1. Business
  2. /
  3. Navigácia podnikateľa
  4. /
  5. Rast podnikania
  6. /
  7. Rozvíjam svoje podnikanie
  8. /
  9. Zamestnancov motivuje prácou na ich vlastných nápadoch

Zamestnancov motivuje prácou na ich vlastných nápadoch

| 07.11.2022 | 5 min. čítania

ako inovovat v malom podniku

Svet technológií Mariána Bondu pohltil a presne vedel, že sa chce vydať touto cestou. Dnes so svojím tímom ponúka IT riešenia pre známe slovenské rádio, rakúskeho telekomunikačného operátora a ďalšie spoločnosti doma aj v zahraničí. A hoci inovácie pre firmu automaticky neznamenajú zisk, plánuje v nich pokračovať.

Už počas štúdia na strednej škole bavili Mariána Bondu počítačové hry a zaujímal ho IT svet. Počas študijného pobytu vo Virginii v USA si zvolil predmety zamerané na túto oblasť a ešte viac sa do nej ponoril. Technologický pokrok v Spojených štátoch mu pomohol získať vedomosti, vďaka ktorým po návrate na Slovensko medzi rovesníkmi vynikal.

Po maturite pokračoval v štúdiu informatiky a začal pracovať na svojich prvých projektoch – s kamarátmi programoval rôzne aplikácie, vykonávali správu serverov, venovali sa tiež hostingu a podobne. Po ich produktoch a službách bol čoraz väčší dopyt, a tak sa chcel Marián posunúť ďalej – venovať sa tejto oblasti na profesionálnej úrovni. 

Vedel, kadiaľ chce ísť – podnikanie má v krvi

Keďže podnikanie mal vďaka otcovi v rodine, rozhodnutie rozbehnúť vlastnú firmu bolo viac-menej prirodzené. „Finálnym dôvodom, ktorý rozhodol, že založenie spoločnosti je nevyhnutné, bol kontrakt s vtedy novovznikajúcim mobilným operátorom v Rakúsku, u ktorého som ponuku spolupráce nemohol riešiť inak ako právnická osoba,“ vysvetľuje Marián.

Firmu pomenoval BAIT s. r. o., zamestnal svojich spolužiakov z vysokej školy a postupne rozbehol biznis. Pomocou nástrojov, ktoré v minulosti spoločne vytvorili (rôzne aplikácie, správa serverov...), začali vytvárať ďalšie produkty. V tom čase, v roku 2005, sa na Slovensku len začínalo rozbiehať poskytovanie hostingových služieb, čiže v tomto smere bola konkurencia minimálna. Programátori vo firme BAIT taktiež priniesli na trh inováciu v podobe webového systému na manažovanie zákazníkov (CRM systém), neskôr aj komplexnejšieho riešenia – ERP systému, ktorý ich klientom pomáhal s celkovou zákazníckou dokumentáciou, napríklad s registrovaním objednávok a faktúr, správou produktového portfólia, automatickým posielaním upomienok a podobne.

Ponúkať takéto webové (online) riešenia začali medzi prvými na Slovensku. Taktiež sa venovali vývoju systému na manažovanie e-mailov či redakčného systému na správu webov a dát (CMS systém). Ponúkali aj konzultačné služby a softvérové inžinierstvo (návrh, dizajn, vývoj a údržba softvérov). Ich ponuka bola od začiatku skutočne pestrá, čo sa odrazilo aj na rôznorodosti klientely.

Malé firmy spôsobovali „vrásky na čele“

Prvým zákazníkom bola firma Mariánovho otca, zo strojárskeho odvetvia. „Venuje sa špeciálnym strojom, hydraulike, mazivám, lepidlám a podobne. Vytvorili sme pre nich CMS systém,“ spomína. Postupne sa prostredníctvom referencií a získaných kontaktov dostali aj k ďalším klientom, medzi ktorými boli spočiatku najmä malé a stredné firmy, zamerané napríklad na výrobu súčiastok, no aj podnikateľky, ktoré sa venovali manikúre či tvorbe „handmade“ výrobkov. 

Klientela zložená z menších firiem však nakoniec nebola pre BAIT veľkým prínosom, skôr naopak. Takéto spoločnosti totiž očakávali, že bude stačiť, ak za produkt či službu zaplatia raz. No aj o systémy a programy sa treba starať, zlepšovať ich, aktualizovať. „Mali sme desiatky zákazníkov, ktorí od nás stále niečo potrebovali, no neboli ochotní za to zaplatiť. Poučili sme sa, že nemôžeme fungovať bez kontraktov a jasného definovania, že náš support (podpora) nie je zadarmo.“ 

Po negatívnej skúsenosti tak začali pravidelne upravovať nastavenie a smerovanie firmy. „Povieme si, čo chceme dosiahnuť a ako, snažíme sa prispôsobiť zmenám na trhu. Napríklad počas krízy v rokoch 2008 a 2009 mnohé menšie firmy neprežili, a tak sme sa zamerali najmä na väčšie spoločnosti a korporácie. Tie sú našimi stabilnými partnermi a zákazníkmi na niekoľko rokov dopredu.“ Majú tak klientov, s ktorými spolupracujú už viac ako 10 rokov.

IT support

Slovensko firme nestačilo, dopyt pokrývajú aj v zahraničí

Po zameraní sa najmä na väčšie spoločnosti začal byť na Slovensku pre BAIT trh veľmi malý. Rozhodli sa preto orientovať aj na zahraničie. Klientov mali najskôr najmä v Rakúsku, nakoľko Mariánovi je toto prostredie veľmi blízke. „V Rakúsku som študoval na technickej univerzite, otec mal rakúskych obchodných partnerov. Navyše mama je Nemka, preto tento jazyk dobre ovládam a aj dnes sa orientujeme hlavne na nemecky hovoriace krajiny,“ vysvetľuje podnikateľ. 

Ďalšou z krajín, kam BAIT rozšíril svoje pôsobenie, bola Česká republika. V roku 2010 tu založili svoju pobočku, s ktorou Mariánovi pomohla aj jeho manželka. „Pomáha s manažovaním ľudí – ,dodáva‘ ľudské zdroje klientom na realizáciu projektov. Chytila sa tiež administratívy a legislatívnych požiadaviek, ako GDPR a podobne.“ 

Postupne sa firma rozrastala nielen o klientov, ale aj o spolupracovníkov. Približne v roku 2013 ich tím už tvorilo 60 – 65 ľudí. Niektorí sú v Rakúsku, Nemecku či Česku fyzicky, niektorí robia zo Slovenska. Mnohí sú len externými spolupracovníkmi, ktorí si popri práci pre BAIT riešia vlastné projekty či podnikanie.

Nových zákazníkov si získavajú dobrým menom a referenciami

Napriek takému veľkému tímu firma BAIT nemá žiadne obchodné oddelenie, ktoré by riešilo oslovovanie nových klientov. „Predaj som robil väčšinou sám. V Rakúsku som mal viacero kontaktov, vďaka čomu som sa dostal k ďalším veľkým zákazníkom,“ vysvetľuje Marián a dodáva, že prostredníctvom odporúčaní a referencií sa dostali k projektom v Anglicku, Írsku, Taliansku, Holandsku či Hong Kongu. „V každom projekte nájdete ďalších zaujímavých ľudí, s ktorými trávite istý čas a vybudujete si s nimi dobré vzťahy. Časom sa tak ukážu nové príležitosti.“ 

Jednou takou bola aj spolupráca so známym slovenským rádiom. Firmu BAIT sami oslovili na spoluprácu na prvom mobilnom virtuálnom operátorovi na Slovensku a zároveň ich požiadali o správu webovej stránky a aplikácie. Nadviazanie obchodného vzťahu s takou známou značkou na mediálnom trhu zabezpečilo IT spoločnosti vzácnu referenciu a o zaujímavú skúsenosť išlo aj pre zamestnancov, ktorí boli radi, že sa môžu podieľať na práci pre toto rádio.

Ako motivovať zamestnancov cez inovácie 

Spolu s technologickým pokrokom pribúdala aj konkurencia. V roku 2015 preto vo firme BAIT zaviedli viaceré inovácie – tak produktov, ako aj interných procesov. Rozhodli sa napríklad upustiť od vývoja CRM a ERP systémov, nakoľko konkurencia v tomto segmente začala výraznejšie rásť a nevideli veľký zmysel pokračovať. Namiesto toho sledovali požiadavky trhu a svoje produkty inovovali tak, aby boli prispôsobiteľné mobilnému rozhraniu a aby bolo možné prepojiť ich s rôznymi aplikáciami. 

Čo sa týka procesov v internom prostredí firmy, pristúpili k zmene a na projektoch začali pracovať v tímoch. Nespájajú všetkých ľudí dokopy, ale majú akoby ďalších 10 malých firiem. 

praca na vlastnych napadoch

„Dobre nám takéto prerozdelenie funguje. Zo skúseností vieme, že tímy, ktoré majú 6 – 8 ľudí, sa dajú jednoduchšie jednoúrovňovo manažovať. Akonáhle sme pracovali vo väčších skupinách, neboli sme efektívni.“ 

Marián s manželkou bývali často v zahraničí aj niekoľko mesiacov, preto museli vo firme nastaviť procesy tak, aby mohla fungovať bez ich prítomnosti, na diaľku. V roku 2015 preto zaviedli možnosť pracovať z domu, čo v tom období ešte nebolo také bežné, ako je dnes. „Aj vďaka tomuto benefitu s nami mnohí zamestnanci zostali napriek ponukám práce z iných firiem. Tento krok bol výhodný taktiež pre samotnú firmu, pretože sme zrazu nepotrebovali veľké a drahé kancelárie, ale len menšie, flexibilnejšie riešenie,“ opisuje Marián. Že išlo o dobrý krok sa ukázalo aj o pár rokov neskôr, keď sa chodu firmy príchod pandémie takmer nedotkol.

Vedenie firmy sa postupne začalo sústrediť viac na to, aby spolupracovníci dostávali istú pridanú hodnotu, snažili sa ich motivovať. A to nielen finančne či home office-om, ale napríklad každý rok pracujú na projektoch, ktoré zamestnanci a kolegovia vymyslia. „Zafinancujeme ich ideu a oni sa svojej myšlienke môžu naplno venovať.“ 

Vďaka tomu môže Marián a jeho tím pracovať na projektoch, ktoré ich bavia a neraz majú aj hlbší zmysel pre spoločnosť. V roku 2020 sa napríklad podieľali na vývoji hry, ktorá slúžila ako osveta v boji proti rakovine kože. „Išlo o produkt, ktorý pomôže širokej verejnosti pochopiť, čo si môže privodiť, ak sa nestará o svoju pokožku a vystavuje sa silnému slnečnému žiareniu,“ približuje Marián a dodáva: „Práve riešime spoluprácu s organizáciami, ktoré sa venujú oblasti rakoviny, špeciálne rakoviny kože. Aj takýmto spôsobom chceme, aby sa osveta šírila medzi ľuďmi.“ Hra zároveň slúži ako doplnkový produkt, alebo akýsi marketingový kanál, k jednému z opaľovacích krémov od ich partnera z Rakúska, ktorý ich s touto spoluprácou oslovil.

Umelá inteligencia, nové riešenia a expanzia 

Budúcnosť vidí inovatívny podnikateľ v umelej inteligencii a vytváraní pridanej hodnoty práve cez tieto technológie. Inovácie a prinášanie stále nových riešení pre svojich klientov patrí medzi hlavné činnosti firmy, no jej zakladateľ upozorňuje, že inovovanie automaticky neznamená vyšší zisk. Skôr naopak. „Inovácie pre nás väčšinou z krátkodobého hľadiska znamenajú znížený zisk, pretože ich financujeme práve z toho, čo sme zarobili. Takže máme veľké obraty, no menšiu ziskovosť. Často sa tiež stane, že projekt je síce myslený dobre, no nepodarí sa ho zrealizovať.“

Bez inovovania by však BAIT nefungoval a z dlhodobého hľadiska ich inovácie posúvajú vpred – pomáhajú im získavať dobré meno na trhu a vyniknúť medzi konkurenciou, či už na Slovensku, alebo v zahraničí. A práve expanzia do ďalších krajín je jedným z plánov Mariána Bondu. Okrem rozšírenia činnosti v nemecky hovoriacich krajinách, kde má dostatok kontaktov a skúseností, mu „prirástlo k srdcu“ Španielsko a Južná Amerika, preto aj v týchto krajinách vidí priestor na expanziu.

vyhodne financovanie zacinajucej firmy

Tip pre vás:

Hľadáte inovatívne riešenia pre rast vášho biznisu?

Inovovať môžete nielen vašu výrobu či produkty, ale aj správu vašich financií. V Tatra banke máme riešenia pre každý typ podnikania. Navyše, otvorením podnikateľského účtu získate prístup k službám renomovaných slovenských firiem za zvýhodnenú cenu.

Zistiť viac

 

Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.   

Podobné správy

Investičný komentár

Investičný komentár

Investičný komentár
Dôchodok

Dôchodok

Dôchodok
Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo

Inovatívne bankovníctvo
Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy

Ekonomické analýzy
www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/rast-podnikania/rozvijam-svoje-podnikanie/clanky/zamestnancov-motivuje-aj-cez-tvorbu-inovacii/