Chráňte sa pred telefonickými podvodmi

Podvod na telefóne

Aj na prvý pohľad známe telefónne čísla môžu byť zradné a na druhej strane linky môže byť pokojne podvodník. Títo podvodníci spravia všetko pre to, aby zvýšili svoju dôveryhodnosť. Často sa predstavia ako dôležitá autorita – napríklad v poslednom zaznamenanom prípade sa podvodník vydával za člena kriminálnej polície.

Je dôležité nespanikáriť a položiť si otázku, či by vás v prípade hrozby polícia kontaktovala telefonicky. Zrejme nie. Zrejme by prišli osobne. Máte plné právo takýto telefonát ukončiť.

Podvodníci sú však vynaliezaví a zorganizovaní. Preto sa môže stať, že vás prepoja aj na iné spolupracujúce osoby, ktoré sa predstavia ako zástupcovia vašej banky (napríklad z call centra alebo z pobočky).

Podvodníci dokážu dokonca napodobniť číslo, z ktorého vám volajú, aby sa podobalo na číslo, aké majú firmy.

Stále musíte však dávať pozor na to, ako sa osoby v telefóne správajú. Podvodníci sa budú vo vás snažiť vyvolať pocit naliehavosti. Môžu vás presviedčať napríklad o tom, že váš bankový účet bol hacknutý alebo inak napadnutý, a je potrebné, aby ste svoje financie okamžite z neho presunuli. Podvodníci takto svojim obetiam ponúkajú možnosť presunúť financie na zabezpečený účet alebo účty, ktoré však patria nastrčeným osobám – takzvaným bielym koňom. Podvodníci takto chránia svoju identitu, avšak takýto postup banka nikdy nepraktizuje, a preto to berte ako signál, že ide o podvod.

V inom prípade môže od vás podvodník žiadať o reset prihlasovacích údajov do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie. To si vyžaduje, aby ste s podvodníkom spolupracovali. Je to ďalší signál, podľa ktorého spoznáte, že ide o útok na vaše financie. V prípade, že tak urobíte, postup je rovnaký. Podvodník bude z vášho účtu realizovať transakcie na účty bielych koní a bude vás vyzývať na ich autorizáciu.

Zhrňme si hlavné body, podľa ktorých spoznáte podvod:

  • Volajúci žiada počas telefonického rozhovoru konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a viacnásobne žiada vygenerovať kód z čítačky.
  • Volajúci (podvodník) sa predstaví ako osoba vzbudzujúca autoritu a dôveryhodnosť (napr. polícia alebo konkrétny predstaviteľ banky) a snaží sa na klienta apelovať, že sa ocitol v nebezpečnej situácii, že mal hacknutý účet, jeho finančné prostriedky sú v ohrození a on ho chce práve teraz počas tohto telefonického rozhovoru zachrániť.
  • Telefonický rozhovor, po úspešnom vykonaní podvodu, útočník často ukončí s tým, že klient sa teraz nemá nikomu ozývať, nikomu volať a v banke sa má zastaviť v presný čas o niekoľko dní (dostatočne neskoro – aby finančné prostriedky už nebolo možné zachrániť).

Rady na záver

  • Banka ani polícia nikdy nežiada vaše konkrétne identifikačné údaje (heslo do internet bankingu alebo mobilnej aplikácie) a zároveň viacnásobné vygenerovanie kódov z Čítačky (napr. kód, platba, podpis) v telefonickej konverzácii.
  • V prípade, že od vás niekto žiada citlivé osobné a bankové údaje, telefonát ihneď ukončite. 
  • Neverte žiadnym argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. V prípade, že máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na oficiálne zverejnené kontakty. 
  • Odošlite nám tiež e-mail s informáciami o podvodnom telefonáte na [email protected] 

Robíme všetko pre vašu digitálnu bezpečnosť.

Poznáte správnu odpoveď?

Pri platbe na webovej stránke ste boli vyzvaní na prepísanie bezpečnostného kódu zaslaného do SMS. Čo si budete všímať v správe, ktorú ste od nás dostali?

A
Či sa názov obchodu a suma zhodujú s údajmi na internete.
B
Či sa dá odpísať 'Ďakujem'.
Správne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.
Neprávne! Podvod dokážete odhaliť aj tak, že údaje v SMS správe o nákupe sa nezhodujú s tým, čo si myslíte, že kupujete alebo platíte.

Overte si, či ste na internete v bezpečí. Spravte si test #predigitalnubezpecnost

Spustiť test digitálnej bezpečnosti

Stali ste sa obeťou digitálneho útoku?