Informačný súboj: Googlenie alebo chatovanie s AI?
| 12.08.2025
| 5 min. čítania

Hľadáte odpoveď na svoju otázku? Môžete sa obrátiť na vyhľadávač Google alebo sa opýtať umelej inteligencie. Viete, ktorý spôsob vám prinesie lepší výsledok – a kedy?
Aké sú hlavné rozdiely?
„Talianska reštaurácia Bratislava centrum“ by bol pravdepodobne text, ktorý zadáte do internetového vyhľadávača, ak máte chuť na talianske jedlo v Bratislave.
„Mám chuť na talianske cestoviny v centre Bratislavy, vieš mi poradiť nejaké dobré reštaurácie?“ by v rovnakej situácii mohla byť otázka pre AI chatbota.
Na tomto jednoduchom príklade si môžeme vysvetliť základné odlišnosti medzi googlením a chatovaním s AI:
- Internetové vyhľadávače (Google, Yahoo, Bing) pracujú s kľúčovými slovami. Inými slovami, ak chcete vyhľadať relevantné stránky, musíte sa dobre zamyslieť, aké slová najlepšie vystihujú váš zámer. Následne sa vám zobrazí zoznam odkazov, ktoré je potrebné otvoriť a prečítať, aby ste získali kompletnú informáciu. Výsledkom vyhľadávania sú teda relevantné stránky, no nie konkrétne odpovede.
- AI chatbot pracuje s celou vetou, tzv. promptom. Výsledkom vyhľadávania je priama odpoveď na vašu otázku, v niektorých prípadoch doplnená o odkazy na zdroje informácií. Zároveň platí, že čím komplexnejší prompt zadáte, tým relevantnejšiu odpoveď získate.
Základné rozdiely sme zhrnuli aj do prehľadnej tabuľky:
Funkcia | Googlenie | Chatovanie s AI |
---|---|---|
Forma vstupu | Kľúčové slová | Celá súvislá veta (prompt) |
Typ výstupu | Zoznam odkazov, ktoré si používateľ môže preklikať | Priama odpoveď na otázku, ktorá môže obsahovať relevantné odkazy |
Spôsob spracovania | Vyhľadávač hľadá relevantné stránky | AI sa snaží pochopiť zámer a odpovedať priamo |
Personalizácia | Nízka – rovnaké výsledky pre mnohých užívateľov | Vysoká – odpoveď môže byť prispôsobená podľa promptu |
Interaktivita | Jednorazové vyhľadávanie | Súvislá konverzácia s možnosťou nadväzovať na predchádzajúce otázky |
Dôležité upozornenie:
Niektoré AI chatboty ešte stále nemusia poskytovať funkcionalitu vyhľadávania na internete. Samozrejme, najznámejšie riešenia (ChatGPT, Gemini, Claude, Perplexity, MS Copilot, Mistral, Grok atď.) vyhľadávanie na internete poskytujú. Nezabudnite si však skontrolovať, či máte túto funkcionalitu skutočne zapnutú.
Jej nastavenie je väčšinou dostupné cez tlačidlo blízko vstupného poľa pre zadanie textu, najčastejšie býva označené ako „Web search“. Druhou možnosťou je spýtať sa AI chatbota na nejakú známu udalosť z posledných dní – ak AI chatbot poskytne správnu odpoveď obohatenú o odkaz na zdroj, tak viete, že vyhľadávanie funguje.
Kedy googliť a kedy sa pýtať AI chatbota?
Ak dnes väčšinu informácií vyhľadávate cez internetové vyhľadávače, tak sa možno pýtate, z akého dôvodu by ste mali použiť AI chatbota.
AI chatbot je lepšie riešenie, ak chcete:
- zhrnutie informácií z viacerých zdrojov
- získať relevantnú odpoveď bez znalosti kľúčových slov
- pomoc pri rozhodovaní – rýchle porovnanie parametrov produktov alebo služieb
Vyhľadávač je naďalej lepšou voľbou, ak chcete:
- rýchlo vyhľadať konkrétne fakty – napr. otváracie hodiny, adresu prevádzky
- vyhľadať konkrétne webové stránky – napr. oficiálnu webovú stránku banky
- zvoliť si, z ktorého zdroja informácií chcete čerpať
- vidieť široké spektrum obrázkov k vyhľadávanej téme a mať ich prehľadne zoradené - napríklad pri výbere tenisiek na základe vzhľadu (AI chatbot poskytuje výrazne menší počet výsledkov)
A teraz si opäť predstavíme jednoduchý príklad:
Ak sa chystáte na dovolenku na Makarskú riviéru a chcete si prečítať konkrétne recenzie dovolenkárov, tak použijete internetový vyhľadávač. Napríklad zadáte slová „dovolenka Chorvatsko Makarska 2025 recenzie“. Ak však chcete zostaviť kompletný itinerár dovolenky s návrhmi ubytovania, prípadne aj s ich porovnaním, tak použijete AI chatbota. Napríklad zadáte prompt „Priprav mi itinerár cesty z Banskej Bystrice do Makarskej a naspäť počas 7 dní“.
Silné a slabé stránky oboch prístupov
Internetové vyhľadávače
Výhody:
- presné informácie (ak si zvolíte správny zdroj)
- široká ponuka obrázkov k vyhľadávanej téme
Nevýhody:
- časová náročnosť – používateľ hľadá odpoveď na viacerých internetových stránkach
- nerelevantné odkazy – napr. niektoré platené reklamy
AI chatboty
Výhody:
- personalizované odpovede (podľa kvality promptu)
- úspora času – sumarizovaná odpoveď z viacerých zdrojov
- možnosť hĺbkového výskumu s použitím funkcionality Deep Research
Nevýhody:
- halucinovanie – môžu poskytovať nesprávne alebo vymyslené informácie (vďaka zavedeniu internetových zdrojov a referencií je táto nevýhoda menej výrazná)
- citlivé informácie, ktoré vložíte do konverzácie, môžu byť použité na trénovanie generatívneho modelu chatbota
- ponúkajú málo obrázkov k vyhľadávanej téme
Budúcnosť vyhľadávania informácií na internete
Rozdiely medzi internetovými vyhľadávačmi a AI chatbotmi sa budú postupne stierať:
- AI nástroje už dnes dokážu pracovať s internetovými zdrojmi a zobrazovať odkazy.
- Google už v polovici roka 2024 zaviedol funkciu AI Overviews, ktorá ponúka rýchly sumár bez potreby klikania na jednotlivé stránky.
- Na niektorých trhoch testuje Google novinku AI Mode, ktorá umožňuje vyhľadávať informácie formou rozhovoru – podobne ako pri AI chatbotoch.
Dôležitú úlohu v oblasti vyhľadávania informácií budú zohrávať aj nové webové prehliadače a transformácia existujúcich (Google Chrome, Microsoft Edge, Mozilla Firefox či Safari). Tie sa postupne zmenia na AI-first nástroje, ktorých je chatbot vstavanou súčasťou. Nové prehliadače tohto typu sa už začali objavovať – spomeňme napríklad Comet od spoločnosti Perplexity.
Zaujímavé bude tiež sledovať kroky Google, keďže väčšina novovznikajúcich nástrojov je postavená práve na jeho technológii Chromium.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/inovativne-bankovnictvo/googlenie-alebo-ai-chatbot/