1. Blog
  2. /
  3. Bezpečnosť
  4. /
  5. Zdieľaná doprava? Aj tu môžete naletieť na podvod

Zdieľaná doprava? Aj tu môžete naletieť na podvod

Mária Mahútová | Tatra banka a.s. Autor: Mária Mahútová, Tatra banka a.s. | 11.08.2021 | 3 min. čítania

phishing podvod zdielana doprava

Zdieľaná doprava šetrí váš čas a peniaze, zanecháva menšiu ekologickú stopu a efektívnejšie využíva kapacitu vozidla. 

Na Slovensku je niekoľko aplikácií zdieľanej dopravy, ktoré fungujú na podobnom princípe. Buď sa pripojíte ako spolucestujúci alebo ako človek, ktorý poskytne miesta vo svojom dopravnom prostriedku. Aj tu však môžete natrafiť na podvod. Pozrite sa s nami na 2 základné prípady, ako môže dôjsť k podvodu:

1. Chcete sa odviezť:

  • Cez aplikáciu zdieľanej dopravy kontaktujete šoféra auta, ktorý zadal ponuku na odvoz. 
  • Šofér vás odkloní do inej chatovacej aplikácie (WhatsApp, Messenger,...), kde vám zašle link na online platbu kartou za dopravu, ktorú chce uhradiť vopred. Uisťuje vás, že ak sa cesta neuskutoční, peniaze vám vráti. 
  • Link na online platbu obsahuje názov zdieľanej dopravy, cez ktorú ste sa skontaktovali, no zároveň aj iné znaky, ktoré vám môžu napovedať, že ide o podvodnú stránku.
  • Ak kliknete na link a zaplatíte, ide o klasický phishing, teda podvrhnutý formulár, kde vyplníte údaje z vašej platobnej karty a podvodník s ňou môže nakupovať. Ak zvyknete platiť cez Google Pay alebo Apple Pay, môže od vás požadovať aktivačný kód. Ten nikomu ani nikde nezadávajte. Aktivačný kód sa zadáva len raz a to v prípade, že si chcete pridať vašu novú kartu priamo do aplikácie Apple Pay alebo Google Pay.

2. Chcete niekoho odviezť:

  • Ponuku na odvoz zadáte do aplikácie zdieľanej dopravy.
  • Kontaktuje vás váš potenciálny spolucestujúci. Chce sa dohodnúť na jazde, prípadne má špeciálnu požiadavku (chce odviesť dieťa alebo batožinu) a opäť sa vás snaží odkloniť do inej chatovacej aplikácie. 
  • Oznámi vám, že chce zaplatiť vopred online a preto vám posiela link, kde máte vyplniť číslo vašej karty, na ktorú vám chce zaslať peniaze.
  • Na príjem peňazí však bežne uvediete číslo účtu/IBAN a nie číslo karty. Ak niekto od vás požaduje číslo karty, ide najskôr o podvod.


Čo si všímať 

  • Na to, aby vám spolucestujúci poslal peniaze na účet, vaše číslo karty nepotrebuje a nemá dôvod ho vyžadovať. 
  • Šofér v prípade prevodu peňazí na účet zasiela kupujúcemu IBAN, nie číslo karty.

Čo robiť

  • V momente, keď vám zašle spolucestujúci/šofér cez inú chatovaciu aplikáciu link s formulárom na vyplnenie citlivých údajov z karty, prestaňte so záujemcom komunikovať a nahláste dané číslo polícii.

  • Ak ste už vaše platobné údaje podvodníkovi zadali a odchádzajú vám peniaze z účtu, urýchlene si zablokujte kartu priamo v mobilnej aplikácii Tatra banka, cez chatbota Adama alebo cez DIALOG Live na bezplatnom čísle *1100. Kontaktujte políciu, kde môžete podať trestné oznámenie. V prípade zahraničného podvodníka sa šance na vypátranie znižujú. 

  • Zvyknite si používať denné limity na kartách – znížite tak finančnú stratu pri nechcenom úniku údajov z vašej platobnej karty.

Video návody

Pozrite si video návody, ako si aktivovať aktiváciu MobilePayTB,nastaviť limit na karte či vygenerovať a použiť jednorázové číslo karty.

Myslite aj na svojich blízkych a chráňte ich pred útokmi. Tých mladších, menej skúsených, ale aj tých starších a o to viac dôverčivých. Povedzte im o aktuálnych podobách útokov. 

 


www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/zdielana-doprava-podvod/