Spoznajte podvodné e-maily

Ako rozpoznať podvod s investovaním

Ak vám niekto prisľúbi podozrivo lákavý zárobok na kryptomenách, možno vaše úspory nechce zhodnotiť, ale pripraviť vás o ne.

Na začiatku vás na stránkach, ktoré bežne navštevujete, ako napríklad Youtube, Facebook či Instagram, zasiahne reklama na investovanie do kryptomien. Sľubuje vám, že môžete ľahko zarobiť a zhodnotiť svoje peniaze. Stačí vložiť 500 eur a zarobíte aj trojnásobok. To znie zaujímavo, však?

Rozpoznajte podvodné ponuky

  • Takáto reklama je pre ľudí atraktívna, pretože v nej často vystupuje obľúbená celebrita alebo známa osobnosť, pričom daná osoba ani nemusí tušiť, že sa stala tvárou podvodného biznisu.
  • Vierohodnosť celého projektu podčiarkujú referencie spokojných zákazníkov, ktorým sa podarilo ľahko zbohatnúť na danej platforme. Ide o falošné účty, ktoré tiež zdieľajú pozitívne video recenzie, samozrejme, od zaplatených hercov.
  • Celý investičný projekt pôsobí skutočne, pretože podvodníci používajú reálne grafy z kryptomenovej burzy. Za týmto všetkým síce stojí firma, ale registrovaná v daňových rajoch v zahraničí.

Začiatok investovania

Po registrácii od vás podvodná firma bude vyžadovať najskôr kontaktné údaje (číslo a e-mail). Potom podvodníci navnadia obeť na prvotné investovanie vo výške približne 200 až 250 eur. Ide o čiastku, ktorú je väčšina ľudí ochotná obetovať s vidinou možného zisku. Tieto vstupné poplatky putujú na rôzne účty fyzických osôb – bielych koní, ktoré pomáhajú znemožniť vystopovanie finančných prevodov.

K druhému kontaktu dochádza až po čase. Podvodníci dokážu vyčkávať niekoľko týždňov či mesiacov, dokonca až rokov, kým sa opäť ozvú. Svoju obeť potešia informáciami o tom, že sa podarilo zhodnotiť jej vklad a na krypto účte má momentálne niekoľko tisíc eur.

Vyplatenie zisku

V tomto kroku dochádza k rôznym manipuláciám obete, aby útočníci získali presne to, čo chcú. Obeť je vydieraná tým, že na vyplatenie zisku musí spoločnosti poskytnúť IAAP (identifikačné, autentifikačné a autorizačné prostriedky) alebo si nainštalovať vzdialený prístup (napr. Anydesk, Anyconnect, Quicksupport, Supremo Mobile Assist, Teamviewer a pod.). Vďaka týmto údajom vedia útočníci obeti odcudziť finančné prostriedky, načerpať bezúčelový spotrebný úver a zadávať podvodné platby.

Dlhodobé následky

Pri spomínanom type podvodu býva na meno obete často vytvorený kryptoúčet, ktorý v súčinnosti s podvodníkmi presmeruje tok peňazí presne tam, kam útočníci potrebujú, aby sa stratili v systéme. 

Obete čelia hrubému nátlaku zo strany podvodníkov aj v čase, keď sa o podvode dozvedia. To ich prinúti zostať naďalej v tomto špinavom biznise alebo sa opäť doň vrátiť. Kvôli podvodným platbám uskutočňovaným z ich účtu majú strach z väzenia, no vydierané sú aj nutnosťou splácať dlhy, ktoré vznikli tým, že nedokončili svoje krypto obchody. Fantázia podvodníkov je v prípade manipulácie svojich obetí skutočne pestrá.

Ako sa chrániť

  • Nezadávajte kompletné údaje o svojej platobnej karte (číslo karty, dátum exspirácie, CVV kód) či prístupy do elektronického bankovníctva, ak ste sa na webovú stránku preklikli z e-mailu či chatu. 
  • Neinštalujte si nový softvér len na základe odporúčania cudzích ľudí. Nikdy neviete, aká je jeho skutočná funkcia a aké škody môže napáchať, ak vytiahne citlivé informácie z vášho počítača. 
  • Akúkoľvek investíciu vykonávajte vždy len cez overenú platformu či inštitúciu.

Poznáte správnu odpoveď?

Pri platbe na webovej stránke ste boli vyzvaní na prepísanie bezpečnostného kódu zaslaného do SMS. Čo si budete všímať v správe, ktorú ste od nás dostali?

A
Či sa dá odpísať 'Ďakujem'.
B
Či sa názov obchodu a suma zhodujú s údajmi na internete.
Správne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.
Neprávne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?