Chráňte sa pred telefonickými podvodmi

Volá vám naozaj banka?

Vždy, keď vám zazvoní mobil a volajúci sa predstaví ako Tatra banka, mali by ste spozornieť a najskôr si overiť, či v skutočnosti nejde o podvodný telefonát.

Overte si volajúceho ešte počas hovoru

Využite na to náš bezpečnostný nástroj Overenie volajúceho, ktorý vás chráni pred podvodom nazývaným vishing. Ide o podvod cez telefón, ktorého cieľom je získať vaše citlivé osobné či bankové údaje, napríklad:

  • údaje z platobnej karty (číslo karty, dátum exspirácie, CVV – kód zozadu karty),
  • heslá do Internet bankinguTB,
  • kód z čítačky.

Okrem slovenských telefonátov ide často aj o telefonáty zo zahraničia, v ktorých útočníci hovoria po anglicky. Výnimkou nie je ani anglicky hovoriaci automat. Tieto hlasy sa vás snažia presvedčiť o tom, že máte nejaký problém s účtom/kartou, ako napr. účet je zablokovaný, napadnutý hackermi a podobne.

Hoci vás banka cez telefón kontaktovať môže, nikdy nežiada citlivé údaje (heslá, prístupy). V prípade, že od vás niekto takéto údaje žiada, telefonát ihneď ukončite.

Ako sa účinne brániť

V Tatra banke si viete rýchlo overiť, či hovoríte s podvodníkom, alebo s pracovníkom banky. Stačí mať v mobile nainštalovanú aplikáciu Tatra banka alebo sa prihlásiť do Internet bankinguTB.

Od volajúceho si vždy žiadajte kód a porovnajte ho s kódom, ktorý vám prišiel do aplikácie Tatra banka alebo Internet bankinguTB.

Ako postupovať pri overovaní hovoru v mobile:

  1. Požiadajte volajúceho o unikátny kód
  2. Na ploche mobilu vyhľadajte aplikáciu Tatra banka.  
  3. Prihláste sa do aplikácie a kliknite v ľavom hornom rohu na Schránku správ (ikona poštovej obálky). 
  4. Vyhľadajte Oznámenie o volaní z Tatra banky a skontrolujte, či je pri ňom uvedený aktuálny dátum a čas. Ak áno, oznámenie otvorte.  
  5. V texte vyhľadajte unikátny kód. Ak sa tento kód nezhoduje s kódom, ktorý vám poskytol volajúci, hovor ihneď ukončite. 

Hovor zrušte aj v týchto prípadoch: 

  • Ak volajúci nepozná kód alebo vás presviedča o pravosti telefonátu aj bez nutnosti poznania kódu.  
  • Ak sa Oznámenie o volaní z Tatra banky nezobrazuje vo vašej mobilnej aplikácii, prípadne je pri ňom uvedený neaktuálny dátum.  
  • Ak ste dostali unikátny kód formou SMS správy, e-mailu alebo iného komunikačného kanálu. Banka zasiela kódy výlučne do aplikácie Tatra banka a Internet bankinguTB.

V žiadnom z týchto prípadov neverte argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. Ak máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na bezplatné číslo *1100.

V prípade, že ste zaznamenali podvodný telefonát, môžete nás informovať na [email protected]

Poznáte správnu odpoveď?

Pri platbe na webovej stránke ste boli vyzvaní na prepísanie bezpečnostného kódu zaslaného do SMS. Čo si budete všímať v správe, ktorú ste od nás dostali?

A
Či sa názov obchodu a suma zhodujú s údajmi na internete.
B
Dátum dodania, pretože tovar chcem dostať čo najskôr.
Správne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.
Neprávne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?