1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Blog
  6. /
  7. Inovácie v podniku: Čo znamenajú a ako k nim pristupovať?

Inovácie v podniku: Čo znamenajú a ako k nim pristupovať?

| 19.10.2022 | 5 min. čítania

inovacie v podniku

Inovácie sú dnes už bežnou súčasťou podnikania. Bez ohľadu na to, či predávate kávu, alebo dodávate komponenty pre vesmírnu agentúru, inovácie by nemali chýbať vo vašej produktovej propozícii. 

Len málo ľudí by si kúpilo nový smartfón, keby nemal nové a lepšie funkcie oproti predchádzajúcej verzii. A čo presne inovácie a inovatívne podnikanie pre váš podnik znamenajú? Na to vám odpovieme v tomto článku. 

Čo sú inovácie?

Možno ste si aj vy kedysi mysleli, že pojem „inovácia“ patrí skôr do sveta startupov ako k malým podnikateľom. 

Aj keď existuje mnoho definícií, všeobecne platí, že inovácie v podnikaní predstavujú niečo nové, čo buď vylepšuje, alebo prináša úplne nové vlastnosti produktov a služieb, vďaka čomu stúpa ich hodnota v očiach klientov. 

Tieto vylepšené alebo rovno nové vlastnosti produktov a služieb následne motivujú zákazníkov a klientov nakupovať, čo sa, samozrejme, odzrkadľuje aj vo vyšších ziskoch firmy. A preto sa inovácie netýkajú len startupov, ale takmer každého podnikateľa či firmy. 

Čo je inovatívne podnikanie?

Nie každá firma musí svojimi inováciami zmeniť svet. Napríklad, ak vlastníte pekáreň, pravdepodobne nebudete nejako zásadne inovovať proces výroby pečiva. 

inovativne podnikanie

Môžete však inovovať svoju distribučnú sieť, marketing a mnoho ďalších faktorov, ktoré majú vplyv na zákaznícku skúsenosť. 

Inovatívne je napríklad predávať kávu s chutným pečivom na vozíku v uličke, ktorou ráno chodia do práce stovky ľudí. Káva aj pečivo sú síce rovnaké, ale vďaka novej, inovatívnej predajnej metóde sa kaviareň či pekáreň dostane bližšie k zákazníkom, uľahčí im život a urobí deň krajším.

Vyšší predaj sa v konečnom dôsledku premietne do vyšších tržieb, takže z inovácie benefituje zákazník aj pekáreň. 

Prečo je dôležité inovovať?

  • Vďaka inováciám ste schopní plniť požiadavky vašich zákazníkov a prilákať nových

  • S inováciami si udržiavate krok s konkurenciou a získavate konkurenčnú výhodu

  • Inovácie vedia podporiť vašu značku

  • Inovácie vám do firmy pritiahnu nové talenty, ktoré pre vás budú chcieť pracovať. 

  • Inovácie sú dôležité tam, kde stagnujete. Môže sa to týkať typicky zastaraných manažérskych procesov, ktoré brzdia rast firmy. 

  • Inovácie vám pomôžu prejsť na lepšie technológie, vďaka čomu budete produktívnejší a budete mať nižšie náklady

  • Inovácie vám pomôžu maximalizovať vaše ROI („return on investment“, návratnosť investície). 

 

Aké inovácie v podniku existujú?

Podnikové inovácie môžeme rozdeliť na šesť kategórií, podľa toho, či sa týkajú produktu, technológie, obchodného modelu, organizácie práce, procesov alebo marketingu a predaja. Že nejde len o teóriu, si ukážeme na príkladoch konkrétnych firiem.

Produktové inovácie

Sú také, vďaka ktorým vytvárate nové produkty alebo zlepšujete tie súčasné. 

Napríklad v čase, keď Apple predstavil prvý iPhone, boli už mobilné telefóny na trhu dlhé roky. V Apple však produkt kompletne vylepšili a na trhu predstavili prvý smartfón, ktorý využíval rôzne dotykové gestá. 

Následne sa od nich inšpirovali ďalšie firmy a prevrat trhu bolo vidieť aj na tom, že zhruba v podobnom čase prestala na trhu dominovať Nokia, ktorej mobilné telefóny dovtedy používala väčšina ľudí. 

Technologické inovácie

Znamenajú, že zavádzate nové technológie alebo digitalizujete. 

Napríklad slovenský startup Virtual Medicine používa technológiu virtuálnej reality na výučbu anatómie ľudského tela.

Namiesto štandardných metód výučby používajú aplikáciu a VR okuliare. 

virtualna realita medicina

Inovácie obchodného modelu

Hovoríme o nich vtedy, ak firma vstupuje na nový trh, využíva nové kanály predaja či mení spôsob podnikania. 

Spomenúť tu môžeme napríklad Alzu, ktorá prišla s konceptom dlhodobého prenájmu zariadení namiesto ich predaja. Funguje to tak, že si smartfón nemusíte kupovať, ale jednoducho si ho za mesačný poplatok prenajmete a každý rok ho môžete vymeniť za novší model. 

zrychlena reklamacia mobilu

Organizačné inovácie

Inovácie, ktoré zavádzate v rámci organizácie, napríklad na úrovni manažérskych rozhodnutí či v rámci spolupráce v tímoch. 

V praxi to môže znamenať, že budete napríklad delegovať rozhodovacie právomoci na pracovníkov, ktorí sú v priamom kontakte so zákazníkom. Predajca v pobočke telefónneho operátora tak môže dať zľavu zákazníkovi, ktorý by chcel prejsť ku konkurencii.

Predajca sa vie vďaka svojej právomoci rozhodnúť sám a nemusí kontaktovať svojho nadriadeného a predlžovať zbytočne schvaľovací proces.

Procesné inovácie 

Ide o také inovácie, ktoré zavádzate v rámci vašich procesov. 

Príkladom môže byť opäť proces komunikácie so zákazníkom, napríklad v rámci reklamácie tovaru. Štandardne reklamácie fungujú tak, že reklamovaný výrobok musí ísť na odborné posúdenie do autorizovaného servisu. Predajca zákazníka do 30 dní informuje o tom, ako bola jeho reklamácia posúdená. 

Mnoho predajcov, napríklad aj predajca kozmetiky Notino, preto ponúka svojim zákazníkom možnosť obísť celý tento zdĺhavý reklamačný proces za malý poplatok a vymeniť tovar v prípade potreby okamžite v predajni. 

Marketingové a predajné inovácie

Znamenajú, že prichádzate s novými marketingovými riešeniami. 

Môže ísť o zmenu ceny či balenia produktu, ale aj o nové komunikačné kanály a spôsob komunikácie. Napríklad možnosť platiť vo vašom obchode či v reštaurácii kryptomenami.

marketingove inovacie

Aj keď takú možnosť nemusí využiť veľa zákazníkov, ako firma sa tým na trhu výrazne odlíšite od konkurencie.   

Dobrým príkladom úspešnej marketingovej inovácie sú aj predajne Apple, ktoré boli od začiatku navrhnuté tak, aby v centre pozornosti boli produkty, ktoré predávajú. V rámci predajní sa zároveň pravidelne konajú workshopy a kurzy, ktoré ukazujú, ako veľmi vedia byť ich zariadenia užitočné v každodennom živote.  

Ako začať inovovať?

Je veľmi pravdepodobné, že inovácie sú súčasťou aj vášho podnikania, len ste tomu doteraz možno nedali tú správnu nálepku alebo ste sa im nevenovali cielene.  

Inovácie znamenajú neustály proces. Môžete ho síce obmedziť na minimum, ale je to na škodu vášho podnikania. Svet sa mení rýchlo a inovácie vám pomôžu kráčať s dobou

Práve preto je dôležité vytvoriť najmä firemné prostredie, v ktorom sa môžu zamestnanci ozvať. Zamestnanci musia vidieť, že ich nápady majú význam. Len vďaka tomu budú motivovaní s nimi prichádzať. Úlohou manažérov je zase tieto nápady efektívne preniesť do reality, aby priniesli očakávaný efekt.

Zároveň je dôležité neustále sledovať dianie okolo seba, počúvať a nezhadzovať zo stola žiaden nápad bez detailnejšieho preskúmania

Ako na to?

  • Vyzvite vašich zamestnancov, aby sa aktívne zapájali do vášho podnikania a prichádzali s novými nápadmi. Posielajte ich na rôzne školenia a konferencie, aby aj oni občas vybočili z každodennosti a inšpirovali sa na iných miestach. 
  • Pýtajte si spätnú väzbu od vašich zákazníkov. Radšej sa s nimi porozprávajte osobne a jednotlivo, ako by ste mali posielať nič nehovoriace dotazníky stovkám z nich.   
  • Spolupracujte s inými spriatelenými podnikateľmi a podnikmi, s ktorými si vzájomne môžete pomôcť inovovať rôzne procesy vo firme. V určitých situáciách je pre firmu časovo aj finančne efektívnejšie si hotové riešenie kúpiť, obzvlášť pri technologicky náročných projektoch.
  • Veľa čítajte, zapisujte si a nebojte sa prizvať do diskusie expertov z rôznych odvetví. 

 

Nezabudnite na slová ekonóma a profesora Theodora Levitta: „Kreativita je, keď vymýšľame nové veci. Inovácia je, keď ich spravíme.“ 

Nápadov na zlepšenie môžete získať hneď niekoľko a bude vám na to stačiť možno len pár stretnutí so zákazníkmi a zamestnancami. K skutočnej inovácii však naozaj dochádza až vtedy, keď nápad premeníte na funkčné riešenie. Práve preto by ste sa mali inováciám venovať systematicky.

Akí by mali byť inovatívni podnikatelia?

Proces inovácií nemusí mať na starosti jeden jediný človek. Nemusí ísť dokonca ani o majiteľa firmy. Veľké spoločnosti majú väčšinou k dispozícii oddelenie výskumu a vývoja, kde veľká časť inovácií vo firme vzniká. 

Nech už má vo vašej firme na starosti inovácie tím ľudí alebo jeden človek, toto by mali byť aspoň sčasti jeho vlastnosti:

  • Trpezlivosť. Inovácie sa nedajú urýchliť a trvá istý čas, kým sa niečo podarí zmeniť.

  • Proaktívnosť. V rámci procesu zavádzania inovácií bude vždy potrebné niekde spraviť krok navyše. 

  • Zrozumiteľnosť. Človek, ktorý sa venuje inováciám, by mal byť dobrý rečník, ktorý zrozumiteľne vysvetlí často zložitý proces a dokáže preň nadchnúť svojich kolegov, zákazníkov či investorov.  

  • Odhodlanosť. V procese inovácie sa môže vyskytnúť problém a nebude jeden. Je dôležité nevzdať sa a vytrvať. 

  • Flexibilnosť. Zmeny prichádzajú a prichádzajú rýchlo, preto je potrebné vedieť prispôsobiť sa im za každých okolností. 

 

inovativny podnikatel

To, aký by mal byť inovatívny podnikateľ, dobre ilustruje aj rozhovor Steva Wozniaka so Stevom Jobsom.

Keď sa Wozniak pýtal Jobsa, ako je možné, že ho všetci považujú za významného inovátora, pričom sám nevie dokopy nič urobiť (všetko za neho naprogramovali práve Steve Wozniak a ďalší programátori), Steve Jobs mu odpovedal, že jednotliví zamestnanci sú ako hudobníci hrajúci na nejaký nástroj, ale on je dirigent, ktorý s celým orchestrom dokáže hrať. 

Tak je to aj vo firme, kde máte rôznych odborníkov, ale aby boli inovácie úspešné, väčšinou musia v sebe spájať mnoho aspektov a je len na vás, ako dobre bude váš orchester ladiť a aký úspech zožnete.

Aké sú nové trendy v podnikaní?

Aby ste mohli vo firme inovovať, musíte sledovať dianie okolo seba. Musíte vedieť, čo sa deje na vašom trhu, ale aj v zahraničí, a uvažovať v súvislostiach. 

Tu je pár tipov na zaujímavé zdroje a inovatívne firmy, ktoré sa oplatí sledovať, keď chcete mať prehľad o najnovších trendoch v podnikaní:

  • Harvard Business Review Home – Nové nápady a klasické rady o stratégii, inováciách a vedení pre globálnych lídrov od najlepších svetových odborníkov na podnikanie a manažment.

  • Exploding Topics – Pravidelný týždenný newsletter o témach, ktoré aktuálne hýbu svetom.

  • Spacemanic – Český startup Slováka Jakuba Kapuša, ktorý pomáha firmám posielať do vesmíru lacné satelity. 

  • Fitify – Aplikácia, ktorá zožala úspech počas covidu. Vznikla v Česku a ponúka rôzne cviky a cvičebné programy. Väčšinu obsahu ponúkajú zadarmo a majú desiatky miliónov používateľov po celom svete.

Tip pre vás:

Hľadáte inovatívne riešenia pre rast vášho biznisu?

Inovovať môžete nielen vašu výrobu či produkty, ale aj správu vašich financií. V Tatra banke máme riešenia pre každý typ podnikania. Navyše, otvorením podnikateľského účtu získate prístup k službám renomovaných slovenských firiem za zvýhodnenú cenu.

Zistiť viac

inovacie v podnikani 

 

Podobné správy

www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/zaciatok-podnikania/blog/inovativne-podnikanie/