Neznáme pohyby na účte? Zistite, ako postupovať
| 17.03.2025
| 2 min. čítania

Zaskočili vás neznáme alebo podozrivé transakcie na vašom účte? Nemusíte hneď panikáriť, no ostražitosť je na mieste. Máme pre vás užitočné informácie, ktoré vám pomôžu zistiť, ako správne zareagovať.
Čo môže spôsobovať neznáme transakcie
Existuje niekoľko najčastejších dôvodov, prečo sa na vašom účte objavia neznáme platby:
- Predplatné služby: Môže ísť o služby, ktoré ste si predplatili a možno ste na ne časom zabudli.
- Platby členov rodiny alebo priateľov: Nejasnosti v transakciách môže spôsobiť aj zdieľanie platobných kariet s najbližšími.
- Nesprávne označenie obchodníka: Banky nemusia vždy zobrazovať korektný názov obchodníka.
- Podvodná transakcia: V najhoršom prípade môže ísť o podvod, ktorého ste sa stali obeťou.
Ako identifikovať transakciu
Ak máte podozrenie na neznámu platbu, postupujte nasledovne:
- Zablokujte platobnú kartu vydanú k vášmu účtu:
V prípade podvodu tak zabránite ďalším neznámym transakciám. Najrýchlejšie kartu zablokujete cez mobilnú aplikáciu Tatra banka, časť Detail karty – Možnosti - Blokovanie karty.
Tento krok je dočasný a po preverení neznámej platby môžete kartu bezplatne opäť aktivovať. - Vyhľadajte meno obchodníka, ktorému odišla daná platba:
Pokúste sa vyhľadať názov obchodníka na internete, aby ste zistili, o koho ide. - Kontaktujte banku:
Ak sa vám obchodníka nepodarí identifikovať, čo najskôr oslovte vašu banku s podnetom. Nižšie v článku sa dozviete, ako na to.
Ako zistiť, či ide o predplatné
Predplatené služby často využívajú opakované platby kartou. Takto ich overíte rýchlo a jednoducho:
- Skontrolujte históriu vašich minulých transakcií a zistite, či sa opakujú.
- Informácie o predplatných, ak sú dostupné, nájdete v aplikácii Tatra banka v sekcii Detail karty – Možnosti – Predplatné.
- Vyhľadajte názov obchodníka na internete, aby ste sa uistili o oprávnenosti platby.
Ako reklamovať podozrivú transakciu v Tatra banke
Ak máte podozrenie na podvodnú transakciu:
- Zablokujte platobnú kartu k účtu
- Banke zadajte podnet, resp. reklamáciu.
- Najrýchlejšia možnosť ako zadať podnet je opäť cez aplikáciu Tatra banka, v časti Detaily karty – Pohyby na karte – Detail transakcie – Reklamovať transakciu.
- Môžete tiež osobne navštíviť pobočku banky alebo zavolať na kontaktné centrum DIALOG Live *1100.
Ak kartu ešte nemáte blokovanú, banka je povinná kartu zablokovať po prevzatí podnetu.
Ako znížiť riziko nežiadúcich transakcií na účte
- Nezdieľajte vaše platobné karty a prístupové údaje s inými osobami, ani s členmi rodiny. Ide totiž o najčastejší prípad podvodu.
- Sledujte bezpečnostné správy, ktoré vám banka zasiela do schránky správ v bankovej aplikácii alebo internet bankingu a riaďte sa ich odporúčaniami.
- Používajte jednorazové čísla platobnej karty pri online nákupoch.
Postup pre vytvorenie jednorazového čísla karty v aplikácii Tatra banka
Používaním jednorazového čísla karty pri online nákupoch znížite pravdepodobnosť zneužitia platobných údajov na minimum.
- Vyberte si v aplikácii platobnú kartu, ku ktorej chcete vytvoriť jednorazové údaje.
- Kliknite na tlačidlo Internetová platba.
- Overte žiadosť PIN kódom.
- Použite jednorazové kartové údaje na webe obchodníka. Ak nakupujete na internete cez telefón, údaje jednoducho prekopírujte.
Bezpečnosť vašich financií je na prvom mieste. Veríme, že vám tieto informácie pomôžu efektívne sa vysporiadať s neznámymi transakciami a ochrániť sa pred budúcimi podvodmi.
Podobné správy
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/nezname-pohyby-ucet-ako-postupovat/