Podvod na telefóne
Aj na prvý pohľad známe telefónne čísla môžu byť zradné a na druhej strane linky môže byť pokojne podvodník. Títo podvodníci spravia všetko pre to, aby zvýšili svoju dôveryhodnosť. Často sa predstavia ako dôležitá autorita – napríklad v poslednom zaznamenanom prípade sa podvodník vydával za člena kriminálnej polície.
Je dôležité nespanikáriť a položiť si otázku, či by vás v prípade hrozby polícia kontaktovala telefonicky. Zrejme nie. Zrejme by prišli osobne. Máte plné právo takýto telefonát ukončiť.
Podvodníci sú však vynaliezaví a zorganizovaní. Preto sa môže stať, že vás prepoja aj na iné spolupracujúce osoby, ktoré sa predstavia ako zástupcovia vašej banky (napríklad z call centra alebo z pobočky).
Podvodníci dokážu dokonca napodobniť číslo, z ktorého vám volajú, aby sa podobalo na číslo, aké majú firmy.
Stále musíte však dávať pozor na to, ako sa osoby v telefóne správajú. Podvodníci sa budú vo vás snažiť vyvolať pocit naliehavosti. Môžu vás presviedčať napríklad o tom, že váš bankový účet bol hacknutý alebo inak napadnutý, a je potrebné, aby ste svoje financie okamžite z neho presunuli. Podvodníci takto svojim obetiam ponúkajú možnosť presunúť financie na zabezpečený účet alebo účty, ktoré však patria nastrčeným osobám – takzvaným bielym koňom. Podvodníci takto chránia svoju identitu, avšak takýto postup banka nikdy nepraktizuje, a preto to berte ako signál, že ide o podvod.
V inom prípade môže od vás podvodník žiadať o reset prihlasovacích údajov do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie. To si vyžaduje, aby ste s podvodníkom spolupracovali. Je to ďalší signál, podľa ktorého spoznáte, že ide o útok na vaše financie. V prípade, že tak urobíte, postup je rovnaký. Podvodník bude z vášho účtu realizovať transakcie na účty bielych koní a bude vás vyzývať na ich autorizáciu.
Zhrňme si hlavné body, podľa ktorých spoznáte podvod:
- Volajúci žiada počas telefonického rozhovoru konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a viacnásobne žiada vygenerovať kód z čítačky.
- Volajúci (podvodník) sa predstaví ako osoba vzbudzujúca autoritu a dôveryhodnosť (napr. polícia alebo konkrétny predstaviteľ banky) a snaží sa na klienta apelovať, že sa ocitol v nebezpečnej situácii, že mal hacknutý účet, jeho finančné prostriedky sú v ohrození a on ho chce práve teraz počas tohto telefonického rozhovoru zachrániť.
- Telefonický rozhovor, po úspešnom vykonaní podvodu, útočník často ukončí s tým, že klient sa teraz nemá nikomu ozývať, nikomu volať a v banke sa má zastaviť v presný čas o niekoľko dní (dostatočne neskoro – aby finančné prostriedky už nebolo možné zachrániť).
Rady na záver
- Banka ani polícia nikdy nežiada vaše konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a zároveň viacnásobné vygenerovanie kódov z Čítačky (napr. kód, platba, podpis) v telefonickej konverzácii.
- V prípade, že od vás niekto žiada citlivé osobné a bankové údaje, telefonát ihneď ukončite.
- Neverte žiadnym argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. V prípade, že máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na oficiálne zverejnené kontakty.
- Odošlite nám tiež e-mail s informáciami o podvodnom telefonáte na [email protected]
Robíme všetko pre vašu digitálnu bezpečnosť.