1. Blog
  2. /
  3. Bezpečnosť
  4. /
  5. Rodičia, pozor, podvodníci sa vydávajú za vaše deti 

Rodičia, pozor, podvodníci sa vydávajú za vaše deti 

Robert Dékány | Online Fraud Prevention Tatra banky Autor: Robert Dékány, Online Fraud Prevention Tatra banky | 17.02.2025 | 2 min. čítania

SMS podvod na rodičoch

SMS podvod, ktorý sa šíri v posledných mesiacoch na Slovensku, útočí na city rodičov. Začína nevinným pozdravom „ahoj mami, ahoj oci“. Rodičia v presvedčení, že správa pochádza od ich dieťaťa, môžu byť ľahko podvedení a prísť o vysoké sumy.

Ako prebieha podvod:

Príde vám SMS správa, ktorá na prvý pohľad vyzerá, že ju písal váš syn alebo dcéra.

Príklad podvodnej správy: „Ahoj mami, mám nové číslo, ulož si ho. Pôvodné mi nefunguje, preto ma nekontaktuj na staré číslo.“

Ak na túto správu zareagujete, útočník s vami bude komunikovať cez WhatsApp alebo inú četovaciu aplikáciu.

Aj naďalej bude predstierať, že je vaším dieťaťom. Bude vám tvrdiť, že sa mu pokazil mobil – napríklad spadol do vody – a súrne potrebuje peniaze na nový mobil, notebook alebo zaplatenie faktúry. 

Platbu väčšinou požaduje zaslať na zahraničný účet s tým, že je v zahraničí a nemá prístup k vlastnému účtu. 

Po zaslaní prvej platby často žiada útočník ďalšie prevody (zväčša 1 000 až 3 000 eur) s výhovorkou, že sa niečo pokazilo. Dokonca si môže pýtať ako dôkaz screenshoty, že platba bola uskutočnená.

Ak sa pokúsite zavolať na telefónne číslo, s ktorým komunikujete, je nedostupné. Útočník zvykne poslať rodičovi vymyslené zdôvodnenie, prečo je mobil vypnutý. 

podvody na rodicoch

Podozrivé znaky, ktoré vám pomôžu podvod odhaliť: 

  • Útočník raz píše dôverne, inokedy používa formálne oslovenie.
  • Po zaslaní prvej platby často žiada útočník ďalšie prevody.
  • Správy pôsobia naliehavým dojmom, rodič má pocit, že je potrebné okamžite konať. 

Ako sa chrániť? 

Phishingové podvody sú čoraz sofistikovanejšie a prepracovanejšie. V tomto prípade napodobňujú komunikáciu s blízkou osobou, aby pôsobili dôveryhodne. V skutočnosti však ide o premyslený plán, ako z vás vylákať citlivé údaje alebo finančné prostriedky. 

  • Overte si kontakt. Vždy kontaktujte svoje dieťa alebo blízku osobu cez overený kontakt. Nepodliehajte nátlaku a situáciu si dôkladne preverte.
  • Sledujte podozrivé správanie. Ak si všimnete, že komunikácia má neobvyklý tón, napríklad, že vám dieťa vyká, prípadne robí gramatické chyby, na ktoré nie ste u neho zvyknutí, zbystrite pozornosť. 
  • Buďte opatrní, ak od vás dieťa žiada peniaze len cez online komunikáciu. Dieťaťu vždy zatelefonujte a overte si, či nejde o podvod. Ak sa mu neviete dovolať, peniaze určite neposielajte.
  • Kontaktujte banku. Ak ste peniaze poslali a máte podozrenie, že by mohlo ísť o podvod, okamžite kontaktujte svoju banku a žiadajte o sprostredkovanie vrátenia platby.
Nezabúdajte, že útočníci sa snažia zneužiť váš stres a dôveru. Ak si nie ste istí, vždy si situáciu preverte. Takýto prístup môže ochrániť nielen vás, ale aj vaše financie. 

 

Príklad podvodnej komunikácie:

Prvotná SMS správa od útočníka. 
podvodna komunikacia s rodičom
Nasleduje četovanie cez aplikáciu. 
podvody na rodicoch
Platbu požaduje zaslať na zahraničný účet. 
podvodna komunikacia s rodičom
Takéto správy pôsobia naliehavým dojmom. 
podvodna komunikacia s rodičom

Podobné správy


www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/rodicia-pozor-podvodnici-vydavaju-za-vase-deti/