Poznáme držiteľov ocenenia Cena Nadácie Tatra banky za umenie
| 13.02.2025
| 4 min. čítania

13. februára 2025 sme v priestoroch Starej tržnice spoznali mená ocenených umelcov za rok 2024.
Ocenenie za výnimočný umelecký počin v aktuálnom ročníku patrí v kategórii Audiovizuálne umenie Martinovi Žiaranovi, v kategórii Divadlo Alexandrovi Bártovi, Ľubošovi Kostelnému, Robertovi Rothovi a Richardovi Stankemu, v kategórii Dizajn Sylvii Jokelovej, v kategórii Hudba Ľubici Čekovskej, v kategórii Literatúra Ivane Gibovej a v kategórii Výtvarné umenie Jozefovi Sušienkovi.
Bronzová plaketa pre Mladého tvorcu putovala do rúk Anne Smoroňovej v kategórii Audiovizuálne umenie, Dávidovi Paškovi v kategórii Divadlo, Simone Császárovej v kategórii Dizajn, Meowlau X Val v kategórii Hudba, Michalovi Tallovi v kategórii Literatúra a Natálii Sýkorovej v kategórii Výtvarné umenie.
Ocenení umelci Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2024
Audiovizuálna tvorba, film, TV a rozhlas
MARTIN ŽIARAN ZA KAMERU VO FILME VLNY
Martin Žiaran je jedným z najlepších kameramanov v Českej republike a na Slovensku. Je absolventom Vysokej školy múzických umení v Bratislave, kde študoval pod vedením Jána Ďuriša. Umelec je kameramanom mnohých celovečerných filmov a dokumentov, za ktoré získal aj niekoľko ocenení. Film Vlny mapuje malú komunitu vnútri vysielacích štúdií, ktorá prostredníctvom mikrofónu menila spoločnosť. Je inšpirovaný skutočným príbehom tejto skupiny novinárov medzinárodnej redakcie Československého rozhlasu a ich odhodlaním prinášať nezávislé správy v období okupácie v roku 1968.
Film Vlny sa dostal do užšieho výberu 15 zahraničných filmov americkej filmovej akadémie na Oscara spomedzi 85 filmov. Získal 14 nominácií na ocenenie Slnko v sieti a rovnako 14 nominácií na ocenenie Český lev, vrátane nominácie Najlepší celovečerný film a Najlepšia kamera. Film získal ocenenie Satelite Awards za najlepší cudzojazyčný film.
Divadlo
ALEXANDER BÁRTA, ĽUBOŠ KOSTELNÝ, ROBERT ROTH A RICHARD STANKE ZA HERECKÉ VÝKONY V INSCENÁCII PES NA CESTE, SLOVENSKÉ NÁRODNÉ DIVADLO
Alexander Bárta je od roku 2006 členom Činohry Slovenského národného divadla. Je držiteľom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2019 v kategórii Divadlo – Hlavná cena za herecký výkon v postave kurátora Fabricea v inscenácii Štvorec. Ľuboš Kostelný je od roku 2003, takmer nepretržite, členom Činohry Slovenského národného divadla. Od roku 2013 je pedagógom herectva na VŠMU v Bratislave. Umelec je držiteľ Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2015 v kategórii Divadlo – Mladý tvorca za herecký výkon v postave Michala v hre Bál. Robert Roth stál na doskách Slovenského národného divadla už ako dieťa a od roku 1994 tu pôsobil ako stály hosť. Hercom Činohry SND je od roku 2000. Umelec je držiteľom Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2008 v kategórii Divadlo – Hlavná cena. Richard Stanke je dlhoročným členom Činohry Slovenského národného divadla – na jeho doskách účinkuje od roku 1989. Hosťoval aj v mnohých iných slovenských a českých divadlách.
Novela Pes na ceste je skvelým, podmanivo realistickým, no zároveň sebaironizujúcim rozprávaním o slovenskej náture nielen tesne po Nežnej revolúcii. Pavel Vilikovský totiž presným okom znalého a rokmi skúseného pozorovateľa zachytil pocity postkomunistickej spoločnosti, ktorej sa otvorili dvere na Západ. Režisér, autor scény a adaptácie textu novely Pavla Vilikovského je vynikajúci český režisér Dušan D. Pařízek. V inscenácii sa Vilikovského postrehy zo Slovenska prelínajú s neúprosným pohľadom kontroverzného rakúskeho spisovateľa Thomasa Bernharda, nemilosrdného kritika spoločnosti.
A tak má divák možnosť porovnať skúsenosti dvoch susediacich národov a ich historické peripetie. Hra získala ocenenie divadelných kritikov, publicistov, teoretikov a novinárov DOSKY 2024 za najlepšiu inscenáciu sezóny.
Dizajn
SYLVIA JOKELOVÁ ZA KOSTÝMY K ALBUMU SKUPINY DRŤ DRÔTENKY
Sylvia Jokelová je šperkárka, pedagogička, dizajnérka, kurátorka. Od roku 2019 zastáva pozíciu vedúcej Ateliéru experimentálneho dizajnu na Katedre dizajnu Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave.
Kostýmy vznikli na motívy textov poetky a performerky Zuzany Husárovej, ktorá sa na albume Drôtenky podieľala ako textárka a speváčka. Tematizujú rôzne problémy slovenskej reality, ktorým čelíme nielen dnes. Predsudky, šírenie nenávisti, strach z neznámeho, verbálne násilie, spochybňovanie pravdy, závisť, ľahostajnosť k zlu, násilie na ženách či zatváranie očí pred vojnou dostávajú aj vďaka súčasnej politickej situácii omnoho väčší priestor a, žiaľ, aj legitimitu, odvolávajúc sa na „tradičné hodnoty“ a „národné záujmy“. Každý kostým – objekt predstavuje inú persónu, priradenú ku konkrétnej skladbe – textu.
Hudba
ĽUBICA ČEKOVSKÁ ZA HUDBU K OPERE HERE I AM, ORLANDO, NÁRODNÍ DIVADLO BRNO
Ľubica Čekovská študovala na Vysokej škole múzických umení v Bratislave a na Royal Academy of Music v Londýne. Je držiteľkou mnohých ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2013 v kategórii Hudba – Hlavná cena za skomponovanie skladby pre klavír Four Movements.
Opera Ľubice Čekovskej Here I am, Orlando vznikla na objednávku súboru Janáčkovej opery Národního divadla v Brne. Inšpiráciou libreta sa stal fascinujúci román anglickej spisovateľky Virginie Woolfovej - Orlando. Opera diváka privádza do súdnej siene, kde sa rozhoduje o tom, či je mladý šľachtic Orlando žena alebo muž. Prostredníctvom jednotlivých svedectiev môžeme nazrieť do zlomových momentov Orlandovho života. Orlando miluje, tvorí a mení sa a opera tu vzdáva hold oslobodzujúcej sile predstavivosti a umenia i schopnosti vnímať prítomný okamih. Opera bola nominovaná na cenu International Opera Awards v kategórii Svetová premiéra.
Literatúra
IVANA GIBOVÁ ZA AUTORSTVO PRÓZY BABIČKA©, VYDAVATEĽSTVO VLNA
Ivana Gibová vyštudovala slovenský jazyk a literatúru na Filozofickej fakulte Prešovskej univerzity. Debutovala zbierkou poviedok Usadenina. Niektoré poviedky z knihy boli preložené do nemčiny, angličtiny, srbčiny a hindi. V roku 2020 vyšla komiksovo-poviedková kniha Eklektik Bastard, ktorá získala niekoľko ocenení, vrátane Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2021 v kategórii Literatúra – Hlavná cena.
Babička© je v poradí piatou knihou spisovateľky Ivany Gibovej. Odohráva sa v deväťdesiatych rokoch na malomestskom sídlisku. Hlavná hrdinka Magdaléna vyrastá spolu s bratom, otcom alkoholikom, poddajnou matkou a dominantnou babičkou. Magda svoje detstvo zažila v socialistickom malomeste. Jej traumy z detstva sú stále prítomné, aj keď je už dávno dospelá.
V pútavom príbehu sú načrtnuté viaceré ťažké témy, no knihe nechýba humor, irónia, cynizmus. Kniha získala ocenenie Anasoft litera. Pripravuje sa preklad knihy do češtiny, taliančiny a nemčiny.
Výtvarné umenie
JOZEF SUŠIENKA ZA AUTORSKÚ VÝSTAVU LEKCIA KRAJINY, SLOVENSKÁ NÁRODNÁ GALÉRIA
Jozef Sušienka patrí medzi zásadné osobnosti slovenskej keramickej plastiky a dizajnu druhej polovice 20. storočia.
Vo svojej tvorbe sa venuje voľnej a úžitkovej keramike. Jozef Sušienka je bytostný environmentalista. Empatickú súhru prírody, keramiky a človeka pestuje už od šesťdesiatych rokov 20. storočia.
Jozef Sušienka sa do Slovenskej národnej galérie vracia po viac ako 25 rokoch. Výstava nie je len retrospektívnym pohľadom na intenzívnu a sústredenú cestu, ale je aj záznamom autorovej aktuálnej tvorby, v ktorej ďalej pokračuje vo vytváraní svojich zenovo-meditatívnych organických zostáv ukotvených v prírodných procesoch a silách.
Keramika podľa neho prirodzene patrí dnu aj von, do parku aj do bytu, necháva ju variabilne a otvorene účinkovať ako plastiku, nádobu, fontánu, svietidlo aj ako náhrobný kameň.
Cena Nadácie Tatra banky za umenie 2024 v kategórii Mladý tvorca
Audiovizuálna tvorba, film, TV a rozhlas
ANNA SMOROŇOVÁ ZA KAMERU VO FILME NĚMÁ TAJEMSTVÍ
Anna Smoroňová je absolventkou Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Jej práca s kamerou bola ocenená na mnohých súťažných prehliadkach a festivaloch. Umelkyňa momentálne spolupracuje s režisérmi v Prahe aj v zahraničí.
Film Němá tajemství sa zaoberá udalosťami, ktoré vstupujú do našich životov nepozvane. A presne takáto sa stane aj veterinárovi Martinovi a jeho manželke Erike, ktorých životy zmení jediný okamih. Okamih, ktorý odhalí škvrny na zdanlivo idylickom rodinnom živote a vykreslí nejednoznačnú hranicu medzi dobrými a sebeckými úmyslami. Krimi príbeh, postavený okolo vyšetrovania prípadu, postupne graduje do psychologickej drámy o vzťahoch, traumách v nich a lžiach. Anna Smoroňová bola za film Němá tajemství nominovaná na Českého leva v kategórii kamera ako prvá žena v histórii.
Divadlo
DÁVID PAŠKA ZA RÉŽIU INSCENÁCIE ODYSEA, DIVADLO LUDUS
Dávid Paška vyštudoval divadelnú réžiu na Max Reinhardt Seminar vo Viedni, MDW – Musik und Kunst Universität. Naplno sa venuje inscenovaniu modernej, autorskej a tiež klasickej drámy na medzinárodnej úrovni.
Roland Schimmelpfennig, najhranejší súčasný nemecký dramatik, dostal za úlohu prerozprávať Odyseov príbeh. Napísal teda falošnú Odyseu, v ktorej titulnému hrdinovi hlavnú úlohu ukradne učiteľ dejepisu, ktorý predsa najlepšie vie, ako to celé bolo.
Hra znázorňuje Post-pravdivú éru, ktorú žijeme práve dnes. V post-pravdivej ére sa ľudia často prikláňajú k vlastným presvedčeniam a ignorujú fakty, ktoré ich názory spochybňujú. Schimmelpfennigovu Odyseu vytvoril režisér Dávid Paška so svojím nemeckým tímom a slovenskými herečkami.
Dizajn
SIMONA CSÁSZÁROVÁ ZA AUTORSTVO A DIZAJN PUBLIKÁCIE INITIAL INITIATIVE INITIALIZATION OF INITIALS
Simona Császárová je absolventkou Vysokej školy výtvarných umení v odbore Vizuálna komunikácia. Dizajnérka získala Národnú cenu za dizajn 2024 v kategóriách Komunikačný dizajn a kategórii Nový zjav.
Initial Initiative Initialization of Initials skúma fenomén iniciály nielen z pohľadu histórie až do súčasnosti, ale pozerá sa na iniciálu a na jej zmysel ako taký. Autorka zbiera rôzne obrazové a písomné materiály a opisuje iniciálu z rôznych pohľadov. Rieši pojmy, ktoré rozoberajú iniciálu v súvislosti s ilustráciou, ilumináciou, ornamentom, vzorom, rubrikáciou či v súvislosti s použitím iniciály v knihe, margináliách, záhlaví, kapitole a podobne. Rovnako sa zaoberá iniciálou a jej príbuznými, ako sú emblém, kaligram, hanko, pečať, signum, podpis a mnohými ďalšími. Publikáciu tvoria vytvorené iniciály, ktoré narúšajú, ako aj dopĺňajú text rôznymi spôsobmi.
Hudba
MEOWLAU X VAL ZA AUTORSTVO A INTERPRETÁCIU EP ALBUMU DAYDREAM, VYDAVATEĽSTVO GERGAZ
Speváčka, textárka a vocal coach Valentina Vlková sa svojmu remeslu venuje už od malička. Je spoluzakladateľkou projektu Meowlau X Val, vďaka ktorému môže rozvíjať svoje textárske a umelecké schopnosti. Laura Jašková študovala kompozíciu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave.
Je etablovanou basgitaristkou, skladateľkou a multiinštrumentalistkou s 8-ročnou aktívnou koncertnou praxou. Aktuálne pôsobí v autorskom projekte Meowlau X Val a v skupine Billy Barman.
Nahrávkou EP Daydream kapela Meowlau X Val potvrdzuje svoje kvality a medzinárodný potenciál. Jednotlivé tracky so sebou prinášajú mnoho inovácií v experimentovaní so zvukom a breakbeatmi. To bolo aj cieľom – intenzívny a silný zážitok, atmosféra akoby vystrihnutá z prostredia letných festivalov. Producentmi albumu boli FVLCRVM, Subtension a Jureš Líška.
Literatúra
MICHAL TALLO ZA AUTORSTVO KNIHY POVIEDOK VŠETKO JE V PORIADKU, VŠADE JE LÁSKA, VYDAVATEĽSTVO LITERÁRNA BAŠTA
Michal Tallo je spisovateľ, prekladateľ a publicista. Jeho tvorba bola preložená do mnohých jazykov a publikovaná v niekoľkých zahraničných antológiách. Pravidelne moderuje autorské čítania, diskusie o súčasnej literatúre či filme a reláciu Rádia_Devín Ars litera. Básne, prózu a texty o filmoch či knihách publikuje v časopisoch a v rozhlase doma aj v zahraničí.
Kniha Všetko je v poriadku, všade je láska zachytáva dve veľmi odlišné ženy, ktoré sa zoznámili na internete a spoločne vyrážajú na dovolenku v kúpeľoch. Do zanikajúcej osady, ďaleko od civilizácie, prichádza dokumentaristka.
Po celom meste sa uprostred noci z ničoho nič zjavia záhadné stavby. Pár sa v malom byte stará o zvláštne telo. V cukrárni na predmestí pravidelne plačú muži. Toto sú poviedky o unavených ľuďoch bez mien kdesi na pomedzí reality a horúčkovitých snov – poviedky o neschopnosti uniknúť z miest, ktoré si nosíme všade so sebou.
Výtvarné umenie
NATÁLIA SÝKOROVÁ ZA AUTORSKÚ VÝSTAVU ČOSKORO BUDEME OPÄŤ ĽUĎMI, NOVÁ SYNAGÓGA, ŽILINA
Natália Sýkorová študovala na Bartlett School of Architecture v Londýne a na Vysokej škole umelecko-priemyslovej v Prahe (UMPRUM). Venuje sa interdisciplinárnemu umeniu na pomedzí sochy, dizajnu a architektúry. Jej práca je založená na pragmatických špekuláciách – pojem, ktorý skúma prostredníctvom štúdia technologických foriem.
Výstava Čoskoro budeme opäť ľuďmi sa zaoberá politikou vodných ekosystémov a tematizuje spojenie biologických a technologických procesov a ich prínos k prekročeniu hranice medzi ľudským a neľudským, prirodzeným a umelým.
Zdôrazňuje, že voda je inteligentný systém, samostatná technológia a naše telá sa stávajú nositeľmi jej dejov. Projekt ju stvárňuje cez špekulatívnu ekologickú optiku. Výstava rozpráva príbeh prostredníctvom priestoru a infraštruktúrnych prvkov pridaných do jeho architektúry. A preto to, aká je budúcnosť vodných systémov, je budúcnosť našich tiel.
Leitmotívom nominačných dokrútok a fotografií bola pre tvorcov Mariku Majorovú a Jakuba Gulyása sloboda slova. Inšpiráciou bolo obdobie novej vlny v umení. Francúzska La Nouvelle Vague a talianske Cinema Nuovo ovplyvnili slovenskú novú vlnu, ktorej rozkvet zastavila normalizácia. Autori symbolicky vzdávajú poctu filmom Dušana Hanáka (jeho film 322 je slovenským filmom storočia), Ela Havettu, Dušana Trančíka. Pre obdobie a vizuálny koncept Nouvelle Vague je typická čiernobiela dokumentárnosť, farebné akcenty a odľahčenosť videoklipovej tvorby. Pri natáčaní nominačných dokrútok autorský tím zaujímalo aj slovo/ slovné spojenie každého nominovaného, ktoré vystihovalo jeho/jej aktuálnu tvorbu, životný pocit alebo vzťah k slobode.
Šaty pre moderátorku galavečera
Šaty pre moderátorku slávnostného odovzdávania exkluzívne vytvoril textilný dizajnér Juraj Straka. Inšpiráciu pre ne našiel vo farebnom svetelnom spektre, ktoré vzniká pri lome svetla. Zámerom bolo vytvoriť vizuálne napätie a kontrast s minimalistickou čierno-bielou scénou slávnostného odovzdávania ocenení. Téma spektra bola zvolená zámerne ako ilúzia rôznorodosti, diverzity a slobody umeleckého prejavu.
Textilný dizajnér Juraj Straka, držiteľ Ceny Nadácie Tatra banky za umenie 2023 v kategórii Dizajn za textilný dizajn kolekcie dezénov pre módnu značku Essentiel Antwerp, pôsobí takmer dve dekády v zahraničí, kde tvorí a navrhuje látky pre módny a interiérový priemysel. Počas štúdií sa zúčastnil na medzinárodnej súťaži textilného dizajnu v Lyone vo Francúzsku, kde sa mu naskytla príležitosť stáže v jednej z najprestížnejších firiem vyrábajúcich luxusné hodvábne látky vo Francúzsku – Bucol Holding Textile Hermes. Tam následne pôsobil 7 rokov na poste hlavného dizajnéra tlačených látok.
Pozíciu hlavného návrhára látok zastával tiež pre Haute couture módny dom Schiaparelli a belgického dizajnéra Dries Van Notena. V roku 2020 založil vlastnú firmu – Textile Studio JS, ktorá sídli v Antverpách a v súčasnosti navrhuje dezény pre módne značky na celom svete a stále častejšie sa vracia pracovne domov na Slovensko.
Šaty pre moderátorku slávnostného odovzdávania Adelu Vinczeovú sú jeho prvým a zároveň jedinečným projektom, v ktorom vystupuje zo svojej pozície dizajnéra látok a rozširuje svoje pôsobenie do sféry módneho návrhárstva. Šaty sú pre neho predovšetkým plátnom, na ktorom realizuje svoju farebnú víziu. Návrh látky a výšivky vznikol ručnou kresbou, kde tisíce farebných bodiek vytvárajú abstraktnú kompozíciu. Šaty boli zrealizované v spolupráci so špičkovými medzinárodnými dodávateľmi, s ktorými Juraj pracuje už od čias svojho pôsobenia vo svete haute couture v Paríži. Potlačené látky boli vyrobené v Taliansku firmou Colour’s Company Celé šaty aj vlečka sú ručne pošité viac než pol miliónom farebných flitrov. Na ich výrobe pracoval tím 22 remeselníkov zo špecializovanej výšivkárskej dielne Ventures v indickej Kolkate, ktorí na projekte strávili stovky hodín. Realizácia šiat vznikla na Slovensku v spolupráci s umeleckou krajčírkou Zdenou Hincovou.
Simona Miklošovičová, hovorkyňa Tatra banky, [email protected], 0903 641 846
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/tlacove-spravy/pozname-drzitelov-ocenenia-ceny-nadacie-tatra-banky-za-umenie/