SEPA Inkaso
Plaťte pohodlne vaše pravidelné platby v mene euro do SEPA krajín. SEPA inkaso zaručuje:
- rýchlejšie platby v rámci väčšiny európskych krajín,
- rovnaké poplatky ako pri tuzemských platbách,
- bez rizika oneskorenia platieb.
Výhody
Vaše pravidelné platby v mene EUR (zálohy, faktúry a pod.) môžete uhrádzať nie len v rámci Slovenska ale aj v krajinách Európskej únie a Európskeho hospodárskeho priestoru:
-
JednoduchoJednoduchý spôsob platenia za tovary a služby. Stačí si aktivovať SEPA inkaso a o vyúčtovanie sa už nemusíte viac starať. Príjemca inkasa si z vášho účtu zinkasuje požadovanú sumu platby.
-
Bez rizikaNehrozí oneskorenie platieb a z toho vyplývajúcich dôsledkov. Máte možnosť určiť si maximálnu sumu jednej či všetkých platieb, stanoviť si dobu platnosti mandátu, zamietnuť nasledujúce inkaso, požiadať o vrátenie platby, prípadne úplne blokovať akékoľvek inkasá od konkrétneho, nežiadúceho príjemcu.
-
RýchloRovnaký dátum odpísania platby z účtu platiteľa a pripísania na účet príjemcu.
Detaily
SEPA inkaso je bezhotovostná platba v eurách v rámci oblasti SEPA. Realizovaná je na základe príkazu od príjemcu platby, pričom platiteľ dá súhlas (mandát) na realizáciu SEPA inkasa priamo príjemcovi.
Platíte nájom, dovolenku či telefónne poplatky? SEPA inkaso môžete využívať na zrealizovanie akýchkoľvek pravidelných či jednorazových platieb.
Využijete ho nie len v rámci Slovenska ale aj vo všetkých krajinách SEPA (Single Euro Payments Area).
SEPA inkaso je možné realizovať v schéme CORE (pre všetkých klientov) alebo B2B (iba pre právnické osoby).
Hlavné rozdiely schémy B2B oproti CORE:
- inkaso iba medzi právnickými osobami,
- potrebný špecifický druh mandátnej zmluvy medzi kreditorom a klientom,
- klient (platiteľ) nemôže požiadať o refundáciu Sepa inkasa,
- len pre úroveň sprístupnenia účtu 2.
Spravujte svoje inkasá v mobilnej aplikácii Tatra banka:
Mobilná aplikáciaRealizácia inkasa
Celý proces platiteľa oslobodzuje od zbytočných činností a všetky povinnosti ponecháva na Tatra banku a príjemcu platby.
Pri využívaní produktu vystupuje niekoľko strán. A to platiteľ, príjemca platby a banky oboch strán.
Priebeh SEPA inkasa
Kroky platiteľa | |
---|---|
Podpísanie Mandátu pre SEPA inkaso | Pri nákupe tovaru alebo služby sa platiteľ a príjemca platby dohodnú na spôsobe úhrady prostredníctvom SEPA inkasa. |
Sprístupnenie účtu | V prípade, že má platiteľ úroveň sprístupnenia účtu 2 t.j. účet s podmieneným inkasom, udelí Tatra banke súhlas so SEPA inkasom. |
Kroky príjemcu | |
---|---|
Oznámenie o inkase | Príjemca zasiela platiteľovi prenotifikáciu 14 dní pred splatnosťou; ak sa nedohodli s platiteľom inak. |
Platobný príkaz na inkaso | Príjemca platby pošle platobný príkaz na inkaso prostredníctvom svojej banky do banky platiteľa. |
Kroky banky | |
---|---|
Odúčtovanie peňazí z účtu | Pri nákupe tovaru alebo služby sa platiteľ a príjemca platby dohodnú na spôsobe úhrady prostredníctvom SEPA inkasa. |
Pripísanie peňazí na účet príjemcu | V prípade, že má platiteľ úroveň sprístupnenia účtu 2 t.j. účet s podmieneným inkasom, udelí Tatra banke súhlas so SEPA inkasom. |
Zriadenie súhlasu s inkasom je bez poplatkov. Pravidelné SEPA inkaso je zahrnuté v Účte pre modrú planétuTB. Aktuálnu výšku poplatku za SEPA inkaso mimo účtu nájdete v cenníku služieb.
Možnosti zadania
1. Platiteľ podpíše Mandát pre SEPA inkaso u príjemcu inkasa.
2. Platiteľ sprístupní svoj účet v banke
Každý Účet pre modrú planétuTB vedený v eurách je zároveň sprístupnený pre SEPA inkaso v rôznych úrovniach, ktoré si klient môže meniť:
1. úroveň: umožňuje realizovať všetky SEPA inkasá z vášho účtu na základe prijatého platobného príkazu na inkaso, ktorý zasiela príjemca inkasa. Môžete si však zadefinovať tzv.nežiaducich príjemcov. Platobný príkaz na SEPA inkaso prijatý od nežiaduceho príjemcu bude automaticky zamietnutý. |
2. úroveň: z vášho účtu budú na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso realizované len tie inkasá, ku ktorým zadáte súhlas so SEPA inkasom aj v Tatra banke. Zriadenie súhlasu so SEPA inkasom môžete zrealizovať buď prostredníctvom svojho internet bankingu, na ktorejkoľvek pobočke banky alebo kontaktovaním služby DIALOG Live. Pripravte si podpísaný mandát pre SEPA inkaso, využijete ho pri vypĺňaní povinných náležitostí súhlasu so SEPA inkasom. |
3. úroveň: z vášho účtu nebude realizované žiadne SEPA inkaso |
Všetky účty v mene euro sú nastavené na druhú úroveň. Klient si môže úroveň sprístupnenia účtu zmeniť bez poplatku.
Pozrite si aj praktickú pomôcku pre zadanie SEPA inkasa cez mobilnú aplikáciu Tatra banka alebo Internet bankingTB.
Často kladené otázky
SEPA inkaso je bezhotovostná platba v mene euro v rámci oblasti SEPA. Realizovaná je na základe platobného príkazu od príjemcu platby. Platiteľ dá súhlas (mandát) na realizáciu SEPA inkasa priamo príjemcovi platby.
SEPA platba je bezhotovostná platba v mene EUR realizovaná v rámci oblasti SEPA. Platobný príkaz predkladá platiteľ. Na účty príjemcov sa pripisuje v nasledujúci bankový pracovný deň po jeho odpísaní z účtu platiteľov (D + 1).
CID je tzv. „Creditor Identifier", teda jedinečný identifikátor príjemcu inkasa. Každá firma, ktorá chce prijímať SEPA inkasá, požiada o pridelenie CID a je pod týmto identifikátorom uvedená v tzv. Registri kreditorov. Správcom registra v SR je Národná banka Slovenska. Klient žiada o vydanie CID svoju banku, ktorá túto žiadosť sprostredkuje správcovi registra.
UMR je „Unique Mandate Reference", teda jedinečná referencia mandátu, ktorá slúži na identifikáciu inkasného vzťahu. Dohodnutá je v zmluve medzi platiteľom a príjemcom. Napr. pokiaľ klient platí jednej inkasnej spoločnosti za viac služieb, táto firma je identifikovaná jedným identifikátorom príjemcu inkasa (CID), pričom každý inkasný vzťah (platby za rôzne služby) má priradené vlastné UMR.
Mandát je súhlas na realizáciu SEPA inkasa, ktorý udeľuje podpísaním platiteľ príjemcovi inkasa. Na základe neho je príjemca inkasa oprávnený poslať platobný príkaz na SEPA inkaso do banky platiteľa.
Tento parameter definuje správanie sa bežného účtu voči SEPA inkasám. Banky v SR poskytujú tri úrovne sprístupnenia účtu pre SEPA inkasá:
- úroveň umožňuje realizovať všetky platby z účtu platiteľa na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso. Platiteľ si však môže zadefinovať zoznam tzv. nežiaducich príjemcov.
- úroveň: z účtu platiteľa budú na základe prijatého platobného príkazu na SEPA inkaso realizované len tie platby, ku ktorým platiteľ zadal súhlas s inkasom aj vo svojej banke.
- úroveň: z účtu platiteľa sa žiadna platba súvisiaca so SEPA inkasom nezrealizuje. Všetky účty v mene euro majú nastavenú druhú úroveň, ktorú je však možné na žiadosť klienta zmeniť.
Variabilný, konštantný a špecifický symbol sa často využívajú na identifikáciu platby platiteľom a príjemcom. Napríklad číslo faktúry sa zvyčajne zadáva ako variabilný symbol. Sú to tzv. nepovinné údaje, takže ich nemusíte vypĺňať. Symboly je možné uviesť v SEPA prevode a automaticky sa uložia do poľa Referencia platiteľa.
V tomto prípade banka nemôže platbu vystornovať. Je potrebné požiadať o vrátenie platby formou žiadosti o sprostredkovanie vrátenia platby cez kontaktné miesto DIALOG na *1100. Následne sa obrátime na príjemcu alebo banku príjemcu a požiadame o vrátenie platby, o čom vás písomne informujeme, formou listu alebo dokladu, ktorý obdržíte v pobočke pri zadaní vašej požiadavky. Ak vám do stanovenej lehoty nebudú prostriedky príjemcom vrátené, môžete nás písomne požiadať o poskytnutie identifikačných údajov o príjemcovi za účelom následného vymáhania predmetnej platby.
Vytvorenie súhlasu s inkasom (mandátu) zrealizujete v záložke Platby, v ľavom menu v časti SEPA inkaso, prostredníctvom tlačidla Vytvoriť nový.
Zmeniť alebo zrušiť už existujúci mandát na SEPA inkaso môžete pomocou symbolu troch bodiek v pravej časti príslušného formulára Súhlas s inkasom/mandát.
Nechajte nám telefónne číslo a my vám zavoláme
https://www.tatrabanka.sk/sk/personal/ucet-platby/sepa-inkaso/