Crowdfunding ako forma financovania vášho biznisu
| 03.05.2022 | 4 min. čítania
Ak máte podnikateľský nápad, no na rozbeh vlastného biznisu nemáte dostatok peňazí, môžete skúsiť crowdfunding. Na váš projekt sa vám cez špeciálnu platformu vyzbiera veľký počet individuálnych prispievateľov. Čo ale vlastne crowdfunding je a ako ho využiť?
Crowdfunding ako financovanie nielen pre biznis nápady
Pojem crowdfunding nájdete v slovníkoch aj ako tzv. kolektívne financovanie, a to preto, že sa vám na váš projekt vopred vyzbiera veľké množstvo jednotlivcov (ale pokojne aj firiem). V jeho najpopulárnejšej odmenovej forme ide vlastne o akýsi predpredaj. Ľudia vám cez crowdfundingovú platformu vopred pošlú peniaze a keď sa vyzbiera cieľová suma, vy im pošlete odmeny (vaše produkty alebo doplnky k nim).
Odmenová forma crowdfundingu
Odmenová forma kampane znamená, že ak sa do konca kampane vyzbiera celá suma, crowdfundingová platforma vyplatí autorovi projektu celú sumu zníženú o províziu platformy. Crowdfundingová kampaň zvyčajne trvá niekoľko desiatok dní (od 15 do 90).
Ak sa suma nevyzbiera, peniaze sa vrátia naspäť podporovateľom. Ide o princíp s názvom „všetko alebo nič“, naproti tomu, v prípade princípu „nechaj si všetko” vám platforma pošle aj neúplnú sumu, taktiež zníženú o províziu platformy.
V rámci takéhoto typu kampane autor projektu vymýšľa pre podporovateľov rôzne odmeny. Ak napríklad zbierate peniaze na CD hudobnej kapely, okrem CD-čka môžete poskytnúť aj lístky na koncert, kde album pokrstíte, CD s podpisom a venovaním, či zážitok vo forme vystúpenia kapely u podporovateľa na firemnom večierku.
Práve odmenový typ crowdfundingu sa u nás využíva najčastejšie a takisto je najbežnejší pri podnikateľských projektoch.
Ďalšie formy crowdfundingu
Existujú však aj ďalšie, oveľa menej zaužívané typy crowdfundingu, ktoré nie je zlé poznať:
- darcovský crowdfunding sa využíva hlavne na charitatívne účely,
- investičný crowdfunding (alebo aj crowdinvesting) je ďalším typom, ktorý využívajú zabehnuté firmy alebo globálne startupy, ktoré vyzbierané prostriedky od malých investorov využívajú na rast firmy a ponúkajú im za to podiel na zisku alebo podiel vo firme,
- pôžičkový crowdfunding je tiež zaujímavou formou crowdfundingu, prostredníctvom ktorej viacero drobných investorov poskytuje malé pôžičky.
Typy projektov vhodné pre crowdfunding
Crowdfunding je stále obľúbenejší a atraktívnejší pre financovanie rôznych druhov projektov, v súčasnosti ho ale využívajú hlavne umelci a tvorcovia (spisovatelia, režiséri a producenti, speváci a kapely, či usporiadatelia rôznych kultúrnych podujatí a koncertov), vývojári a technologické startupy (hry, aplikácie, inovatívny hardvér atď.), ale aj cestovatelia, športovci, iniciátori lokálnych projektov (obnova turistických pamiatok spojená s ich prevádzkou, lokálne podujatia), či autori projektov z oblasti kozmetiky, módy, gastronómie alebo z mediálnej oblasti (nezávislé noviny a magazíny či rôzne online formáty ako podcasty, online televízia a i.).
Aké sú výhody a nevýhody crowdfundingu?
Každá minca má dve strany, aj tá crowdfundingová. Na čo sa pripraviť, ak chcete spustiť svoju crowdfundingovú kampaň? Toto sú najdôležitejšie výhody a nevýhody:
Výhody crowdfundingu:
-
predstavuje možnosť otestovať si záujem na trhu bez rizika zlyhania biznisu,
- pomôže dostať značku rýchlo do povedomia (marketing) a vytvorí okolo nej komunitu,
- zabezpečí priamu distribúciu produktu od autora k ľuďom.
Nevýhody crowdfundingu:
-
ak sa nevyzbiera stanovená cieľová suma, autor projektu musí hľadať iné zdroje na dofinancovanie projektu (v prípade princípu „všetko alebo nič” celú stanovenú sumu),
- predchádza mu náročná príprava a tím realizujúci crowdfundingovú kampaň musí mať obchodnícke a mediálne skúsenosti,
- viaže sa s ním reputačné riziko – ak autor projektu podhodnotí náklady, nedokáže vyrobiť odmeny a nedodá ich podporovateľom,
- v individuálnych prípadoch môže nasledovať komplikované účtovníctvo kampane.
Slovenské, české a svetové crowdfundingové platformy
Crowdfunding sa realizuje online cez crowdfundingovú platformu či crowdfundingový portál. Vyberajte si podľa toho, či chcete kampaň viesť iba na Slovensku a v Čechách, alebo celosvetovo, ale aj podľa toho, akú výšku provízie si platforma vezme z cieľovej sumy, a tiež na akom princípe platforma funguje („všetko alebo nič“ = peniaze dostanete iba v prípade, že sa vyzbiera celá suma, inak sa vrátia podporovateľom, alebo „nechaj si všetko“ = platforma vám pošle toľko, koľko sa vyzbiera, aj v prípade, že to nebude celá cieľová suma).
Medzi známe celosvetové crowdfundingové platformy patria napríklad Kickstarter, Indiegogo či GoFundMe.
Obľúbené české a slovenské platformy sú zasa Startovač, StartLab, HitHit či ĽudiaĽuďom. Rozdiel je najmä v tom, aké typy projektov sa na týchto stránkach prezentujú. Zameriavajú sa napríklad na nápady z oblasti umenia, dizajnu či moderných technológií, no sú tiež také, na ktorých možno zdieľať len charitatívne kampane či startupové projekty.
Crowdfunding a legislatíva
Keďže je crowdfunding pomerne nová forma financovania, na Slovensku ani celosvetovo zatiaľ nie je zásadným spôsobom regulovaná. Platnej legislatíve podliehajú iba investičný a pôžičkový crowdfunding.
EÚ však pripravuje legislatívny návrh nariadenia o tzv. európskych poskytovateľoch služieb kolektívneho financovania (ECSP) pre podnikanie.
Crowdfunding môže byť diskutabilný z daňovo-účtovného hľadiska. Pre správne účtovanie a zdaňovanie je však kľúčové, akú odmenu si vaši podporovatelia zvolili. V prípade, že vás niekto podporil a vy mu za to nič nemusíte nič dať, malo by ísť o dar. Ak však budete zasielať odmeny, spravidla ide o tržby z predaja tovaru alebo služieb, ako by ste ich predávali svojim zákazníkom. Napríklad, ak financujete novú knihu, ktorú po vydaní zašlete svojim podporovateľom, ide o tržby, ktoré musíte riadne zaúčtovať a zdaniť.
Najlepšie vždy urobíte, ak sa o vašom konkrétnom prípade poradíte s odborníkmi, ideálne ak už majú predchádzajúcu skúsenosť s crowdfundingom.
Čo všetko so sebou prináša crowdfundingová kampaň?
Crowdfunding je niekedy zložitejší ako obyčajný štart podnikania, zároveň však poskytuje možnosť otestovať si trh bez rizika. Ak sa doň idete pustiť, mali by ste sa v prvom rade dobre pripraviť na všetky fázy kampane. Prichystali sme pre vás základný návod, ako na to.
Príprava crowdfundingovej kampane
Vyhraďte si na prípravu kampane dostatočný čas, obvykle aspoň mesiac, ideálne viac. Kampaň za vás nebude propagovať platforma, ani sa automaticky nestane virálnou. S prípravou vám môžu pomôcť návody, ktoré poskytujú jednotlivé platformy. Inšpirovať sa tiež môžete úspešnými kampaňami z minulosti.
Aby ste uspeli, čakajú vás v rámci prípravy tieto kroky:
- príprava produktových vizualizácií, textových popisov k produktom, produktové video,
- nahranie úvodného predstavovacieho videa, v ktorom požiadate ľudí, aby vás podporili (buďte autentickí, ale spracovanie by malo byť profesionálne),
- napísanie príbehu a vysvetlenie celého produktu a projektu (v ideálnom prípade s pomocou profesionálneho copywritera),
- príprava zaujímavých odmien pre podporovateľov,
- zostavenie kampaňového tímu (minimálne jeden marketér, prípadne externý poradca),
- stanovenie finálnej sumy a reálna cenotvorba (počítajte s rezervou aspoň + 30 %),
- príprava marketingového rozpočtu (kampaň sa nedá viesť zadarmo),
- príprava marketingovej stratégie,
- stanovenie cieľových skupín, ktoré bude treba s kampaňou osloviť.
Priebeh crowdfundingovej kampane
Pripravte sa na to, že crowdfunding prebieha vo vlnách. Najviac peňazí vyzbierate na začiatku od blízkych podporovateľov. Stred kampane je pomalý a najnáročnejší. Vtedy treba robiť najsilnejší marketing. Na konci kampane zasa ľudia reagujú na časový tlak a zomknú sa ako komunita, aby vám pomohli projekt doviesť do úspešného konca.
Prekvapiť vás môže aj fakt, že vás nepodporia blízki, od ktorých ste to čakali, a naopak podporia vás úplne cudzí ľudia.
Procesy po ukončení crowdfundingovej kampane
Ak ste uspeli, crowdfundingová platforma si odpočíta províziu (zvyčajne cca 3 – 9 %) a zvyšnú sumu vám pošle na účet spolu so zoznamom podporovateľov a ich adresami. Teraz bude na vás, aby ste produkty vyrobili, zabalili a odoslali podporovateľom. Ak nestíhate, hlavne komunikujte. V ideálnom prípade by ste však mali podporovateľom poslať odmeny v takom časovom horizonte, ako ste sľúbili.
Tip pre vás:
Nepodarilo sa vám vyzbierať cieľovú sumu?
Produkt môžete prerobiť a skúsiť to znova, alebo na rozbeh vášho projektu použijete výhodné financovanie. Tatra banka aktuálne ponúka bezúčelový úver na začiatok podnikania vo výške 2 000 eur.
Zistiť viac
Crowdfunding a marketing okolo kampane
Ako sa majú ľudia dozvedieť o vašej kampani? Musíte o nej neustále všade hovoriť, mať jasne zadefinovanú cieľovú skupinu a skúsiť to aj na sociálnych sieťach a v médiách. Prinášame vám pár užitočných tipov, ako na to.
Cieľová skupina vašej kampane
Zabudnite na „všetci“ či definovanie tzv. cieľovky len podľa veku a bydliska. Zamerajte sa skôr na rôzne okruhy ľudí, pre ktorých môže byť vaša kampaň zaujímavá. Tak napríklad:
- rodina a priatelia (podporia vás automaticky kvôli citovej väzbe k vám),
- širšia rodina a kamaráti (tiež funguje citová väzba),
- spolužiaci, kolegovia, tímoví spoluhráči, známi z kurzov či konferencií atď. (stále môže zafungovať osobný kontakt),
- sledovatelia na sociálnych sieťach (všeobecne platí, že vás podporí cca 10 % z nich),
- ľudia s rovnakým záujmom (ak zbierate peniaze na inovatívny rybársky prút, oslovte rybárske kluby),
- médiá a influenceri, ktorých publikum je vaša cieľová skupina.
Týmto skupinám sa pripomínajte aj opakovane, nielen na začiatku kampane. Tiež platí to, že najlepšie fungujú osobné odporúčania. Poproste preto všetky okruhy ľudí, aby vašu kampaň nielen zdieľali na sociálnych sieťach, ale aby o nej aj individuálne povedali 2 – 3 ďalším ľuďom vo svojom okolí, ktorí by vás potenciálne mohli podporiť.
Crowdfunding a médiá
Nebojte sa osloviť ani médiá, mnohé z nich majú rady tipy na projekty, ktoré sú tematicky alebo lokálne relevantné, prípadne sú inovatívne či nejakým spôsobom exkluzívne.
Tip na článok, reportáž či podcast im musíte podať tak, aby ich kampaň zaujala. Sami si odpovedzte na otázku, či by ste na článok s takýmito informáciami klikli vy. Ak nie, prerábajte dovtedy, kým nebudete mať mediálne atraktívny materiál. Osloviť môžete skúsiť:
- médiá s podobným zameraním (pri rybárskych prútoch napr. rybárske magazíny, podcasty, hobby relácie v televízii atď.),
- médiá s lokálnym zameraním (ak pochádzate z Košíc, napísať o vás môžu lokálne týždenníky, mestské noviny alebo online profily dokumentujúce dianie v meste),
- médiá zamerané na určitú vekovú skupinu (ak ste mladí, skúste napr. médiá zamerané na startupy).
Crowdfunding a zapojenie sociálnych sietí a influencerov
Ak už máte na sociálnych sieťach vybudovanú zaujímavú komunitu, môže sa vám stať, že vaša kampaň bude virálna. Bolo to tak napr. aj v prípade slovenskej vegánskej aktivistky Nikolety Kováčovej, ktorá má len na Instagrame cez 40 000 sledovateľov a na svoju vegánsku kuchársku knihu Slovegán vyzbierala za pár dní viac než 30 000 eur (namiesto pôvodných plánovaných 8 000 eur).
Ak takúto veľkú komunitu ešte nemáte, využite sociálne siete formou platenej reklamy (s nastavením si nechajte poradiť odborníkmi na performance marketing), formou spolupráce s relevantnými influencermi, prípadne formou livestreamov s relevantnými ľuďmi z jednotlivých okruhov vašej cieľovky.
Ak s vašou kampaňou uspejete a rozhodnete sa ďalej podnikať, môžu vám pomôcť aj naše ďalšie články, napríklad o tom, akú právnu formu si vybrať či aké zvoliť účtovníctvo.
Tento článok bol pripravený v spolupráci s odborným portálom Podnikajte.sk.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/business/navigacia-podnikatela/blog/crowdfunding/