1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Ako na zrušenie živnosti

Ako na zrušenie živnosti

| 17.07.2024 | 6 min. čítania

zrusenie zivnosti

Poradíme vám, ako postupovať, ak sa rozhodnete zrušiť svoju živnosť, a na aké povinnosti nezabudnúť. V článku nájdete aj ďalšie informácie týkajúce sa ukončenia podnikania živnostníka.

Rovnako ako založenie živnosti, aj jej zrušenie upravuje zákon č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (ďalej len „živnostenský zákon“). Živnostenský zákon vymenúva prípady, keď dochádza k zániku živnostenského oprávnenia, aj situácie, keď živnostenský úrad môže, prípadne musí, živnostenské oprávnenie zrušiť.

V nasledujúcich riadkoch sa zameriame na dobrovoľné zrušenie živnosti. Znamená to, že podnikateľ sa sám rozhodne, že nebude pokračovať vo svojom živnostenskom podnikaní a ukončenie podnikania oznámi ku všetkým svojim živnostiam (predmetom podnikania).

Prípady, pri ktorých môže zaniknúť živnostenské oprávnenie

Živnostenské oprávnenie fyzickej osobe zaniká:

  • smrťou živnostníka, ak nepokračujú v živnosti dedičia alebo správca dedičstva,
  • uplynutím času, ak živnostenské oprávnenie bolo vydané len na určitý čas,
  • rozhodnutím živnostenského úradu o zrušení živnostenského oprávnenia (napr. ak podnikateľ nespĺňa zákonné podmienky, príp. porušuje niektoré zákonom vymedzené povinnosti),
  • uplynutím lehoty povoleného prechodného alebo trvalého pobytu podnikateľa,
  • dňom uvedeným v oznámení o ukončení podnikania – ak sa podnikateľ sám rozhodne svoje živnostenské podnikanie ukončiť (neplatí, ak živnostenský úrad začal konanie o zrušení živnostenského oprávnenia v určitých prípadoch alebo konanie o uložení pokuty). 

Ukončiť svoje podnikanie môže živnostník kedykoľvek a dôvod zrušenia v oznámení neuvádza. 

Živnostenské oprávnenie zaniká dňom uvedeným v oznámení o ukončení podnikania. Pokiaľ dátum nie je uvedený, živnosť zanikne nasledujúci deň po doručení oznámenia.

Oznámenie o ukončení podnikania možno ešte vziať späť, a to najneskôr deň pred zánikom živnostenského oprávnenia.

Spôsoby zrušenia živnosti

Živnostenské podnikanie fyzickej osoby je možné ukončiť dvoma spôsobmi:

  • osobne na jednotnom kontaktnom mieste v rámci okresného úradu, kam patríte podľa trvalého pobytu,
  • elektronicky cez formulár, ktorý nájdete na Ústrednom portáli verejnej správy slovensko.sk, pričom si rovnako vyhľadáte okresný úrad podľa vášho trvalého pobytu.

Na zrušenie živnosti je možné využiť aj špecializované firmy, ktoré vybavia všetky potrebné formality online za vás. Takáto služba vás nevyjde draho, pohybuje sa na úrovni cca 20 – 30 eur.

Zrušenie živnosti online

Poďme sa najprv pozrieť na možnosť zrušenia živnosti online. Pri tomto spôsobe musíte mať aktivovanú elektronickú schránku a k dispozícii občiansky preukaz s čipom, ktorý obsahuje certifikát na vytváranie kvalifikovaného elektronického podpisu

Ak ho nemáte, je možné oň požiadať aj dodatočne, na oddelení dokladov na polícii či na klientskych centrách. Okrem toho potrebujete čítačku kariet a softvér, ktorý si stiahnete z portálu slovensko.sk. 

  • Prihlásite sa na portál slovensko.sk a v sekcii Nájsť službu zadáte Oznamovanie ukončenia podnikania
  • Do poľa „Názov inštitúcie alebo úradu“ vpíšete okresný úrad, kam podľa trvalého pobytu patríte, a kliknete na Vyhľadať. 
  • Kliknete na tlačidlo „Služba“, pričom sa vám otvorí elektronický formulár oznámenia o ukončení podnikania. 
  • Po jeho vyplnení a skontrolovaní predvyplnených údajov formulár podpíšete elektronickým podpisom (KEP) a odošlete. 
  • V schránke prijatých správ si overte, či bolo vaše podanie úspešne odoslané, následne vám príde doručenka – znamená to, že už má vaše podanie živnostenský úrad. 

Obvykle v priebehu pár dní dostanete potvrdenie o ukončení podnikania v elektronickej forme do svojej elektronickej schránky. Za zrušenie živnosti online sa neplatí žiadny poplatok

Výhody ukončenia živnosti online:

  • Nemusíte osobne chodiť na živnostenský úrad a úkon môžete vybaviť z pohodlia domova. 

Nevýhody ukončenia živnosti online:

  • Ak nemáte občiansky preukaz s čipom a s platnými certifikátmi, budete si ho musieť najskôr vybaviť.
  • Ak s portálom slovensko.sk nepracujete bežne, prípadne nemáte až také počítačové zručnosti, môže byť pre vás tento proces komplikovaný. 
  • Ak máte radi „papierové“ dokumenty, môže byť nevýhodou aj to, že potvrdenie o ukončení podnikania dostanete len v elektronickej podobe. 

 

Zrušenie živnosti na príslušnom živnostenskom úrade

Ak sa rozhodnete pre zrušenie živnosti osobne, navštívte miestne príslušný okresný úrad, odbor živnostenského podnikania (v postavení jednotného kontaktného miesta), pod ktorý spadáte podľa vášho trvalého pobytu. 

Je vhodné, ak si vopred stiahnete a vyplníte formulár Oznámenie o ukončení podnikania. Nezabudnite si so sebou vziať občiansky preukaz. Potvrdenie o ukončení podnikania dostanete na počkanie alebo k dátumu uvedenému v oznámení. Ani za zrušenie živnosti osobne sa neplatí poplatok.

Poznámka: Oznámenie o ukončení podnikania je možné doručiť aj poštou, potrebné je však rátať s dňami, keď bude zásielka v preprave. Pamätajte na to, že živnostenské oprávnenie zanikne dňom nasledujúcim po dni doručenia oznámenia o ukončení živnostenskému úradu, ak nie je uvedený neskorší dátum ukončenia.

Výhody osobného zrušenia živnosti: 

  • Ideálne riešenie pre tých, ktorí sa nechcú zaoberať elektronickými službami štátu, prípadne nemajú na to potrebné vybavenie. Ušetria si tak „boj“ s portálom slovensko.sk. 
  • Ukončíte takto svoju živnosť najrýchlejšie a potvrdenie dostanete hneď, v papierovej podobe. 

Nevýhody osobného zrušenia živnosti: 

  • Nevýhodou je, že vybavenie zrušenia podnikania nevybavíte na akomkoľvek živnostenskom úrade, ale len na tom, ktorý je miestne príslušný k vášmu trvalému bydlisku. Ak sa zdržiavate ďaleko od svojho trvalého pobytu (napríklad ste z Michaloviec a bývate v Bratislave), môže byť toto fakt, ktorý vás od zrušenia osobne odradí.

 

Povinnosti po zrušení živnosti

Ukončenie prevádzkovania živnosti (vo všetkých predmetoch podnikania) oznámi jednotné kontaktné miesto aj príslušným úradom – daňovému úradu, vašej zdravotnej poisťovni aj Sociálnej poisťovni. 

Aj napriek tomu, že živnostenský úrad oznámi zrušenie živnosti daňovému úradu, máte povinnosť do 30 dní odo dňa zrušenia živnosti požiadať o zrušenie registrácie na daň z príjmov. Osvedčenie o registrácii a pridelení daňového identifikačného čísla (kartičku DIČ) už nie je potrebné daňovému úradu vrátiť.

Svoje rozhodnutie ďalej nepokračovať v podnikaní určite oznámte svojim zákazníkom, ale aj obchodným partnerom. Rovnako ako vy už nebudete fakturovať, ani na neexistujúci subjekt už nebudú môcť byť vystavované faktúry, napr. za telefón, internet a pod.

Namieste je tiež zrušenie živnostenského účtu, ak ste ho mali založený. Peniaze si môžete bez problémov previesť na bežný účet (odložte si však niečo na doplatenie dane či zdravotných odvodov, ak sa vás to bude týkať).

Nezabudnite ani na ďalšie povinnosti, napríklad ak ste mali kamennú predajňu, treba dodržať zákonný postup pre zrušenie prevádzkarne, ak ste používali e-Kasu, oznámiť ukončenie jej používania daňovému úradu, alebo ak ste mali zamestnancov, doriešiť zrušenie registrácií či podanie ročného hlásenia o vyúčtovaní dane.

Aké sú sankcie za neoprávnené podnikanie

Dôležité je, že ak ukončíte svoju živnosť (a nepokračujete napríklad ako s. r. o.), nemôžete už ďalej podnikať. Ak by ste totiž vykonávali podnikateľskú činnosť bez živnosti, hrozí vám pokuta za neoprávnené podnikanie. Jej výška závisí od konkrétneho predmetu činnosti, môže byť však vo výške niekoľko tisíc eur.

 

Oznamovacia povinnosť voči zdravotnej a Sociálnej poisťovni

Vo formulári oznámenia o ukončení podnikania označujete aj vašu zdravotnú poisťovňu, aby jej živnostenský úrad zrušenie živnosti mohol oznámiť. Povinnosť živnostenského úradu oznámiť ukončenie živnosti Sociálnej poisťovni stanovuje zákon o sociálnom poistení, a to do 15 dní. 

Dňom ukončenia živnosti zaniká povinnosť platiť odvody do Sociálnej poisťovne. Čo sa týka zdravotného poistenia, to musí mať fyzická osoba pokryté každý jeden deň v roku. Znamená to, že ak už si neplatíte zdravotné odvody ako živnostník, musíte mať iného platiteľa poistného – zamestnávateľa, štát (napr. ak sa zaevidujete na úrade práce) alebo sa stanete samoplatiteľom.

Zrušenie živnosti a daňové priznanie

Daň vysporiadate klasicky až po skončení kalendárneho roka, spravidla v marci (v prípade odkladu až do júna). Do daňového priznania budú vstupovať všetky vaše príjmy za daný kalendárny rok, vrátane tých zo živnosti. Ako nepodnikateľ už nebudete mať povinnosť podať priznanie elektronicky, no nakoľko váš prístup bude stále aktívny, nie je dôvod podávať ho v papierovej podobe.

Ak ste mali povinnosť platiť preddavky na daň z príjmov, po ukončení živnosti už ich platiť nebudete. 

Skoršiu lehotu si však postrážte pri dani z motorových vozidiel. Ak ste využívali auto na podnikanie, musíte podať daňové priznanie k dani z motorových vozidiel do jedného mesiaca po uplynutí zdaňovacieho obdobia, ktoré sa končí posledným dňom mesiaca, v ktorom ste ukončili podnikanie. Zjednodušene povedané, ak zrušíte živnosť v priebehu mája, podávate priznanie a daň z motorových vozidiel platíte do konca júna.

Zrušenie živnosti a DPH

Ak ste súčasne platiteľom DPH, musíte ukončiť aj registráciu na túto daň – použijete na to tento formulár. Daňový úrad vydá rozhodnutie, v ktorom určí deň, keď prestávate byť platiteľom. 

V poslednom zdaňovacom období (mesiaci či štvrťroku) vám však vzniká povinnosť vysporiadania DPH – môže sa tak napríklad stať, že budete musieť odviesť DPH z majetku, pri ktorom ste si DPH v minulosti odpočítali (napr. z auta, zásob). 

Je vhodné, ak sa ešte predtým poradíte s vaším účtovníkom, aby ste nezostali nepríjemne prekvapení. Nezabudnite ani na vrátenie osvedčenia o registrácii (kartičky IČ DPH), a to do 10 dní, odkedy už nie ste platiteľom DPH.

Pozastavenie, zrušenie a znovuzaloženie živnosti

Ak to s podnikaním ešte neplánujete definitívne „zabaliť“, môžete zvážiť tiež pozastavenie živnosti na určitý čas. Doba prerušenia je bez obmedzení a závisí len od vás. Následne sa vám pôvodná živnosť obnoví.

Zároveň máte možnosť kedykoľvek v priebehu pozastavenia oznámiť živnostenskému úradu zmenu doby pozastavenia. Živnosť tak možno skrátiť alebo predĺžiť o akúkoľvek dobu, prípadne je možné ju aj zrušiť.

Ak už živnosť zrušíte a v budúcnosti by ste sa k nej chceli vrátiť, musíte celý proces založenia absolvovať nanovo. Prečítajte si viac v našom blogu Znovuzaloženie živnosti.

Pozastavenie živnosti – postup 

Ak by ste sa rozhodli pre pozastavenie živnosti, rovnako ako pri zrušení živnosti, môžete tak urobiť elektronicky alebo osobne.

S tým rozdielom, že použijete formulár Oznámenie o pozastavení prevádzkovania živnosti a uvediete, odkedy dokedy má byť vaša živnosť prerušená (a či vo všetkých predmetoch podnikania, alebo len v niektorých).

V prípade elektronického podania si vyhľadáte službu Oznamovanie pozastavenia prevádzkovania živnosti a formulár príslušného okresného úradu vyplníte online. 

Rátajte však s poplatkami – za pozastavenie živnosti alebo za zmenu doby pozastavenia živnosti pri osobnom podaní platíte 4 eurá, pri podaní elektronicky 2 eurá. 

Zrušenie živnosti v Rakúsku

Mnoho Slovákov a Sloveniek má založenú živnosť v okolitých krajinách, napríklad v Rakúsku. Pri takomto podnikaní v zahraničí sa musíte riadiť zákonmi platnými v danom štáte, a to aj pri zrušení živnosti.

Napríklad, ak poskytujete v Rakúsku opatrovateľské služby a ďalej ich poskytovať nebudete, živnosť zrušíte na príslušnom živnostenskom oddelení, ktoré nájdete v obciach na tzv. Bezirkshauptmannschaft alebo v mestách na magistráte, špecifickým prípadom je Viedeň, kde ide o úrad s názvom Magistratisches Bezirksamt. 

Vhodné je využiť služby firmy, ktorá vám s týmto procesom pomôže – a možno vám pomáhala aj so samotným založením zahraničnej živnosti.

Následne vám končí aj povinné zdravotné a sociálne poistenie, a to ku koncu mesiaca, v ktorom bola živnosť zrušená. Výnimkou je situácia, keď je popri rušenej živnosti súbežne vykonávaná iná samostatne zárobková činnosť alebo zamestnanecký pomer, ktorý podlieha  povinnému zdravotnému a sociálnemu poisteniu.

Potvrdenie o ukončení živnosti je potrebné zaniesť do príslušnej pobočky zdravotnej poisťovne na Slovensku, kde vám bude ako poistencovi obnovené poistenie. 

Ukončenie živnosti, resp. samostatne zárobkovej činnosti je potrebné oznámiť aj rakúskemu finančnému úradu v lehote jedného mesiaca od ukončenia činnosti (prostredníctvom osobitného formulára).

Tip pre vás:

Nová kapitola vo vašom podnikaní

Rozhodnutie zrušiť živnosť môže byť prvým krokom k väčšiemu a úspešnejšiemu podnikaniu. Využite pri zakladaní novej firmy zľavy u overených odborníkov.

Zistiť viac

balik benefitov

 

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.  

Podobné správy

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/zaciatok-podnikania/blog/zrusenie-zivnosti/