Chráňte svoje údaje na internete

Podozrivá aktivita na vašom medzinárodnom účte

Služby na medzinárodné online platby sú populárne nielen medzi používateľmi, ale aj podvodníkmi. Takúto službu používateľ väčšinou využíva na jednoduchý prevod peňazí aj do iných krajín, a preto má v takejto službe uloženú svoju platobnú kartu alebo sumu peňazí. Veľmi dobre to vedia podvodníci, ktorí neváhajú vydávať sa za samotnú spoločnosť, aby od vás získali prístup k účtu.

Ako to prebieha – podozrivá aktivita na účet

Podvodník, ktorý sa tvári ako spoločnosť, ktorej platobné služby využívate, vás e-mailom informuje o podozrivej aktivite na účte a o jeho dočasnom zablokovaní. E-mail obsahuje link na obnovenie účtu. Na falošnej stránke, ktorá sa podobá stránke platobnej služby, budú od vás chcieť prihlasovacie údaje do konta. Ak splníte tento krok, podvodníci získajú prihlasovacie údaje do vášho účtu.

Pri využívaní takýchto služieb je potrebné predvídať, a akékoľvek e-maily o tom, že váš účet je v ohrození, si musíte poriadne preveriť. Akonáhle poskytnete útočníkovi svoje prihlasovacie údaje cez falošnú stránku, získa plný prístup do vášho účtu.

Podvodník v tomto prípade nepotrebuje údaje z vašej platobnej karty, pretože ich má uložené „bezpečne‘‘ vo vašom používateľskom konte, do ktorého ste mu odovzdali prístup.

Ako to prebieha – zrušenie platby

Podvodníci sú kreatívni a môžu Vám poslať aj e-mail tváriaci sa ako oficiálna komunikácia od spoločnosti, ktorej služby využívate na online platby. Kontaktujú vás s informáciou o podozrivej platbe, ktorú ste nezrealizovali a e-mail bude obsahovať link na zrušenie platby.

Samozrejme, nikto nechce, aby bol jeho účet zneužitý na podozrivú platbu. Ak si neoveríte pravosť e-mailu a kliknete na priložený link, dostanete sa na fiktívny formulár. Následne musíte vyplniť číslo karty, dátum exspirácie a CVV kód, aby mohla byť falošná platba zrušená.

V takomto prípade môže podvodník s vašou kartou zaplatiť u obchodníka mimo EHP (Európskeho hospodárskeho priestoru), kde nie je vyžadovaná dodatočná autorizácia platby.

Podvodník tiež môže kartou platiť a spoľahne sa pritom, že si v autorizačnej SMS/mobilnej aplikácii/Internet bankingu neskontrolujete, že potvrdzujete debetnú platbu (v SMS je uvedené: Platíte kartou obchodníkovi, v mobilnej aplikácii je uvedené: DEBET). Alebo si podvodník pridá vašu kartu do Google Pay či Apple Pay, pričom sa spoľahne na to, že mu poskytnete autorizačný kód v domnienke, že rušíte podozrivú platbu.

Ako rozpoznať podvodnú aktivitu

  • Pocit naliehavosti. Útočník využíva slovné spojenia ako “podozrivá platba” a “zablokovaný účet”, nabáda na zrušenie podozrivej platby po kliknutí na priložený link.
  • Link odkazuje na falošnú stránku – obete údaje vypĺňajú zväčša na presmerovanej stránke, ktorej URL adresa už na prvý pohľad sa nezhoduje s pôvodnou.

Rady pre vašu digitálnu bezpečnosť

  • Nikdy neklikajte na odkazy uvedené v podozrivom e-maile. Ak je v akomkoľvek e-maile uvedený link na stránku, kde od vás vyžadujú napríklad prihlasovacie údaje alebo kompletné údaje z platobnej karty (číslo karty, dátum exspirácie, CVV kód) nikdy ich tam nezadávajte.
  • Na oficiálnej stránke platobnej služby si overte, či e-mailová adresa, z ktorej vám prišiel e-mail, jej skutočne patrí.
  • Overte si správnosť URL adresy. Predtým, než budete kdekoľvek vypĺňať údaje, skontrolujte si, či naozaj ide o reálnu webovú stránku platobnej služby. Napríklad, či sa daná doména xyz.sk nezmenila na inú. Ak sa adresa nezhoduje, s najväčšou pravdepodobnosťou ide o podvod.
  • Ak ste už svoje kompletné platobné údaje (číslo karty, dátum exspirácie, CVV kód) k platbe podvodníkovi zadali, urýchlene si zablokujte kartu priamo v mobilnej aplikácii Tatra banka, cez chatbota AdamaTB alebo cez DIALOG Live na bezplatnom čísle *1100.
  • Zvyknite si používať denné limity na kartách a push notifikácie v aplikácii – znížite tak finančnú stratu pri nechcenom úniku údajov z karty.

Robíme všetko pre vašu digitálnu bezpečnosť.

Poznáte správnu odpoveď?

Aký je najlepší spôsob ochrany vašich účtov na sociálnych sieťach, v rôznych službách a e-mailovej adresy?

A
Používať iné, unikátne, heslo a dvojstupňové overenie účtu pomocou telefónneho čísla, e-mailu...
B
Používať všade rovnaké, ale komplikované heslo a dvojstupňové overenie účtu pomocou telefónneho čísla, e-mailu…
Správne! Nepoužívajte jednoduché heslá alebo to isté heslo na viacerých miestach. Ak je to možné, vždy si nastavte dvojstupňové overenie účtu.
Neprávne! Nepoužívajte jednoduché heslá alebo to isté heslo na viacerých miestach. Ak je to možné, vždy si nastavte dvojstupňové overenie účtu.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?