Volá vám naozaj banka?
Vždy, keď vám zazvoní mobil a volajúci sa predstaví ako Tatra banka, mali by ste spozornieť a najskôr si overiť, či v skutočnosti nejde o podvodný telefonát.
Overte si volajúceho ešte počas hovoru
Využite na to náš bezpečnostný nástroj Overenie volajúceho, ktorý vás chráni pred podvodom nazývaným vishing. Ide o podvod cez telefón, ktorého cieľom je získať vaše citlivé osobné či bankové údaje, napríklad:
- údaje z platobnej karty (číslo karty, dátum exspirácie, CVV – kód zozadu karty),
- heslá do Internet bankinguTB,
- kód z čítačky.
Okrem slovenských telefonátov ide často aj o telefonáty zo zahraničia, v ktorých útočníci hovoria po anglicky. Výnimkou nie je ani anglicky hovoriaci automat. Tieto hlasy sa vás snažia presvedčiť o tom, že máte nejaký problém s účtom/kartou, ako napr. účet je zablokovaný, napadnutý hackermi a podobne.
Hoci vás banka cez telefón kontaktovať môže, nikdy nežiada citlivé údaje (heslá, prístupy). V prípade, že od vás niekto takéto údaje žiada, telefonát ihneď ukončite.
Ako sa účinne brániť
V Tatra banke si viete rýchlo overiť, či hovoríte s podvodníkom, alebo s pracovníkom banky. Stačí mať v mobile nainštalovanú aplikáciu Tatra banka alebo sa prihlásiť do Internet bankinguTB.
Od volajúceho si vždy žiadajte kód a porovnajte ho s kódom, ktorý vám prišiel do aplikácie Tatra banka alebo Internet bankinguTB.
Ako postupovať pri overovaní hovoru v mobile:
- Požiadajte volajúceho o unikátny kód.
- Na ploche mobilu vyhľadajte aplikáciu Tatra banka.
- Prihláste sa do aplikácie a kliknite v ľavom hornom rohu na Schránku správ (ikona poštovej obálky).
- Vyhľadajte Oznámenie o volaní z Tatra banky a skontrolujte, či je pri ňom uvedený aktuálny dátum a čas. Ak áno, oznámenie otvorte.
- V texte vyhľadajte unikátny kód. Ak sa tento kód nezhoduje s kódom, ktorý vám poskytol volajúci, hovor ihneď ukončite.
Hovor zrušte aj v týchto prípadoch:
- Ak volajúci nepozná kód alebo vás presviedča o pravosti telefonátu aj bez nutnosti poznania kódu.
- Ak sa Oznámenie o volaní z Tatra banky nezobrazuje vo vašej mobilnej aplikácii, prípadne je pri ňom uvedený neaktuálny dátum.
- Ak ste dostali unikátny kód formou SMS správy, e-mailu alebo iného komunikačného kanálu. Banka zasiela kódy výlučne do aplikácie Tatra banka a Internet bankinguTB.
V žiadnom z týchto prípadov neverte argumentáciám zo strany volajúceho a zložte. Ak máte podozrenie z ohrozenia bezpečnosti svojho účtu, zavolajte na DIALOG Live na bezplatné číslo *1100.
V prípade, že ste zaznamenali podvodný telefonát, môžete nás informovať na [email protected]