Hypotéka: Čo robiť, ak vám končí fixácia úroku?
| 17.08.2023 | 5 min. čítania
Úrokovú sadzbu na hypotéke máte garantovanú počas celej doby jej fixácie. Väčšinou ide o obdobie 3, 5 či 10 rokov. Čo však potom? Množstvo užitočných rád a informácií nájdete v nasledujúcich riadkoch.
V článku sa dozviete:
-
Kde nájdete dátum najbližšej refixácie vašej hypotéky
-
Kedy sa dozviete výšku novej úrokovej sadzby
-
Ako sa môžete pripraviť na zmenu úrokovej sadzby
-
Čo robiť, ak nezvládate splácať hypotéku
Ako zistím, kedy končí fixácia úroku mojej hypotéky?
Možností, ako zistiť dátum ukončenia fixácia, je hneď niekoľko. Skôr, ako telefonicky kontaktujete pracovníkov pobočky alebo služby DIALOG Live, pripravte si vaše prihlasovacie údaje.
Online v mobilnej aplikácii Tatra banka a Internet bankinguTB
-
Prihláste sa svojimi prihlasovacími údajmi.
-
V Menu vyhľadajte sekciu Úvery.
-
Vyberte si hypotekárny úver, o ktorom sa chcete dozvedieť viac informácií.
-
V Detaile úveru je riadok Dátum refixácie.
Ešte nemáte aplikáciu Tatra banka? Stiahnite si jej najnovšiu verziu:
Telefonicky cez DIALOG Live
Šetrite svoj čas a overte si dátum ukončenia fixácie z pohodlia domu.
Telefonicky alebo osobne v pobočke
Dohodnite si stretnutie v pobočke a radi vám zodpovieme všetky otázky.
Kedy sa dozviem výšku novej úrokovej sadzby?
Minimálne 8 týždňov pred dátumom ukončenia fixácie úrokovej sadzby vám banka oznámi novú úrokovú sadzbu a dobu jej fixácie v Oznámení o nových podmienkach úveru (Oznámenie). Oznámenie vám príde na korešpondenčnú adresu a tiež do mobilnej aplikácie Tatra banka a Internet bankinguTB.
Oznámenie obsahuje tieto informácie:
- novú úrokovú sadzbu úveru a dobu jej fixácie,
- novú výšku mesačnej splátky,
- dátum splatnosti prvej splátky s novými podmienkami,
- dátum konečnej splatnosti úveru,
- dátum, dokedy je možné požiadať o vybrané zmeny na úvere bez poplatkov alebo nákladov (v prípade predčasného splatenia).
Ak vám nové podmienky vyhovujú, zmeny prebehnú automaticky. Všetko potrebné zariadime za vás.
Môžem požiadať o inú dobu fixácie?
Samozrejme, môžete sa rozhodnúť aj pre inú dobu fixácie ako tú, ktorá je uvedená v Oznámení. O zmenu viete požiadať v pobočke, telefonicky alebo si ju jednoducho vyklikať doma v aplikácii.
Postup v mobilnej aplikácii Tatra banka:
- V Menu vyhľadajte sekciu Úvery a vyberte si hypotekárny úver, na ktorom chcete realizovať zmenu.
- V Detaile úveru zvoľte inštrukciu Zmeniť fixáciu.
- Vyberte si novú dobu fixácie (možnosti sa vám zobrazia v závislosti od zostávajúcej splatnosti vášho úveru, napríklad pri splatnosti úveru 7 rokov sa vám zobrazí ponuka pre 1-, 2-, 3- a 5-ročnú fixáciu).
- Podpíšte dodatok v časti Zmluvná dokumentácia. Na podpis dodatku máte 3 kalendárne dni.
Zmena je bezplatná až do dátumu, ktorý je uvedený v Oznámení.
Viem sa pripraviť na zmenu výšky mesačnej splátky?
Prejdite si vaše mesačné výdavky
Ak si spočítate všetky vaše výdavky, veľmi rýchlo zistíte, či je váš mesačný rozpočet v pluse alebo mínuse.
Ak aj vaša aktuálna situácia nevyzerá ružovo, pokúste sa zachovať chladnú hlavu. Prejdite si opätovne položku po položke a hľadajte priestor na úspory. Pomôcť vám môžu aj rady odborníka na osobné financie.
Vytvorte si finančnú rezervu
Ak sa vám podarilo dostať váš mesačný rozpočet do plusu, môžete si začať vytvárať finančnú rezervu, napríklad na sporiacom účte.
Ako sporiť efektívne? Na začiatku to môže byť celkom výzva. Veríme však, že s pomocou niekoľkých základných pravidiel ju úspešne zdoláte.
Zmeňte si deň splátky
Niekedy vie pomôcť aj zmena dňa splátky. Ukážme si to na jednom príklade: Zmenili ste prácu a nový zamestnávateľ vám posiela výplatu až k 15. dňu v mesiaci. Vy však máte nastavenú splátku na 1. deň v mesiaci. To je celkom náročná situácia z pohľadu správy osobných financií. Ak si zmeníte deň splátky na 16. alebo 17. deň v mesiaci, splátka hypotéky vám odíde z účtu hneď po výplate a vy tak budete presne vedieť, koľko peňazí vám ostáva na ďalšie výdavky.
Žiadosť o zmenu dňa splátky môžete podať cez aplikáciu Tatra banka, v ktorejkoľvek z našich pobočiek alebo telefonicky cez DIALOG Live (potrebné je aj overenie), kde sa dozviete detailné informácie.
Čo mám robiť, ak novú situáciu nezvládam?
Neváhajte a čo najskôr kontaktujte banku. Nemusíte mať obavy, naši pracovníci majú skúsenosti a riešenia aj pre náročné životné situácie.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/navody/refixacia-uroku-hypoteke/