adresu [email protected] (emailová adresa je platná iba pre právnické osoby a podnikateľov) z kontaktného e-mailu, ktorý ste poskytli banke.
O odklad môžete požiadať kedykoľvek počas trvania pandémie. Znamená to, že si rozhodnutie môžete dôkladne premyslieť a o odklad požiadať až, keď si to vaša finančná situácia nevyhnutne vyžiada.
Banka má právo neposkytnúť odklad klientovi:
- je klient v omeškaní so splátkou daného úveru dlhšie ako 30 dní pred podaním žiadosti o odklad splácania úveru,
- bol klient k 29. februáru 2020 v omeškaní so splátkou úveru dlhšie ako 30 dní aspoň vo výške 100 EUR pri inom úvere klienta,
- bol klient ku dňu podania žiadosti o odklad splácania úveru v stave zlyhania podľa osobitného predpisu,
- žiadosť o odklad splácania úveru nie je riadne vyplnená alebo
- žiadosť o odklad splácania úveru neobsahuje náležitosti podľa vzoru, ktorý je uvedený v prílohe č. 3. zákona č.67/2020 Z.z.
Vzor žiadosti odkladu splátok úverových produktov – malí podnikatelia* a fyzické osoby - podnikatelia.
Banka za odklad splátok neúčtuje žiadny poplatok ani sa nemení úroková sadzba na úvere.
Najčastejšie kladené otázky
Klient má na výber, či si odloží celú mesačnú splátku vrátane istiny a úrokov alebo si odloží iba splátku istiny a úroky bude platiť ďalej. Závisí to od aktuálnej finančnej situácie klienta.
Odklad splátok sa vzťahuje aj na splátky, ktoré nebudú uhradené pred podaním žiadosti o odklad splátok (najviac splátky splatnej 30 dní pred podaním žiadosti), a obdobie odkladu začne plynúť odo dňa kedy mala byť táto splátka uhradená, ak nie sú na úvere neuhradené splátky, tak odklad začne plynúť odo dňa nasledujúcej splátky po podaní žiadosti o odklad splátky.
Klient môže kedykoľvek počas odkladu splátok začať znova splácať svoj úver, rovnako môže odstúpiť od žiadosti o odklad splátok pred odložením prvej splátky, musí o tom banku informovať cez DIALOG Live alebo pobočku.
Klient môže kedykoľvek počas odkladu splátok začať znova splácať svoj úver. Urobiť tak môže prostredníctvom DIALOG Live alebo v pobočke Tatra banky.
O odklad splátok v zmysle zákonnej úpravy upravujúcej odklad splátok počas pandémie môže klient požiadať iba jedenkrát a nie je možné žiadať o predĺženie počas trvania.
Odložený úrok sa nebude ďalej po odklade úročiť. Úroky z nesplatenej istiny sa počas obdobia odkladu sa budú riadne napočítavať a budú splatné po ukončení odkladu.
Nie, odklad splátok poistného nie je možný. Poistník je v zmysle poistnej zmluvy povinný platiť poistné aj počas odkladu splátok úveru v rovnakej výške.
Ak klient vlastní len kreditnú kartu a nemá žiaden ďalší úverový produkt, odklad splátok v tomto prípade nie je možný. Klient si môže uľahčiť splácanie kreditnej karty: Stačí, ak mesačne zaplatí 5 % z dlžnej sumy. Klient si to môže nastaviť jednoducho v mobilnej aplikácii Tatra banka: v časti „Karty“ a voľba „Kreditné karty“ a Detail karty.
V prípade ak pri reštrukturalizovanom úvere neexistuje omeškanie so splátkou trvajúce viac ako 30 dní, je možné o odklad splácania požiadať aj pri reštrukturalizovanom úvere.
Nie, podľa zákonnej úpravy nie je možné požiadať o odklad na úveroch poskytnutých formou povoleného prečerpania na účte.
Odklad splátok sa vzťahuje aj na splátky, ktoré nebudú uhradené pred podaním žiadosti o odklad splátok (najviac splátky splatnej 30 dní pred podaním žiadosti), a obdobie odkladu začne plynúť odo dňa kedy mala byť táto splátka uhradená, ak nie sú na úvere neuhradené splátky, tak odklad začne plynúť odo dňa nasledujúcej splátky po podaní žiadosti o odklad splátky.
Odklad splátok, ktoré už klienti riadne uhradili nie je možné.
Odklad splátok sa vzťahuje aj na splátky, ktoré nebudú uhradené pred podaním žiadosti o odklad splátok (najviac splátky splatnej 30 dní pred podaním žiadosti), a obdobie odkladu začne plynúť odo dňa kedy mala byť táto splátka uhradená, ak nie sú na úvere neuhradené splátky, tak odklad začne plynúť odo dňa nasledujúcej splátky po podaní žiadosti o odklad splátky.
Úroky z nesplatenej istiny sa počas obdobia odkladu budú riadne napočítavať a budú splatné po ukončení odkladu.
Odložené úroky budú po odklade rozpočítané do ostávajúcich splátok do splatnosti úveru. Doba splatnosti úveru je predlžená o obdobie odkladu splátok.
*Malým podnikateľom sa rozumie podnikateľ, ktorý k 31. decembru roka, ktorý predchádza roku, v ktorom sa podáva žiadosť o odklad splácania úveru, zamestnáva menej ako 250 osôb, a ktorého ročný obrat nepresahuje 50 000 000 EUR alebo celková suma majetku nepresahuje 43 000 000 EUR.
https://www.tatrabanka.sk/sk/personal/uvery/odklad-splatok/