Priateľ žiada o pomoc? Pozor na podvody v chatovacích aplikáciách
| 10.04.2025
| 2 min. čítania

Priateľ píše, že potrebuje váš hlas v ankete alebo peniaze? Môže ísť o podvod. Zistite, ako sa nenechať oklamať a ochráňte svoje kontakty v chatovacích aplikáciách. Môžete tak ušetriť stovky eur.
Pozreli sme sa bližšie na nový typ podvodu, ktorý sa šíri cez WhatsApp.
Ako prebieha podvod:
Podvodníci sa snažia získať prístup k vášmu WhatsApp účtu pod zámienkou vyplnenia ankety, ktorá má pomôcť známemu pri rozhodujúcej životnej situácii, napríklad získať ročné štipendium. Týmto spôsobom môžu:
- Získať vaše kontakty: Po kliknutí na priložený odkaz na anketu sa podvodník stáva majiteľom vašich kontaktov.
- Podvodne vás zastupovať: Keď sa útočník dostane k vašim kontaktom, následne začne komunikáciu vo vašom mene a zašle podvodné správy vašim známym.
- Žiadať o peniaze: Vaši známi obdržia správu, v ktorej ich „budete žiadať o požičanie peňazí“, pričom výška čiastky a číslo účtu sú fiktívne.
Vďaka tomu, že správy prichádzajú z vášho kontaktu, vaši priatelia a rodina nemajú dôvod pochybovať o ich pravosti.
Príklad podvodnej komunikácie:
Prvotná správa od útočníka s anketou.

Nasleduje četovanie cez aplikáciu s vašimi kontaktmi pod vašim menom.

Ako sa chrániť?
- Overte si žiadosti o peniaze: Ak od vás niekto žiada o pôžičku, zistite si, či ide o skutočnú požiadavku priamo kontaktovaním tejto osoby cez iný kanál, nie cez WhatsApp. Telefonicky, mailom, osobne.
- Nikdy neklikajte na neznáme odkazy: Buďte opatrní pred správami, ktoré obsahujú odkazy, najmä ak pochádzajú od osôb, ktoré sú pre vás známe, ale žiadajú o nezvyčajné veci.
- Zabezpečte svoj účet: Používajte dvojfaktorové overenie a pravidelne aktualizujte svoje heslá.
Nezabúdajte, že útočníci sa snažia zneužiť vašu dôveru. Ak si nie ste istí, vždy si situáciu preverte. Takýto prístup môže ochrániť nielen vás, ale aj vaše financie.
Čo robiť, ak ste sa stali obeťou?
Ak ste už obdržali podvodnú správu alebo ste zaslali peniaze na podvodný účet, vykonajte nasledujúce kroky:
- Overte si identitu: Kontaktujte dotyčnú osobu prostredníctvom iného kanála, ako je napríklad telefonát alebo e-mail.
- Podať podnet na vrátenie platby: Okamžite kontaktujte svoju banku a informujte ju o podvode. Môže vám v určitých prípadoch pomôcť s postupom na vrátenie platby.
- Nahláste incident: Podvody je potrebné nahlásiť, preto sa obráťte na políciu SR a informujte ich o situácii.
- Zmeňte nastavenia aplikácie: Odinštalujte WhatsApp zo všetkých zariadení a opätovne nainštalujte aplikáciu. Zmeňte heslá a dôkladne zabezpečte svoj účet.
Kybernetické útoky a podvody sú na vzostupe, a preto je dôležité byť obozretný a vedomý si hrozieb, ktoré môžu na používateľov čakať. Zabezpečenie vášho účtu a správne reagovanie v prípade podvodu môžu výrazne prispieť k minimalizovaniu rizika a ochrane vašich financií. Pamätajte, že prevencia je vždy lepšia než liečba. Buďte ostražití a informovaní.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/priatel-ziada-pomoc-opatrne-moze-ist-podvod/