1. Blog
  2. /
  3. Bezpečnosť
  4. /
  5. Nepokazte si sviatky nákupmi na internete

Nepokazte si sviatky nákupmi na internete

Zuzana Žiaranová | Tatra banka Autor: Zuzana Žiaranová, Tatra banka | 22.11.2021 | 5 min. čítania

podvody pri vianocnych online nakupoch

Vianoce sa nezadržateľne blížia a spolu s nimi aj hektické dni plné nakupovania darčekov. Zároveň je to skúška vašej ostražitosti a ak si nedáte pozor, rýchlo naletíte podvodníkom.

Medzi najobľúbenejšie obchody pred Vianocami patria potraviny, kníhkupectvá, hračkárstva, elektropredajne a predajne odevov. Každý rok už od októbra rastie tiež počet nákupov na internete. Online platieb je v posledných troch mesiacoch roka až o 21 % viac ako je priemer zvyšku roka.

Zo štedrosti zákazníkov sa však netešia len obchodníci, ale aj podvodníci. Predsviatočný zhon je pre nich doslova zlatou baňou.

Rebríček 5 najväčších vianočných podvodov:

1. Totálny výpredaj

Rozhodne sa nedajte nalákať na ponuku, ktorej "výhodnosť" je očividne podozrivá, ako napríklad známe drahé značkové produkty za nereálne nízke ceny.

podvod pri nakupe v eshope

V lepšom prípade dostanete tvz. fejk, ktorý nezodpovedá vašim predstavám, v horšom prípade poskytnete údaje z vašej karty podvodníkovi. 

Odporúčame vám preto vždy nakupovať iba u známych a overených obchodníkov. Ďalšou možnosťou je čítať si recenzie ľudí, ktorí už majú s obchodníkom skúsenosti. 

Dôležité je tiež skontrolovať si, či sa v názve webovej stránky neskrývajú preklepy, napríklad Diseny namiesto Disney. 

2. Zmazaná desatinná čiarka 

Príbeh s výhodnými zľavami môže mať ešte jeden nepríjemný koniec. V e-shope potvrdíte platbu 5,50 EUR a následne zistíte, že vám na účte chýba 550 EUR. Kde sa stala chyba? 

Podvodníci majú celé svoje „podnikanie“ postavené na nepozornosti ľudí. Ak platíte za tovar, dobre si skontrolujte, či je v potvrdzujúcej správe (3D Secure) uvedený správny predajca a tiež, či suma zodpovedá nákupu. Niekedy stačí prehliadnuť desatinnú čiarku a namiesto pár eur zaplatíte stovky eur. 

3. Falošný kuriér

Neoddeliteľnou súčasťou online nákupov sú poštové a doručovateľské služby. To je opäť príležitosť pre podvodníkov, ako sa jednoducho a nelegálne dostať k peniazom.

falosny kurier

Svoje obete kontaktujú falošní kuriéri  s výzvou: „Máme pre vás zásielku. Pre jej doručenie uhraďte poštovné.“ V predvianočnom období sa často stáva, že zabudnete, koľko balíčkov máte na ceste a tiež, že ste poštovné uhradili už pri objednávke. 

Prípadne vám môže prísť výzva, aby ste zaplatili poštovné za opätovné doručenie zásielky. Keď sa vám kuriér takto ozve, majte vždy na pamäti pravidlo: Pošta či doručovateľská spoločnosť od vás nikdy nežiadajú dodatočnú platbu za poštovné.

4. Nezaplatené clo

Slovenská pošta už niekoľko mesiacov upozorňuje, že nikdy nežiada poplatky prostredníctvom e-mailov či SMS, a to ani pri colnom konaní. Clo aj poplatok za colné konanie zaplatí klient priamo pri doručení. 

Ak túto falošnú požiadavku akceptujete, webový odkaz vás presmeruje na stránku, ktorá sa podobá na platobnú bránu. Po vyplnení údajov z vašej platobnej karty sa môže podvodník tešiť na online nákupy. Ak mu poskytnete aj váš aktivačný kód do Google Pay či Apple Pay, začne utrácať vaše úspory aj v kamenných obchodoch.

5. Nákup v online bazáre

Pri nákupe z druhej ruky nielen šetríte peniaze, ale pomáhate aj životnému prostrediu, keďže použitým veciam vdýchnete úplne nový život. 

Avšak takýto nákup má hneď niekoľko rizík: nepoznáte predajcu ani kvalitu predávaného tovaru. Je možné, že váš nákup bude mať rovnaký koniec ako pri totálnom výpredaji, falošnom kuriérovi alebo nezaplatenom cle. 

Ak nakupujete z bazára, dohodnite si vždy osobné stretnutie a tovar si dôkladne skontrolujte a vyskúšajte, aby ste odhalili aj na prvý pohľad skryté vady. V prípade drahšieho tovaru, ako je napríklad auto, si prizvite ku kúpe aj odborníka.

nakupy v eshopoch

Pozor, striehnu na vás aj chamtiví obchodníci

Síce nejde priamo o podvod, ale konanie obchodníka by sme asi len ťažko označili za férový prístup k zákazníkovi. 

Počas nákupu e-shop naláka svoju „obeť“ na tovar alebo službu s cenovkou v eurách. Počas zadávania údajov v objednávke sa však suma za nákup preráta na dolár, prípadne inú menu. Kurz takmer nikdy nie je výhodný, aj keď vás obchodník bude presviedčať o presnom opaku. Online obchody majú dokonca povinnosť udávať pri každom prepočte referenčný kurz, teda kurz Európskej centrálnej banky, aby zákazník videl, koľko si za prepočet u obchodníka priplatil.

Ako sa zachovať správne? Hľadajte v objednávke slovo „konverzia“ a zamietnite použitie tejto služby pri platbe.


www.tatrabanka.sk | Dialog: *1100 | Tatra banka a.s.
https://www.tatrabanka.sk/sk/blog/bezpecnost/nepokazte-si-vianocne-sviatky-nakupmi/